پنج روز حضور فعالین حزب کمونیست کارگری در نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت

هفتادمین نمایشگاه جهانی کتاب از روزهای ١٠ تا ١٤ اکتبر ٢٠١٨ در فرانکفورت برگزار شد و بیش از۲۷۰ هزار نفر از آن بازدید کردند. برای چندمین سال متوالی فعالین حزب کمونیست کارگری در این نمایشگاه حضور فعالی داشتند. حضور امسال حزب در نمایشگاه کتاب بر متن جدال و رویارویی حزب و جمهوری اسلامی در چندماه گذشته سازمان داده شد. از ماهها قبل از شروع نمایشگاه، وزارت ارشاد، سفارتخانه و دست اندرکاران انتشاراتی حکومت، تقلاهای زیادی به خرج دادند تا جلوی اعتراض حزب به جمهوری اسلامی در نمایشگاه را بگیرند. به یورگن بوس رئیس نمایشگاه کتاب نامه نوشتند، و “شکایت” کردند که اگر حزب کمونیست کارگری در نمایشگاه مقابل غرفه جمهوری اسلامی به اعتراض بپردازد، احتمال دارد در نمایشگاه شرکت نکنند.این تلاش ها در رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی نیز منعکس شد.

لازم به توضیح است که سالها است جمهوری اسلامی از اسم بردن از حزب خودداری میکند و از لفظ منافق استفاده میکند تا این شائبه را ایجاد کند که منظورش مجاهدین خلق است. این سیاست را حکومت به رسانه های وابسته به خود ابلاغ کرده و چندین سال است که همگی از این سیاست پیروی میکنند.

این تقلاها اما نه تنها به جایی نرسید بلکه حزب امسال فعال تر و قدرتمندتر از سالهای قبل در نمایشگاه حضور داشت و جمهوری اسلامی را ناکام گذاشت. اگر کسی باید از نمایشگاه اخراج شود این حکومتی است که کوچکترین آزادی برای نویسندگان مستقل قائل نیست و چندین نویسنده را به قتل رسانده و بارها نویسندگان منتقد و معترض را به زندان انداخته است. حکومتی که دست می برد و چشم در میاورد نمونه ای از یک حکومت جنایتکار و تروریست است.

فعالیت حزب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شامل یک غرفه در داخل نمایشگاه و یک چادر اطلاع رسانی در مدخل ورودی نمایشگاه بود. هر سال آکسیونی نیز علیه جمهوری اسلامی سازمان داده میشود. امسال علاوه بر این، ما امکان یافتیم که پنلی حول موضوع “آتئیسم در کشورهای اسلامزده” برگزار کنیم که مینا احدی و احمد شروان سخنران آن بودند.

فعالین حزب با دایر کردن غرفه در داخل نمایشگاه که موضوع آن دختران خیابان انقلاب بود، پنج روز هر روز نزدیک به ٨ ساعت، با مردمی که به نمایشگاه می آمدند، درمورد مبارزات مردم، از اعتصابات سراسری و علیه سیاستهای جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات مردم و ضرورت همبستگی بین المللی با مردم ایران صحبت کرده و ماهیت واقعی جمهوری اسلامی و مبارزات رو به گسترش و قدرتمند مردم را به مراجعه کنندگان توضیح میدادند. در طول این پنج روز صدها نفر از غرفه دیدن کرده و با فعالین حزب در باره مسائل و موضوعات مرتبط با ایران و مبارزات مردم، به بحث و گفتگو پرداختند. نمایش عکسهایی از مبارزات مردم، نمایشگاه عکس دختران انقلاب و نقش زنان در تحولات جاری در ایران از جمله کارهای متمرکز این دوره در غرفه بود.

در بیرون سالن جلوی در ورودی نمایشگاه، چادر اطلاع رسانی دایر شده بود. صدها نفر روزانه از این چادر دیدن کردند. صدها نسخه اطلاعیه و جزوات حزبی به زبانهای آلمانی، انگلیسی و فارسی در بین بازدید کنندگان توزیع شد. بازدید کنندگان با فعالین حزب پیرامون تحولات ایران به بحث و گفتگو پرداختند. در تمامی این پنج روز، میز اطلاع رسانی حزب محل پر جنب و جوشی از سوال، بحث درمورد ایران و علیه جمهوری اسلامی بود.

یکی از مباحث داغ این دوره درغرفه و در چادر اطلاع رسانی، مبارزات جاری مردم، اعتصابات رانندگان کامیونها و معلمان بود و تعداد زیادی از مراجعه کنندگان قطعنامه حمایت از این مبارزات را امضا کردند.

در چهارمین روز نمایشگاه فعالین حزب یک راهپیمایی اعتراضی در محوطه نمایشگاه در حمایت از مبارزات رانندگان کامیون و معلمان برگزار کردند و با سر داد ن شعارهایی در حمایت از این مبارزات و با حمل پلاکاتهای افشاگرانه سیاستهای سرکوبگرانه حکومت را محکوم و توجه هزاران نفر را به مبارزات مردم جلب کردند. معترضان خواستار اخراج رژیم از نمایشگاه و آزادی دستگیر شدگان اعترضات جاری شدند. این راهپیمایی توجه مردم را وسیعا به خود جلب کرد و چند رسانه و خبرگزاری از کشورهای مختلف از این راهپیمایی فیلم و خبر تهیه کردند و یا با فعالین حزب مصاحبه کردند. در پایان این تجمع نوید محمدی دبیر کمیته حزب در فرانکفورت طی یک سخنرانی به زبان آلمانی در مورد دلایل برگزاری این تجمع و ضرورت حمایت از مبارزات مردم سخنرانی کرد.

در طول این پنج روز هزاران نفر شاهد حضور و فعالیت افشاگرانه حزب در نمایشگاه کتاب بودند و تصویر روشن تری از ایران، جامعه ای زنده و تشنه آزادی و پر از اعتراض علیه حکومت اعدام و زندان جمهوری اسلامی گرفتند.

 

انترناسیونال 786
محمد شکوهی

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …