حزب کمونیست کارگری:بار دیگر جرقه سرنگونی زده شد!

شب گذشته ٢٦تیرماه طنین شعارهای سرنگونی در شهرهای تهران، تبریز، بهبهان، شیراز، و ماهشهر باردیگر حکومت جانیان را به لرزه در آورد. جمهوری اسلامی که در هراس از چنین خیزشی از قبل ابزار سرکوبش را حدادی میکرد وبا احکام زندان و شلاق و اعدام تلاش داشت که فضای انفجاری جامعه را عقب براند، دیشب با سربلند کردن اعتراضات مردمی در چندین شهر، پاسخ دندان شکن و کوبنده ای گرفت. شب گذشته بار دیگر جنبش سرنگونی قدم به کف خیابان گذاشت و  مردم با شعارهای “فرمانده کل قوا،  استعفاء، استعفاء”، “جمهوری اسلامی نمیخواهیم،  نمیخواهیم” عزم خود را برای به زیر کشیدن بساط جنایت و سرکوب حاکم اعلام داشتند. موج دوم کرونا، موج اعتراض مردم در مقابل این حکومت کرونایی را به همراه آورد و با وجود خطر ابتلاء به این بیماری کشنده، مردم جانشان را کف دستشان قرار داده و به خیابان آمده اند تا جامعه و زندگی خود را از چنگ حکومت جنایتکار اسلامی رها کنند.

در تجمعات شب گذشته  مردم که تجربه خیزش ٩٦ و آبان و دیماه ٩٨ را دارند،  تجمعات اولیه اعتراضی خود را  با شعار نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم شروع کردند و به تدریج بر جمعیتشان در شهرهای مختلف افزوده میشد. در بهبهان اعتراضات زودتر از شهرهای دیگر آغاز شد. مردم با شعارهایی چون توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه،  جمهوری اسلامی نمیخواهیم، نمیخواهیم،  حکومت اسلامی را به چالش کشیدند. در آنجا نیروی سرکوب حکومت برای پراکنده کردن تظاهر کنندگان بسوی مردم گاز اشک آور شلیک کرد و مردم با شعار بسیجی برو گمشو با آنها درگیر شدند و مسیرهای ورودی سرکوبگران را با آتش زدن لاستیک بستند. در این شهر  مردم به یاد مهرداد و محمود دشتی از جانباختگان اعتراضات آبان ماه در این شهر شعار “دشتی روحت شاد” سردادند.

 در تهران تظاهر کنندگان با کف زدن شعار میدادند “رهبر کل قوا، استعفاء استعفا، “توپ تانک فشفشه رهبر باید گم بشه” و با شعارهایی چون “هزار و پانصد نفر کشته آبان ما ” به دادخواهی برخاستند. خبرها از جو ملتهب در برخی محلات از جمله در  قلعه حسن خان حکایت میکرد. همچنین نیروی انتظامی بسیار برای استقرار به میدان انقلاب و خیابانهای مرکزی شهر ارسال شده بود.

در شيراز جمعیت زیادی از مردم در  ميدان بانك ملي به خیابان آمدند و با شعار نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم، دست به تظاهرات زدند. در ماهشهر جوانان خيابانهاى اصلى را بستند. در تبریز نیز نظیر این تجمعات برپا شد.

در شهرهایی مثل مشهد، اصفهان و قم با استقرار نیروی انتظامی فضا امنیتی شده بود اما مردم زیادی از خانه بیرون آمده بودند. بنا بر خبرها  نیروهای یگان ویژه به پاساژ الزهرا در قم نیز اعزام شدند. همچنین در محل  قائمیه اصفهان فضا کاملا امنیتی بود.  در مشهد نیز  درابتدای بلوار امامت (پارک ملت)  نیروهای انتظامی مستقر بودند.

در این اعتراضات جوانان تا دیر وقت در خیابان بودند و با کف زدن و هو کردن بسیجی ها به شعاردهی ادامه دادند. در جریان این اعتراضات تعدادی دستگیر شدند. از جمله در بهبهان فرزانه انصاری فر خواهر فرزاد انصاری فر یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ماه ٩٨ بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.

جمهوری اسلامی بار دیگر با شروع اعتراضات مردمی و در هراس از گسترش آن طی ساعاتی اقدام به اختلال و قطع اینترنت کرد. اما علیرغم آن مردم با اشکال مختلف عکس ها و فیلم های تظاهرات را رسانه ای کردند و خبر این اعتراضات در مدیای اجتماعی وسیعا انتشار یافت.  تظاهرات کنندگان این روز بر ادامه اعتراض در ٢٧ تیر ماه تاکید کردند.

جمهوری اسلامی نابود باید گردد

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ تیر۱۳۹۹، ١٧ ژوئیه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل