جنایت حکومت اسلامی علیه افغانستانی ها را محکوم میکنیم!

جمهوری اسلامی روز گذشته به یک جنایت فجیع دیگر دست زد. ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی در ادامه سیاست های فاشیستی حکومت، دهها نفر از پناهندگان و مهاجرین افغانستانی که قصد ورود به ایران را داشتند دستگیر و شکنجه کرده و سپس به رودخانه پرتاب کرده اند. خبرها حاکی از آن است که حداقل ٢٣ نفر که یک کودک و چند نوجوان نیز در میان آنها بوده اند، مفقود شده که به احتمال زیاد غرق شده اند. تاکنون جسد شش نفر از آنها به هرات تحویل داده شده است.

روز گذشته ۱۳ اردیبهشت (۲ مه) بیش از پنجاه نفر از افغانستانی های مقیم ایران از نواحی مرزی تورغندی در نزدیکی شهرستان گلران استان هرات قصد ورود به ایران را داشتند، که توسط مرزبانی جمهوری اسلامی که زیرمجموعه ای از نیروهای انتظامی است، بازداشت شده ‌و بشدت مورد شکنجه و آزار و توهین قرار می‌گیرند. مرزبانان برخی از آنان را مجبور می‌کنند که لخت شوند، سپس توسط مرزبانان به زور به داخل آب گل‌آلود رودخانه هریر انداخته می‌شوند. تعدادی که شنا بلد بودند توانستند خود را نجات بدهند، تعدادی غرق و تعدادی مفقود شده اند. تعدادی که توانسته اند جان خود را نجات بدهند میگویند مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.


چند روز قبل حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونای حکومت در اظهار نظری فاشیستی گفته بود که شهروندان کشورهای افغانستان و پاکستان اجازه ورود به ایران را ندارند چون “هم دارای بیماری هستند و هم می‌توانند مشکلات دیگری برای ما ایجاد کنند. این ادعا در حالی است که اولین بیماران مبتلا به کرونا در افغانستان و پاکستان از ایران وارد این دو کشور شده بودند. مرزبانی جمهوری اسلامی که زیر نظر سپاه فعالیت میکند گفته است که “با افغانستانی ها با رافت اسلامی برخورد میکنیم”.

جمهوری اسلامی به روال همیشگی جنایت خود را تکذیب میکند. اما دنیا “حکومت رافت اسلامی” را بویژه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی و سه روز تلاش برای مخفی نگهداشتن نقش سپاه در این جنایت و نهایتا اعتراف اجباری به آنرا میشناسد. این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی با شهروندان افغانستانی چنین رفتار میکند. سال گذشته نیز شماری از کارگران افغانستانی در بدو ورد به مرزهای ایرن با تیراندازی سنگین نیروهای مرزی جمهوری اسلامی کشته شدند. روزی نبوده است که در تمام طول حاکمیت جمهوری اسلامی جنایتی علیه افغانستانی های مقیم ایران صورت نگرفته باشد. حتی کودکان افغانستانی را از تحصیل محروم کردند، ازدواج ایرانی افغانستانی را ممنوع کردند، ورود و اسکان افغانستانی‌ها به ۳۷ شهر در ۱۷ استان کشور و برخی اماکن را ممنوع کردند و هزار جنایت دیگر علیه آنها مرتکب شده اند. و نه فقط با شهروندان افغانستانی بلکه جمهوری اسلامی با اکثریت مردم همین رفتار را داشته است. هفته ای نیست که چند کولبر به دست مزدوران حکومت کشته نشوند، هفته ای نیست که تعدادی از مردم حق طلب دستگیر نشوند، هفته ای نیست که چند نفر با جرثقیل حکومت به قتل نرسند. این حکومت سراپا جنایت و فساد و نکبت است و تنها با سرنگونی آن به این جنایات پایان داده میشود.

جنایت هولناک جمهوری اسلامی علیه افغانستانی ها را باید وسیعا محکوم کرد. حزب کمونیست کارگری همه جریانات سیاسی، تشکلهای کارگری، فعالین اجتماعی و همه مردم آزاده را فرا میخواند که صدای خود را علیه این جنایت بلند کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۳ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل