گزارشی از شب ششم اعتراضات در خوزستان.جمهوری اسلامی نابود باید گردد.لیستی از حمایت ها و همبستگی با خیزش مردمی در خوزستان

شماره 7:خیزش مردمی در خوزستان علیه بی آب و سیاستهای ظالمانه جمهوری اسلامی که باعث نابودی زندگی و معیشت مردم شده است،  دامنه اش گسترده تر میشود. شب گذشته ۲۹ تیر بهبهان، دزفول، ایذه  و دارخوین نیز به لیست شهرهای اعتراضی اضافه شدند.

در ایذه مردم به یکباره میدان اصلی شهر را پوشیده از جمعیت بی شمار خود کردند. مغازه داران و کاسبان بازار هم با مشاهده خیل عظیم معترضان با بستن مغازه ها به تجمع در خیابان  ملحق شدند.

مردم خشمگین ایذه ضمن اعلام همبستگی و اتحاد خود با معترضان در شهرهای جنوبی خوزستان، خواست خود در سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی را با سردادن شعارهای مرگ بر جمهوری اسلامی و مرگ بر دیکتاتور و جمهوری اسلامی نمی خواهیم نمی خواهیم به نمایش گذاشتند.

نیروهای سرکوبگر با استقرار در میادین و خیابان های ایذه و با پرتاب گاز اشک آور سعی کردند جمعیت را متفرق کنند اما هر لحظه شمار معترضان رو به افزایش می رفت و پس از آن مزدوران سرکوبگر به طرف مردم شلیک کردند و در جریان آن سه جوان به نامهای محمد عبداللهی، هادی بهمنی و فرزاد فریسات بر اثر اصابت مستقیم گلوله های جنگی کشته شدند.  شمار دیگری از مردم نیز در این گلوله باران ها زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

در بهبهان نیز مردم معترض از همان ابتدای شکل گیری تجمعات، اقدام به بستن پل مارون و جاده خیرآباد نمودند تا از گسیل نیرو برای سرکوب معترضان جلوگیری نمایند. بستن جاده ها و مسدود کردن مسیر حرکت ماموران ویژه سرکوب، در شهرهای خوزستان، اقدامی است که مردم از خیزش آبان الگو گرفته اند و یک راه موثر مقابله با نیروهای سرکوب است.

اهالی شهرک حمزه در دزفول نیز با پیوستن به اعتراضات گسترده مردم به تنگ آمده از حکومت، همبستگی خود را با معترضان سایر نقاط استان اعلام داشتند.

شب گذشته مردم  معترض در محلات کوت شیخ، الجدیده، مولوی و فیصلیه در خرمشهر نیز اعتراضات خود را آغاز کردند که به دنبال آن ده ها ماشين امنيتى همراه دو آمبولانس در اين مناطق مستقر شدند و ماموران اقدام به تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور به سمت مردم نمودند.

نقطه قوت این دور از اعتراضات مردمی، محله محور بودن آن هاست و این تجربه ایست که مردم در  خیزش آبان  در مناطقی بکار بردند و کنترل محلات را بدست گرفتند  و موفقیت هایی داشتند.

شب گذشته در کوت عبدالله، لشکرآباد، عین دو، کوی علوی و مناطق دیگری در اهواز اعتراضات مردم همچون شب های قبل با قدرت و قوت ادامه داشت.در کوی علوی ماموران به طرف منازل مردم گاز اشک آور پرتاب کرده و برای ایجاد ارعاب به برخی خانه ها حمله کردند. محمد کروشات و حمزه فریسات دو نوجوان اهوازی هستند که در اعتراضات شب گذشته با شلیک گلوله مزدوران حکومت جان خود را از دست دادند.

اخباری هم از بازداشت های گسترده مردم در شهر رامشیر(خلف آباد) منتشر شده است. منابعی گفته اند روز سه شنبه دهها نفر از اهالی این شهر و روستاهای اطراف بازداشت و برخی روستاها کاملا در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارند.

اختلال در اینترنت و قطعی آن در نقاط گسترده خوزستان، نگرانی ها از احتمال سرکوب های خونین همچون حادثه کشتار مردم در نیزار ماهشهر افزایش یافته است.

نیروهای یگان ویژه سرکوب؛ در سوسنگرد هم پس از شلیک گاز اشک‌آور، اقدام به شلیک هوایی و سپس شلیک با سلاح ساچمه‌ زن به مردم معترض کردند و معترضان در پاسخ علیه خامنه‌ای و حکومت شعار سردادند. مردم شهر ویس نیز، با وجود برخورد شدید نیروهای یگان ویژه به اعتراضات خود ادامه دادند. یگان ویژه برای متفرق کردن مردم معترض، گاز اشک‌آور شلیک کرد و تعدادی از مردم معترض شهر ویس توسط حکومتنیان بازداشت شدند.

در حالیکه اعتراضات در خوزستان گسترش پیدا کرده و شهرهای شمالی این استان را هم دارد در بر میگیرد، جریانات ملی اسلامی با راه انداختن کمپین‌های خیریه برای جمع آوری پول و خرید «آب معدنی» تلاش میکنند تا بلکه فضای اعتراض مردم را کاهش دهند. این موضوع به بحث داغی در مدیای اجتماعی تبدیل شده و مردم با نقدهای کوبنده مقابل آن ایستاده اند. یکی از این کمپین ها تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان جمع‌آوری کرده و گفته است ۸۰۰۰ شل ۶ تایی آب معدنی خریداری شده و در حال انتقال آنها به ۱۹ روستا در خوزستان است. کمپین دیگر متعلق به یک بازیگر سینما بود که برای جمع آوری کمک های نقدی، شماره حسابی را معرفی کرده بود.

با بررسی هایی که مردم خصوصا جوانان در آبادان انجام دادند معلوم شد این شماره حساب متعلق به فردی بنام مکی یازع است که از ماموران اطلاعات سپاه و از سرکردگان نیروهای سرکوبگر در شهرهای آبادان و خرمشهر است. مردم با هوشیاری، پاسخ های قاطع و محکم خود را به اینگونه حرکات دادند.

مردم در پاسخ گفته اند که چنین کمپین‌هایی آدرس غلط می‌دهند و سعی دارند مطالبات به حق و انسانی مردم خوزستان را تنها به موضوع آب آشامیدنی تقلیل داده و در واقع توجه‌ها را از ریشه‌های اعتراض مردم خوزستان منحرف کرده و به حاشیه ببرند. مساله قطع آب در واقع بنزینی بود بر آتش خشم  مردم  تشنه خوزستان که هر روز گسترده تر به میدان می آیند تا به کل این جهنم و بربریت خاتمه دهند. مردم در کف خیابان با فریاد جمهوری اسلامی نمیخواهیم جواب محکمی به چنین جریاناتی داده اند.

حکومت در حال گسیل نیروی سرکوب خود به خوزستان است و روز گذشته تصاویری از خودروهای زرهی و تانک منتشر شد که در حال انتقال به خوزستان بودند. بعلاوه روز دوشنبه نیز یک فروند هواپیمای نظامی متعلق به سپاه شماری از نیروهای سرکوب را از تهران و اسلامشهر به اهواز منتقل کرده است. مردم محورهای مواصلاتی بین شهرها را برای آنکه از جابجایی نیروهای سرکوب جلوگیری کنند مسدود می کنند و حکومت برای مقابله با این حرکت، نیروهایش را از راه‌های هوایی به مناطق اعتراضی گسیل می دارد.

این چنین است که جدالی سخت در شهرهای مختلف خوزستان در جریان است و با بستن گلوله به روی مردم معترض اعتراضات ابعاد دیگری بخود گرفته است و مردم خشمگین که در اعتراض به بی آبی و خشکی و تشنگی به خیابان آمده بودند اکنون شعار جمهوری اسلامی نابود باید گردد را سر میدهند.

خیزش مردمی در خوزستان همزمان با اعتصاب سراسری دهها هزار کارگر پیمانی نفت که بخش مهم آن متمرکز در خوزستان و مناطق جنوبی ایران است،  به نقطه امیدی در دل مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. جرقه های این اعتراض به شهرهای دیگر نیز کشیده شده و روز گذشته در متروی صادقیه در تهران و کرج شاهد اکسیون موضعی مردم معترض با فریاد مرگ بر جمهوری اسلامی بودیم. در نارمک در تهران شماری از مردم بر روی پشت بام ها شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند  و در مناطق دیگر نیز این جنب و جوش به پا شده است. جمهوری اسلامی از ترس بیرون ریختن مردم در شهرهای سیستان و بلوچستان آنجا را هم پر از نیروی انتظامی کرده است. در اصفهان نیز کشاورزان بخاطر نابودی زمینهایشان و هست و نیستشان در ادامه اعتراضاتی که داشته اند، در تدارک آمدن به خیابان هستند. جامعه یک پارچه اعتراض است. بدین ترتیب شاهد سربلند  کردن آبان دیگری هستیم. اما این بار مردم سازمانیافته تر و قدرتمند تر دارند خود را برای مقابله با توحش حکومت و پایان دادن به کل بساط حاکم آماده میکنند.

واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری بر تداوم اعتراضات مردمی در خوزستان و گسترش دامنه آن به تمام شهرهای این استان و حمایت سراسری مردم در دیگر استانها و  پیوستن به این اعتراضات تاکید دارد. اعتراضات هم اکنون در مناطق دیگری سر بلند کرده است اما باید ابعاد وسیعتری بخود بگیرد. باید کاری کرد که حکومت نتواند نیروهایش را در خوزستان متمرکز کند.

 برای هماهنگی و ادامه کاری اعتراضات لازم است شوراهای سازماندهی اعتراضات را در تمام  شهرها ایجاد کرد. ایجاد آنها همین امروز در شهرهای خوزستان برای پیشبرد  سازمانیافته تر و با برنامه تر اعتراضات حیاتی و فوری است. ساختار اولیه این شوراها همان روابطی است که در محل بین جوانان و مردم معترض وجود دارد و همین روابط میتوانند تبدیل به شورای سازماندهی اعتراضات شود. از این طریق  میتوان شعارها و خواستهایی را که اعتراض همه مردم است را به جلو آورد  و جلوی هر گونه دسیسه گری و تفرقه افکنی قومی و مذهبی را گرفت. از این طریق میتوان برای مقابله با نیروهای سرکوب حکومت برنامه داشت و متحد عمل کرد. بعلاوه طی شش شبی که پشت سر گذاشته ایم شمار بسیاری از مردم دستگیر شده اند. یک موضوع مهم تجمعات اعتراضی امشب و روزهای درپیش باید فریاد زندانی سیاسی آزاد باید گردد باشد.

در این اعتراضات شماری از مردم معترض به ضرب گلوله جنایتکاران حکومت به قتل رسیده اند. اسامی و عکس های آنها را باید در تمام محلات نصب کرد و فریاد دادخواهی خود را به گوش جهانیان رساند. واحد خوزستان ضمن اعلام مراتب همدردی و تسلیت خود به خانواده های این عزیزان  و به همه مردم تلاش میکند صدای آنها در سطح جهان باشد. یاد تک تک این جانباختگان را در تجمعات اعتراضی مان و با شعار جمهوری اسلامی نابود باید گردد گرامی بداریم.

گفتنی است که تا همین جا خیزش مردمی در خوزستان از حمایت وسیع بخش های مختلف جامعه برخوردار شده است. در این بیانیه ها ضمن اعلام همبستگی با خیزش مردمی در خوزستان سرکوبگری های حکومت محکوم شده است. واحد خوزستان بر همبستگی وسیع همه بخش های جامعه با خیزش مردمی در خوزستان تاکید دارد. لیست حمایت ها و همبستگی های تا کنونی ضمیمه است.

 کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

30 تیر 1400،  21 ژوئیه 2021

لیستی از حمایت های و همبستگی با  خیزش مردمی در خوزستان:

– اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نقاشان البرز، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، اتحاد بازنشستگان،

– بیانیه مشترک انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه، گروهی از رانندگان تاکسی شهرک ظفر، گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه، گروهی کارگران جوشکار شهرک دولت آباد، گروهی از کارگران شرکت گاز رسانی شهر سنندج، گروهی از کارگران ساختمانی سنندج، گروهی از کارگران دست فروش سنندج، گروهی از زنان کوهنورد شهر سنندج، گروهی از کارگران نانوایی های شهر سنندج، گروهی از زنان خانه‌دار شهر سنندج، گروهی از معلمین شهر مریوان

– کارگران فولاد اهواز، و کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه،

– ۱۴۰ نفر از فعالان صنفی معلمان و فعالان مدنی

– تجمع روز گذشته ۲۹ تیرماه جمعی از فعالین مدنی، کارگری، معلمان و مادران دادخواه در حمایت مقابل وزارت کشور تجمع کردند. این تجمع با یورش نیروهای سرکوبگر حکومت روبرو شد و در جریان آن ۹ نفر از تجمع کنندگان به اسامی آرش صادقی، رسول بداقی، نرگس محمدی، جعفر عظیم زاده، پوران ناظمی، روح‌الله مردانی، آرش کیخسروی، حمید آصفی و بهزاد همایونی بازداشت شدند و به پلیس امنیت گیشا منتقل گردیدند. بازداشت شدگان در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه به تدریج  آزاد شدند.

–  انجمن جهانی پاداشت حقوق بشر

– بیانیه شماری از سینماگران  

– بازیکنان تیم فوتبال صنعت نفت آبادان از مردم خوزستان

– تجمع گروهی درمشهد در اعتراض با مردم خوزستان

– چهره های اجتماعی ای چون حامد بهداد هنرپیشه سینما و تلویزیون، داریوش اقبالی و کلیپ های مردمی در حمایت از مردم خوزستان

 حمایت مردم در متروی گلشهر کرج از خیزش خوزستان با شعار “سپاهی حیا کن مملکتو رها کن”، 

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …