حزب کمونیست کارگری: دستمزد زیر خط فقر ممنوع!

جنبش دفاع از معیشت و زندگی انسانی، یک جنبش گسترده است. منزلت معیشت حق مسلم ماست. این شعار اعتراضات معلمان و کارگران و پرستاران و بازنشستگان است که هر روز در این گوشه و آن گوشه کشور فریاد زده میشود. دستمزدها و حقوقها برای اکثریت مردم کارکن جامعه، فی الحال چندین بار زیر خط فقر است و فشار کمرشکنی را به آنها و خانواده هایشان وارد میکند. در حالیکه تورم سر به آسمان میزند و حتی خود حکومت امسال رسما آنرا نزدیک به ۵۰ درصد اعلام کرده است، شورای عالی کار حکومت و کمیسیون مزد و وزارت کار و امثال اینها از افزایش مزد حول و حوش ۲۰ درصد سخن میگویند. بودجه ریاضتی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کرده اند و روشن است که قدرت خرید اکثریت کارکن جامعه از این وضعیت فاجعه باری که هست نیز قرار است کمتر شود. این بطور واقعی یعنی جنایت در حق کارگران و اقشار کارکن جامعه.

این وضعیت گویای اینست که جنگ بر سر معیشت و مزد، امسال بیش از پیش به یک محور مبارزات و اعتصابات و اعتراضات بخشهای مختلف کارگران و مردم محروم در مقابل اقلیت نجومی بگیر حاکم تبدیل خواهد شد و راهی جز گسترش مبارزه ای متحدانه علیه حاکمین وجود ندارد. مردم حق دارند خواهان رفاه و زندگی انسانی باشند و علیه محرومیت و فقر و مزدهای ناچیز متحدانه اعتراض کنند. حکومت اسلامی سرمایه داران بودجه های عظیمی را صرف آخوندها و دستگاههای خرافه و سرکوب و زندان میکند و بحث دستمزد کارگر که مطرح میشود فورا خزانه خالی را نشان میدهند. بودجه ریاضتی دولت رئیسی برای سال ۱۴۰۱بروشنی این را نشان میدهد. عزم حکومتیان و سرمایه داران آشکارا چپاول بیشتر و فقیرسازی بیشتر بخشهای کارگری است. هیچکس هیچ امیدی به این ندارد که بدون فشار و مبارزه و گرفتن گلوی حاکمین منفور بهبودی در زندگی و معیشت مردم صورت گیرد. به همین دلیل از هم اکنون تشکلها و گروههای متعدد کارگری دربیانیه های خود عزم خود به گسترش جدال بر سر دستمزد را اعلام کرده اند.

کارگران رفاه و زندگی انسانی میخواهند و حقوقهای زیر خط فقر را بهیچ وجه نمی پذیرند. حرف کارگران که در بیانیه های مختلف بیان شده است اینست که زندگی انسانی حق مسلم همه ماست. اگر خط فقر را دوسال پیش ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده اید، و اکنون سر به ۱۶ میلیون تومان میزند، دستمزد هیچ کارگری نباید زیر این میزان باشد. درمان و آموزش که بخش زیادی از درآمد حقوق بگیران را میبلعد باید برای همه رایگان باشد. یک خواست محوری معلمان در اعتصابات و تجمعات سراسری و قدرتمندشان افزایش دستمزد است. شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت و دهها تشکل و گروه کارگری نیز، در بیانیه های خود بر حداقل دستمزد بالای ۱۶ میلیون تاکید کرده اند. باید فعالانه از این خواست حمایت کرد و در کنار معلمان و کارگران نفت و دیگر بخشهای طبقه کارگر بر حداقل دستمزد ۱۶ میلیون تومان پافشاری کرد.

حزب کمونیست کارگری بر حق بی چون و چرای رفاه و زندگی انسانی برای تک تک مردم تاکید میکند و در جدال بر سر دستمزد فعالانه از خواستهای آنها دفاع میکند. با گسترش مبارزه ای متحدانه و سراسری، با اعتصابات سراسری و تجمعات و اتحاد و همبستگی بخشهای مختلف طبقه کارگر حول حداقل دستمزد ۱۶ میلیون تومان، و پافشاری بر درمان و آموزش رایگان و دیگر خواستهای انسانی، میتوان کاری کرد که برای حکومت و سرمایه داران و کارفرمایان مفتخور راهی جز عقب نشینی باقی نماند.

این مبارزه جبهه مهمی از جنگ ما با کل نظام سرمایه داری است. نظام ضد انسانی ای که در ایران آیت الله های میلیاردر پاسدارآن هستند. رهائی نهائی کل جامعه از فقر و محرومیت تنها با سرنگونی حکومت چپاولگران اسلامی و در هم کوبیدن نظام بردگی مزدی امکان پذیر است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …