بیلان اولیه فاجعه سیل

بیلان اولیه فاجعه سیل: ۱۹۰۰ شهر و روستا گرفتار سیل، ۷۰ کشته و ۷۶۸ مصدوم، تخریب بیش از ٣٠ هزار واحد مسکونی، آوارگی  دهها هزار نفر و خسارات چند ده هزار میلیاردی!

سیل ویرانگر بیش از دو هفته است استانهای شمالی و غربی و جنوبی کشور را در برگرفته است. دهها شهر و  صدها روستا با جمیعتی به گفته حکومت صدها هزار نفری درگیر سیل؛خرابی ها  و مصائب ناشی از آن می باشند.

جمهوری اسلامی با سیاست کثیفش سیل در استان گلستان  را تبدیل به یک فاجعه کرد. شهر گمیشان، آق قلا عملا ویران شده و هزاران نفر از مردم آواره شده اند. در سایر شهرهای استان گلستان و مازنداران، مردم  درگیر و یرانی های ناشی از آن هستند. جمهوری اسلامی با چند روز تاخیر و تاز ه بعد از اعتراضات مردم این منطقه ناچار شده وارد کمک رسانی به مردم شود. زمانی که دیر شده بود و فاجعه براه افتاده بود.

در چهار روزگذسته استان لرستان هم درگیر فاجعه سیلی ویرانگر شده است. نزدیک به نصف شهرستان پلدختر کلا تخریب شده. شهرستان معمولان بعد از گذشت سه روز هنوزدر محاصر سیل قراردارد. شهر دلفان هم وضعیت بحرانی دارد.در اینجا هم حکومت در دو روز اول به بهانه “بدی شرایط جوی” بی شرمانه اعلام کرد که امکان کمک رسانی وجود ندارد. بدین ترتیب دهها هزار نفر از مردم این شهر بیش ار دو روز بدون هیچگونه کمکی از طرف حکومت مجبور به مقابله با سیل ویرانگر بودند. از دو روز پیش حکومت ادعا کرده کمک رسانی را شروع کرده است. وضعیت این شهر بشدت بحرانی و ابعاد خرابی ها وسیع می باشد. اینجا فقط نیروی مردم و همیاری مردم با همدیگر بود که توانست جلوی فاجعه را بگیرد.

در خوزستان و کرمانشاه هم سیل زندگی مردم را با تهدیدات جدی روبرو کرده است.چند شهر و صدها روستا درگیر و مصائب ناشی از آن می باشند.

در حال حاضر اوضاع در شهرهای پلدختر، معمولان و دلفان در استان لرستان بشدت بحرانی است. کمک رسانی حکومت با تاخیر به دست مردم می رسد. کمبود وسایل زیستی، بهداشتی و غذایی و اسکان بیداد می کند. شهر معمولان بعد از سه روز هنوز در محاصره آب بوده و به گفته حکومت کمک رسانی به کندی پیش می رود.شهر دلفان هم در محاصره آب بوده و مردم خودشان مشغول کمک و همیاری به همدیگر می باشند.

در استانهای کرمانشاه، خوزستان دهها روستا با مشکل سیل روبرو می باشند. سدهای خوزستان پر شده است و هر آن احتمال تکرار یک فاجعه دیگر می رود. حکومت در روزهای اخیر تلاش کرده به بهانه “حفط امنیت مردم”، ساکنان این روستاها را به جاهای دیگر منتقل بکند که با مقاومت مردم روبرو شده است.در استانهای همدان، ایلام، فارس،قزوین کردستان و… سیل  خساراتی به مردم و، شهرها و روستاها وارد کرده است.

بر اساس اولین ارزیابی ها سیل خسارات چندین ده هزار میلیارد تومانی به این مناطق وارد کرده است.در این میان ابعاد خرابی ها و ویرانی های سیل در شهرهای پلدختر، آق قلا،گمیشان، معمولان در حد یک فاجعه تمام عیار می باشد.

وضعیت مناطق سیلزده بشدت بحرانی می باشد.  کمبود؛ آب؛ لباس، وسایل گرمایشی؛ بهداشتی و غذا، پتو .. و کلا ابتدایی ترین امکانات حداقل  های زنده ماندن مردم،بشدت دیده میشود. دهها کمبود و نارسایی وجود دارد که زندگی دهها هزار نفر سیلزده را با تهدیدات جدی روبرو کرده است.

جمهوری اسلامی با سیاست های ضد انسانی و تصمیماتش در دوهفته گدشته باعث گسترش ابعاد فاجعه  شده است.

هنوز خطر برطرف نشده است. بارندگی ها ادامه دارد. برای د و روز آینده در استان لرستان هواشناسی رژیم  ظاهراهشدار داده است. در سایر استانها هم بارندگی و خطر گسترش هنوز وجود داد.

آنچه بالا توضیخ داده شد تمام ابعاد و زوایای فاجعه سیل اخیر نبوده و نمی باشد. ابعاد ویرانی ها و لطمات و خسارات سیل بعد از فروکش کردن آن بیشتر برملا خواهد شد.

مردم استانهای سیلزده نیاز فوری به کمک دارند.با تشکیل گروههای کمک رسانی و همیاری مردمی و با جمع آوری کمک های  فوری و ارسال به این مناطق، باید وسیعا در سراسر کشور شبکه های همبستگی و کمکهای مردمی به سیلزدگان  را گسترش داد. باید حکومت اختلاسگران و دزدان و آدمکشان اسلامی را زیر ضرب اعتراض و مبارزه برای رساندن کمک های فوری بدست مردم مصیبت دیده کرد. باید در سراسر کشور و در مقابل مراکز دولتی رژیم دست به تجمع و اعتراض زد و خواهان تسریع کمک های دولتی شد. جمهوری اسلامی  خود عامل گسترش ابعاد خسارات و تلفات و ویرانی های سیل می باشد.  فقط فشار و زور مبارزه وقدرت اعتراض مردم متحد و متشکل است که می تواند حکومت را مجبور به امداد رسانی به مردم سیلزده بکند. تا دیر نشده باید دست به کار شد.

محمد شکوهی

15 فروردین 1398، 4 آوریل 2019

****************

برخی اخبارو گزارشات سیل

اخبار 15فروردین
*حکومت شمار کشته‌شدگان سیل اخیر در مناطق مختلف کشور را ۷۰ کشتهو ۷۶۸ نفر مصدوم اعلام کرد

*بخشدار معمولان: هنوز راه ارتباطی ایجاد نشده است/*سیل و بارش‌های اخیر ۱۲۰۰ واحد مسکونی را در کرمانشاه تخریب کرد

*100 روستا در پلدختر بدون راه دسترسی و دچار قطعی برق
*برق 309 روستای لرستان هنوز قطع است

*فرماندار پلدختر: کمک‌های ارسالی به پلدختر ناکافی است / مردم سخت در تنگنا هستند
**سرپرست استانداری گلستان:سیل ۳۴۰۰ واحد مسکونی در گلستان را ۱۰۰ درصد تخریب کرد
*:فرماندار پلدختر ، ضلع غربی شهرستان پلدختر و شهر معمولان صد در صد تخریب شده است

*بخش غربی پلدختر همچنان گاز ندارد.
*مدیرکل راهداری کرمانشاه تخریب و آسیب به ۱۱۱۷ پل
*مدیرعامل آبفار لرستان :شبکه آب ۶۲۰ روستای لرستان خسارت دید

*800 واحد شهری و روستایی در روانسر دچار آبگرفتگی شده‌اند

* پل جدید کاکارضا، واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم‌آباد تخریب و یک نفر کشته شد.
*فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: آب شرب حدود 180 روستا قطع‌ شده و راه ارتباطی 200 روستا همچنان مسدود است.
*وضعیت اضطراری در روبار کوهدشت؛ 11روستا در بن‌بست ارتباطی است.
*استاندار ایلام: نیازمند تمهیدات و کمک‌های فوری هستیم.بیشترین خسارت ها علاوه بر منازل مسکونی مربوط به زیرساخت‌های جاده ای و پل‌های مهم استان است
*فرماندار صحنه:سیل ۳۰۲ واحد مسکونی را در صحنه تخریب کرد /

اخبارو گزارشات روزهای قبل از اینجا

http://rowzane.com/ca/article=149476

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …