حرکت وسیع و خشمگین کارگران هفت تپه برای آزادی رهبرانشان. سیل حمایت شورانگیز از کارگران نیشکر هفت تپه

امروز نیز یکی از روزهای تاریخی و بیاد ماندنی مبارزه کارگران و مردم بود. بدنبال دستگیری اسماعیل بخشی و تعداد دیگری از نمایندگان کارگران گروه نیشکر هفت تپه، کارگران این مجتمع بزرگ کارگری در پانزدهمین روز اعتراضشان با شعار “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، به خیابان آمدند و در حالیکه سیل جمعیت مردم شوش آنها را همراهی میکردند در سطح شهر دست به راهپیمایی زدند. طنین شعار ها شهر را به تکان در آورده بود.

از صبح زود کارگران گروه گروه با اتوبوس و ماشین های شخصی برای تجمع و اعتراض به طرف فرمانداری شهر در حرکت بودند. ماشین های کارگران هفت تپه با کف زدن و استقبال گرم مردمی که منتظر آنان بودند روبرو شد. همچنین از قبل شمار زیادی از مردم شوش در برابر فرمانداری جمع شده بودند که به جمع کارگران پیوستند. بدین ترتیب جمعیت بزرگی از کارگران هفت تپه، خانواده ها و مردم شوش در مقابل فرمانداری گرد آمدند. شعارهای کارگر زندانی آزاد باید گردد، زندانی سیاسی آزاد باید گردد با صدای رسا فریاد زده میشد. سیل جمعیت خشمگین با شعارهای اعتراضی و آزادیخواهانه در شهر به حرکت در آمد. بر سیل جمعیت هر دم افزوده میشد و مغازه داران نیز مغازه های خودرا به نشانه اعتراض بستند و بسیاری از آنها به جمعیت پیوستند. امروز اتحاد و همبستگی بخشهای مختلف مردم علیه حاکمین و مفتخوران را میشد بوضوح دید. کارگران، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان با دست نوشته هایی در حمایت از کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه همراه با جمعیت حرکت میکردند و فریاد میزدند و شعار میدادند و عزم خودرا برای ادامه مبارزه ابراز میکردند.  جمعیت خشمگین شعار میداد “کارگر میمیرد ذلت نمی پذیرد”، “اینهمه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی”، “کارگرا اسیرن، دزدا راحت در میرن” و شعارهای دیگری که حاکی از خشم و عصبانیت مردم از نیروهای انتظامی و سیستم حاکم بود.

سپس جمعیت بطرف دادگاه اسلامی حرکت کردند و در آنجا با فریاد “کارگر زندانی آزاد باید گردد” اعتراضات ادامه یافت. در این روز گروهی از کارگران نیشکر هفت تپه به نشانه اعتراض به سانسور خبری “ستاد خبری شوش” در برابر دفتر این روزنامه تجمع کردند و به سکوت این نهاد اعتراض کردند.

همزمان با تجمع کارگران همراه با حضور و حمایت گسترده مردم شوش، در اهواز نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز مقابل استانداری با شعار” زندانی هفت تپه آزاد باید گردد تجمع داشتند. کارگران گروه ملی در راهیپمایی خود شعار میدادند  “ما کارگران فولاد  علیه ظلم و بیداد  میجنگیم  میجنگیم”، ”  کارگر میمیرد ذلت نمیپذیرد”  “مافیا خدایی میکنه کارگر گدایی میکنه”. در این تجمع یکی از کارگران در مورد ادامه اعتراضشان و اینکه تا تولید به راه نیفتد و دستمزهایشان پرداخت نشود و تا آزادی کارگران بازداشتی هفت تپه به اعتراضشان ادامه خواهند داد، سخن گفت و با کف زدن جمعیت روبرو شد. در لحظه ای شورانگیر در این تجمع یک معلم زن برای کارگران سخن گفت. او حمایت خود بعنوان یک معلم را از اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، گروه ملی، هپکو، عسلویه و همه کارگرانی که امروز با مشکلاتی مشابه در اعتراضند اعلام کرد و بر آزادی کارگران بازداشتی هفت تپه تاکید نمود.

در این روز همچنین گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران در اعتراض به دستگیری کارگران نیشکر هفت تپه  تجمع کردند و بیانیه ای را در حمایت از خواستها و اعتراضات کارگران قرائت کردند. جمعی از کارگران عسلویه نیز در ابتکاری جالب با ارسال کلیپی همبستگی خود را با کمپین حمایت از کارگران هفت تپه اعلام کرده اند. از سوی دیگر در همین فاصله  کوتاه طوماری اعتراضی با بیش از ٢٠٠  امضاء از سوی فعالین کارگری در حمایت از کارگران نیشکر هفت انتشار یافت و این حرکت اعتراضی ادامه دارد. همچنین دهها وکیل طی نامه ای ضمن بر حق دانستن تجمع کارگران نیشکر هفت تپه برای خواستهای و مطالباتشان، خواستار پاسخگویی به معضلات کارگران نیشکر هفت تپه شده اند.  بعلاوه جمعی از کارگران فصلی و مهاجر دماوند و کارگران قند اهواز همبستگی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند.  گروهی از کارگران کارخانه هپکو نیز با در دست گرفتن بنر و پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده است “ما از کارگران هفت تپه، حمایت میکنیم” با مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه اعلام همبستگی کردند.

یادآوری کنیم که روز گذشته  بدنبال تجمع اعتراضی قدرتمند و با شکوه کارگران نیشکر هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش تمامی اعضای مجمع نمایندگان شورای کارگران نیشکر هفت تپه  و چند فعال کارگری به همراه یک خبرنگار به اسم سپیده غلیان بازداشت شدند. اسامی کارگران بازداشت شده عبارتند از: اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، محسن آرمند، پویا بشمه، سعید منصوری، جلیل احمدی، عظیم سرخه، مهدی داوودی، سعید الکثیر، علیزاده، امید آزادی، سید حسن فاضلی، صمیر احمدی، سلامات نیا، عماد کثیر، محمود سعدی، خالد تمیمی، ایمان اخضری.

اتحاد و همبستگی ای که امروز در حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه و برای آزادی اسماعیل بخشی و همه کارگران دستگیر شده عملی شد بسیار مهم و فراموش نشدنی است. این همبستگی را باید در سراسر کشور با کارگران نیشکر هفت تپه نشان داد و برای آزادی همه کارگران تلاش کرد. جمهوری اسلامی باید بداند که با دستگیری رهبران و نمایندگان محبوب کارگران، میخی بر تابوت خود میزند و خشم همه مردم را برای سرنگونی این حکومت عمیق تر میکند و عزم آنها را جزم تر مینماید. حزب کمونیست کارگری همه کارگران، معلمان، پرستاران، و دانشجویان و مردم آزادیخواه را به اعتراض متحدانه و وسیع به دستگیری نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه و همچنین حمایت از اعتراضات و خواستهای کارگران گروه ملی فولاد اهواز فرا میخواند. کارگران حق دارند به حقوقهای زیر خط فقر و نا امنی شغلی و شرایط ناهنجار کاری خود اعتراض کنند. اعتراض کردن و تلاش برای دستیابی به زندگی انسانی حق تک تک مردم است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٨ آبان ۱۳٩۷، ١٩ نوامبر ۲۰۱۸

 

 

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل