خوزستان تنها نیست!

در ششمین روز اعتراضات مردم خوزستان شهرهای تازه ای به اعتراضات پیوستند و شعار علیه جمهوری اسلامی و رهبر جنایتکارش علی خامنه ای در همه جا شنیده می شد. ایذزه، دزفول و بهبهان و دارخویناز جمله شهرهای تازه ای بودند که به اعتراضات پیوستند.مردم تشنه اکنون در نبرد برای گرفتن حقشان کل جمهوری اسلامی را نشانه گرفته اند و می خواهند این رژیم غارتگر و ضد انسانی برود. جمهوری اسلامی نیز بیمناک از آینده حکومتش به دستور مستقیم خامنه ای به روی مردم گلوله بست و ششمین شب اعتراضات مردم خوزستان را به یکی از خونین ترین شبها تاکنون تبدیل کرد. در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم به سوی تظاهرکنندگان بی دفاع چند نفر کشته شده اند. برخی گزارشات از کشته شدن ۷ نفر خبر داده اند. هادی بهمنی،  حمزه(فرزاد) فریسات و محمد عبداللهی  از جمله جوانانی هستند که شامگاه ۲۹ تیر ماه توسط نیروهای جمهوری اسلامی در ایذه و کوی علوی اهواز به قتل رسیدند.

در ششمین روز اعتراضات همبستگی بخش های مختلف مردم چشمگیر بود.  ساکنین شهرهای مختلف خوزستان با سردادن شعارهایی بر یگانگی و اتحاد خود تاکید کردند. در مترو تهران و کرج مردم با شعار مرگ بر جمهوری اسلامی و مرگ بر اصل ولایت فقیه نشان دادند که در همه جا مردم یک خواست را دارند. شعارگویی علیه حکومت در شامگاه ۲۹ تیر در منطقه نارمک تهران تکرارشد. در همین روز تعدادی از فعالین کارگری، معلمی، حقوق بشری و خانواده های داده خواه در حمایت از مردم خوزستان در مقابل وزارت کشور دست به تجمع زدند. حداقل ۱۷ گروه کارگری و مردمی از شهرهای کرمانشاه و سنندج، مریوان، اشنویه و نقده و منجمله انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه با صدور یک بیانیه ضمن ابراز انزجار از سرکوب مردم خوزستان از مبارزات آنها حمایت کردند. اتحادیه آزاد کارگران نیز با انتشار یک اطلاعیه قویا به دفاع از مردم خوزستان برخاست. جمعی از فعالان صنفی معلمان و فعالان مدنی از مردم خوزستان پشتیبانی کرده اند و اعلام کرده اند که صدای مظلومیت آنها خواهند شد. شوراهای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان نیزبا صدور یک بیانیه ضمن ابراز همبستگی با مردم خوزستان کشتار مردم بی دفاع خوزستان را محکوم کرده است. در جریان اعتصاب کارگران هفت تپه، اعتصاب کنندگان  بارها با اعتراضات مردم خوزستان همراهی کرده اند. کارگران فولاد اهواز نیز با انتشار یک بیانه مردم خوزستان و اعتراضات به حق آنها مورد حمایت قرار خود داده اند. این درحالیست که پیش از این بیش از ۱۳۰ مستند ساز ایرانی با انتشار یک بیانه اعلام داشتند: “در کنار تشنگان خوزستان می مانیم و سرکوب شان را به شدت محکوم می کنیم”. بسیاری از اهالی ورزش همچون سعید آذری، جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی با انتشار پست‌هایی در حساب‌های اینستاگرام‌شان از بی آبی و محرومیت در خوزستان و بی‌توجهی مسئولان انتقاد کرده اند. مازیار زارع سرمربی تیم فوتبال بندر انزلی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره واکسینه شدن تیمش در برابر ویروس کرونا با اشاره به شرایط شهروندان خوزستان گفت: “به مردم خوزستان آب برسد، واکسن پیشکش و ما نخواستیم.” بازیکنان تیم فوتبال صنعت نفت آبادان نیز پیش از شروع دیار با مس رفسنجان، با در دست داشتن پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود “خوزستان تشنه است” اعتراض خودشان را نسبت به شرایط خوزستان و کم آبی در این استان نشان دادند.

هنرمندانی زیادی همچون حامد بهداد بازیگر سینما، حسین علیزاده موسیقیدان ،  داریوش اقبالی، فرامرز اصلانی و ابی با انتشار پست هایی در مدیای اجتماعی با خوزستان اعلام همبستگی کرده اند. بر در و دیوار بسیاری از شهرهای ایران شعارهایی در حمایت از تشنگان خوزستان نقش بسته است و مردم اعلام کرده اند که قلبشان با مردم خوزستان است. حتی از زندانها نیز زندانیان سیاسی همچون نسرین ستوده با اعتراضات مردم در خوزستان اعلام همبستگی کرده اند.  و این حمایت ها همچنان ادامه دارد…

خوزستان تنها نیست و همه این اعلام همبستگی ها پیش درآمدی خوبی است که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور همه جا متحد شویم و یک قیام سراسری علیه رژیم آدمکش و چپاولگر جمهوری اسلامی را تدارک ببینیم و پیروزی را علیه این رژیم خون آشام و ستمگر تضمین کنیم.

حسن صالحی

۳۰ تیر ۱۴۰۰- ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

اعدام ابزار سرکوب جامعه و جنگ با فقرا! گفتگو با حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال: مدتی پیش شماری از زندانیان قزلحصار نامه ای منتشر کردند و اعلام کردند روزهای سه …