جایزه صلح نوبل و زهراخانم منتظرالسطنته! محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جایزه صلح نوبل همیشه سیاسی بوده است. واکنش به آن هم همچنین. جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی هم از این قاعده مستثنی نیست. مهم این است که این جایزه در شرایط سیاسی جمهوری اسلامی، به زنی مخالف در زندانهای این حکومت تعلق گرفته است. انقلاب زن زندگی آزادی آنچنان قدرتمند بود که حتی امروز پس از فروکش جلوه‌های خیابانیش، نهادهای شناخته شده بین‌المللی همچون نهاد صلح نوبل نمیتوانند جایگاهش را نادیده بگیرند. این جایزه تحت تاثیر آن انقلاب و در ادامه همبستگی‌های گسترده جهانی  است. خاری در چشم سران حکومت اسلامی است و میتواند و باید به یک فرصت مهم سیاسی برای هل دادن حکومت به سمت سرنگونی تبدیل شود.

بی‌دلیل نیست که سران حکومت اسلامی بشدت نگران شده اند. اما واکنش جریان دست راستی سطلنت‌طلب به جایزه نشان داد که به اندازه حکومت اسلامی نگرانند. در میانشان ولوله است. عصبی هستند و به سبک همیشگیشان با ادبیات لمپنی به زمین و زمان چنگ میزنند. این‌بار هم یاسمین پهلوی نقش فعال دارد! در این مدت، از برنده جایزه تا مدعوین به مراسم و حتی برندگان سابق جایزه مثل نلسون ماندلا هم از لمپینیسم سلطنتی بهره‌منده شده اند و البته گناه کبیره هم مربوط به گلشیفته است که در پیشگاه پادشاه نروژ آواز خوانده و پروتوکل شکنی کرده است.

از این رفتار سطنت‌طلبان نباید تعجب کرد که شبیه رفتارشان نسبت به خود انقلاب زن زندگی آزادی است. اینها کسانی هستند که در مقابل شعار “زن زندگی آزادی” عربده “شاه میهن آزادی” کشیدند؛ در مقابل تظاهرات باشکوه مردم علیه حکومت اعدام و شکنجه، از سرشکنجه‌گر دوران سطلنت پرده‌برداری کردند؛ و چماقدار بسیج  کردند که در تجمات اعتراضی شعار دهند “رهبر ما پهلویه، هرکی نگه اجنبیه”! خب، نگرانی و نفرتشان قابل درک است وقتی شاهزاده‌شان به چنین مراسمی آنهم با حضور یک پادشاه دعوت هم نمیشود!

در جریان انقلاب ۵۷، عکسی از زهرا خانم مشهور هنگام صحبت در گوشی با صادق قطب‌زاده منتشر شد. او در راس دسته‌های چماقدار فریاد میزد “خمینی عزیزم بگو تا خون بریزم” و به دفاتر روزنامه‌های منتقد و تظاهرات‌های جریانات سیاسی چپ حمله می‌کرد.

بار دیگر در ایران انقلابی رخ داده است. شاهزاده سرگردان است؛ از جرج تاون آبی گرم نشد؛ وکالت کذایی نگرفت؛ به مراسم نوبل هم که دعوت نشد؛ همه اینها باعث شده است لمپنیسم سلطنتی افسار پاره کند. این‌بار نقش زهرا خانم به عهده یاسمین پهلوی افتاده است!

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

اینرا هم بخوانید

“فساد شویی” امام‌جمعه زمین‌خوار! محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …