شانزده آذر روز دانشجو، روز اعتراض به وضعیت موجود است!

در شرایطی به شانزده آذر امسال نزدیک میشویم که سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه ها و مدارس برای بسیاری از دانشجویان و خانواده های دانش آموزان و دانشجویان بسیار هزینه بردار بوده و تامین هزینه های تحصیلی دشواری هایی بیشتر از گذشته بهمراه داشته است. آنچه مسلم است اینست که وضعیت اقتصادی بخش عظیمی از مردم، وخیمتر از دوره های قبل می باشد و عدم توان تامین هزینه های تحصیلی، فشار اقتصادی بیشتر از گذشته بر زندگی ها وارد آورده و گریبان بخش وسیعتری از جامعه را گرفته است.

آنچه امروز به یک گفتمان اساسی در جامعه و بخصوص بین فعالین جنبش دانشجویی و کارگری تبدیل شده که می بایست به یک موج اعتراضی وسیعتر تبدیل شود، سیاست خصوصی سازی، و طرح های در دست دولت روحانی نظیر طرح کارورزی و کاج (کارانه اشتغال جوانان)، و طرح فراگیر مشاغل است، که اقدامی مستقیم و بیرحمانه برای ارزانتر سازی نیروی کار و مجانی کردن تقریبی نیروی کار برای کارفرمایان و صاحبان شرکتها میباشد.

پولی سازی آموزش و هزینه دارتر کردن تحصیل، مشکل دیگری است که جامعه با آن مواجه است. تحصیل در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس در جامعه ایران می شود که دسترسی و دستیابی به آن را برای دانشجویان و دانش آموزان و خانواده هایشان دشوارتر میکند.
سپردن اداره قسمتهای مختلف دانشگاه به بخشهای خصوصی علاوه بر هزینه دار بودن استفاده از امکانات دانشگاه، موجب پائین رفتن و بی کیفیت بودن خدمات و امکانات ارائه شده در دانشگاه ها میباشد که مشکلات و موانع زیادی را برای دانشجویان در محیط های آموزشی و در سطح خوابگاه ها ایجاد کرده است.

وضعیت بد خوابگاهها و کوچک شدن نقش دولت و وزارت علوم در اداره و کنترل کیفیت خوابگاه ها، افزایش هزینه های بالای زندگی دانشجویان، معضل دیگری است که در سالهای اخیر وضعیت زندگی بسیاری از دانشجویان را بحرانی تر کرده است.

با توجه به فضای سیاسی موجود و توازن قوای فعلی و شدت گرفتن فضای اعتراضی فعلی در آستانه 16 آذر، امسال 16 آذر روز دانشجو فرصتی در اختیار ما قرار میدهد که می بایست این فرصت را مغتنم شمرد و یک حرکت سراسری و هماهنگ را در دانشگاه ها و شهرهای مختلف به این مناسبت سازمان داد.

در همین رابطه ابتدا باید روی مطالبات و خواسته هایی متمرکز شد و فعالیت های اجتماعی را حول آنها ترتیب داد که شامل مهمترین خواسته های دانشجویان در شرایط کنونی زیر بشرح ذیل است:

1. رایگان بودن تحصیل برای همه، و تامین بالاترین استانداردها برای تحصیل و امکانات رفاهی دانشجویان؛ از قبیل لغو شهریه در تمامی سطوح، تامین خوابگاه مناسب، پرداخت کمک هزینه، تامین دانشگاه و فضای تحصیلی کافی برای همه متقاضیان ورود به دانشگاه و…

2. انتخابی شدن همه مدیران و مقامات دانشگاهها توسط دانشجویان و استادان.

3. لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، لغو تفکیک جنسیتی به هر شکل و در هر زمینه و همه مکانها، داشتن حق انتخاب آزادانه پوشش و لغو حجاب اجباری.

4. حق آزادی بیان، تجمع، تشکل، اعتراض، اعتصاب، و سایر فعالیت های دانشجویی نظیر کلوپ های سیاسی، فرهنگی و علمی وغیره.

5. لغو هرگونه گزینش و امتحان ایدئولوژیک مذهبی، عقیدتی و سیاسی برای ورود به دانشگاه ها. لغو فوری همه احکام اخراج و و بازگردندان فوری همه دانشجویان و استادان اخراجی.

6.انحلال فوری همه نیروهای نظامی، شبه نظامی و امنیتی مانند کمیته های انضباطی، حراست، نمایندگی رهبری و غیره در دانشگاه. منمنوعیت اکید ورود پلیس و نیروی انتظامی به دانشگاه.

7.جدایی دین از آموزش و پرورش و دانشگاه ها.

8. لغو ممنوعیت و محرومیتهای تحصیلی دانشجویان و آزادی فوری و بی قید و شرط دانشجویان زندانی و همه فعالین جنبشهای اعتراضی و همه زندانیان سیاسی.

9.با توجه به زلزله اخیر در غرب کشور، رسیدگی به آسیب دیدگان مناطق زلزله زده و تامین مسکن و مایحتاج روزانه و اساسی آنها برای یک دوره بلند مدت که بتوانند به زندگی عادی برگردند، باید به یک خواست فوری از طرف دانشجویان تبدیل شود. و نیز خواست عاجل برای ایجاد تسهیلات که به تحصیل کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده اختصاص داده شود تا بتوانند به ادامه تحصیلشان بازگردند.

بخش اقدامات عملی
در رابطه با شانزده آذر امسال باید اقدامات عملی و اجتماعی که با توجه به توازن قوای سیاسی و فضای اعتراضی موجود امکانپذیر است را در دستور کار گذاشت:

1. راه اندازی ستاد هماهنگی و برنامه ریزی 16 آذر در بین فعالین پیشرو دانشجویی.

2.راه اندازی گفتمان، تبلیغات و سازماندهی در سطح شبکه های اجتماعی برای فضاسازی و حرکت سراسری و مشارکت حداکثری در بین دانشجویان و جامعه.

3.تهیه و تنظیم یک بیانیه سراسری که مورد توافق فعالین پیشرو دانشجویی و نماینده مطالبات اکثریت دانشجویان سراسر کشور باشد، خواست های ذکر شده فوق را به خواست های فوری دانشجویان تبدیل کند تا بتوان آن در استانه شانزده آذر آنرا منتشر کرد.

4.هماهنگی با فعالین پیشرو جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دفاع از محیط زیست، جنبش دفاع از حق کودک و نیز دفاع از زندانیان سیاسی برای مشارکت، پشتیبانی و حمایت در این رابطه.

5. تدارک برنامه های مختلفی در سطح دانشگاه ها و همچنین در سطح شهرها از جمله سمینار، کنفرانس، بحث آزاد و دعوت از فعالین پیشرو دانشجویی و سایر جنبشهای اعتراضی مذکور.

6. تدارک برای تجمعات اعتراضی در سطح دانشگاه و مقابل مراکز دولتی و آموزش عالی.

به همین مناسبت هر ساله انقلاب زنانه برای روز 16 آذر روز دانشجو، به همه دانشجویان و فعالین پیشرو جنبش دانشجویی فراخوان حرکت های اجتماعی در راستای مبارزه با وضعیت موجود، میدهد. با توجه به موقعیت بسیار ضد انسانی حاکم در جامعه ایران و با توجه به فشار اقتصادی که بر اکثریت مردم تحمیل می شود، جا دارد که به 16آذر امسال بصورت ویژه ای شود. با توجه به اینکه در دوره حاضر شاهد قویتر و گسترده تر شدن جنبش های اعتراضی علیه شرایط موجود در ایران هستیم، روز دانشجو می تواند فرصتی دیگر برای اعتراض سراسری به این وضعیت باشد.
انقلاب زنانه
چهارشنبه 8آذر96
29نوامبر2017

…………………………..
همراهان گرامی برای تماس با انقلاب زنانه لحظه ای دریغ نکنید!
?ارتباط با انقلاب زنانه ?
?پیام خصوصی به صفحه فیسبوک انقلاب زنانه
facebook.com/womens.revolution1

پیامگیر انقلاب زنانه در تلگرام @sjktamas
?کانال تلگرام انقلاب زنانه
telegram.me/enghelabezananeh

?دایرکت به اینستاگرام انقلاب زنانه
instagram.com/women.revolution

?توئیتر انقلاب زنانه
twitter.com/enghelabezanan

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل