حمله به سفارت اسرائیل در اردن

حداقل یک نفر در تیراندازی در داخل سفارت اسرائیل در امان پایتخت اردن کشته شده هر چند مقامات اردنی هنوز این خبر را رسما تایید نکرده‌اند.

هنوز روشن نیست عامل این حادثه چه فرد یا گروهی بوده و جزئیات بیشتری هم در این باره منتشر نشده است.

خبرگزاری‌ها از یک مقام امنیتی که نامش فاش نشده نقل کرده‌اند که “به دنبال یک اتفاق جدی در سفارت اسرائیل، یک مرد اردنی کشته و یک مرد اسرائیلی مجروح شده‌اند”؛ حال مرد اسرائیلی “وخیم” گزارش شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، پلیس منطقه اطراف سفارت را محاصره کرده و عملیات امنیتی وسیعی در اطراف این سفارت در جریان است.

مقامات اسرائیلی در این باره اظهار نظر نکرده‌اند و گزارش شده دولت اسرائیل فعلا انتشار این خبر را در این کشور منع کرده است.

اردن -متولی رسمی اماکن مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس- در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل معاهده صلح امضا کرد اما اقدامات روزهای اخیر اسرائیل برای تشدید اقدامات امنیتی در شرق بیت‌المقدس باعث افزایش تنش شده است.

بسیاری از جمعیت هفت میلیونی اردن تبار فلسطینی دارند که پس از شکل‌گیری دولت اسرائیل در ۱۹۴۸ از فلسطین به اردن مهاجرت کردند.

جمعه گذشته هزاران نفر پس از نماز جمعه در خیابان‌های امان و شهرهای دیگر تظاهرات و به اقدامات اسرائیل در مسجدالاقصی اعتراض کردند و فراخوان جهاد دادند.

اسرائیل از ده روز پیش که یک عرب اسرائیلی دو پلیس را در نزدیکی مسجد الاقصی به قتل رساند این مسجد را تعطیل کرده است.

با افزایش تنش‌ بین فلسطینیان و اسرائیل و شدت گرفتن اقدامات امنیتی در روزهای اخیر، ساعاتی پیشتر مقامات اسرائیل از نصب دوربین‌های مداربسته در ورودی مسجد‌الاقصی در بخش قدیمی بیت‌المقدس خبر دادند.

پیش از آن نصب معبر و فلزیاب امنیتی در مسجد القصی باعث خشم فلسطینیان و درگیری با نیروهای اسرائیلی شده بود و در دو روز گذشته به کشته شدن دست کم چهار فلسطینی انجامید.روز جمعه نیز سه غیرنظامی اسرائیلی در نزدیکی رام‌الله در کرانه باختری رود اردن کشته شدند.

فلسطینیان اقدامات اسرائیل را تلاشی جدید برای کنترل حرم شریف -مسجدالقصی و قبه‌الصخره- می‌دانند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

رادان، فرمانده ناجا: دشمن می خواهد از خاکریز حجاب بگذرد؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند

رادان فرمانده کل نیروی انتظامی رژیم گفتهاست :دشمن می خواهد از خاکریز حجاب بگذرد؛ اگر …