۹ تیر: تجمع کارگران رسمی صنعت نفت در گچساران و ادامه قدرتمند اعتصابات نفت

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۱۴.

امروز ۹ تیر کارگران رسمی صنعت نفت درگچساران بنا بر اولتیماتومی از قبل اعلام شده در اعتراض به نحوه افزایشات مزدی سال ۱۴۰۰، حذف برخی آیتم های مزدی ، تحمیل مالیات های سنگین بر حقوقها، عدم ایمنی محیط کار و شرایط غیر استاندارد کاری که هر روز قربانی میگیرد، امنیتی بودن محیط کار و دیگر مطالباتشان تجمع کردند. کارگران رسمی نفت قبلا نیز در همین رابطه اعتراضاتی داشتند. از جمله در دوم تیر کارگران رسمی در پالایشگاه آبادان و قبل از آن در پالایشگاه اصفهان تجمع داشتند. همچنین در روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد کارگران رسمی نفت در واحد عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در منطقه جزیره خارک دست به اعتصاب زدند. در این روز کارکنان تکسرویس بدلیل کسورات ناعادلانه، از تحویل و پهلوگیری کشتی یکصد هزار تنی Artavil تحت اجاره شرکت ملی نفتکش ، که قصد بارگیری ۶۳۰،۰۰۰ بشکه نفت خام جهت حمل به پالایشگاه بندرعباس را داشت، خودداری کردند و کشتی مذکور مجبور به توقف در لنگرگاه شد. سپس در روز روز ۳۱ خرداد کارگران رسمی فلات قاره منطقه خارک، با دست نوشته هایی با مضمون همه با همیم حمایت خود را از اعتراضات همکاران خود در شرکت پایانه های نفتی منطقه خارک اعلام داشتند. روز دهم خرداد نیز کارگران رسمی نفت هلدینگ خلیج  روبروی پتروشیمی تجمع داشتند. در همین روز کارگران رسمی مجتمع گاز پارس جنوبی SPGC  طوماری اعتراضی در سطح پالایشگاه‌های ۱۳گانه را جمع آوری و امضا ها را به مدیریت ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی تحویل دادند.

 کارگران نفت مصوبه مربوط به نحوه افزایش مزدی سال ۱۴۰۰ را تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند و در این رابطه در ۲۰ اردیبهشت و ۵ خرداد تجمعات اعتراضی سراسری برپا کردند .  در ادامه این اعتراضات است که کارگران رسمی نفت به تجمعات اعتراضی روز نهم تیر فراخوان داده بودند. زیر فشار این اعتراضات و اولتیماتوم دادن ها بود که شرکت گاز با عقب نشینی هایی تلاش کرد جلوی گسترش اعتراضات را بگیرد اما کارگران با گفتن اینکه برخی مطالبات فوری آنها از جمله حذف کامل محدودیت ها منجمله محدودیت دو میلیون و پانصد هزار تومان، حذف سقف حقوق و پرداخت تمامی آیتم های مزدی، حذف محدودیت سنوات بازنشستگی(ملقب به پاداش بازنشستگی) پاسخ نگرفته است، بر ادامه اعتراضاتشان تاکید کرده و اعلام نمودند که از هیچکدام از خواستهایشان کوتاه نخواهند  آمد.  شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت در بیانیه خود از خواستها و مطالبات کارگران رسمی اعلام حمایت کرده است.

به گفته کارگران رسمی باستناد ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت کلیه کارکنان عملیاتی از مجموعه قوانین خاص خود برخوردار بوده و تابع مجموعه قوانین خدمات کشوری نیستند. به این معنا که بر اساس این ماده برای کارگران نفت هیچ محدودیتی اعم از کف یا سقف  برای کارکنان عملیاتی جایز الاجرا نیست.  این کارگران خواستار اجرای این ماده و اصلاح احکام کارگزینی که بشدت به ضرر تمامی کارگران و بوِیژه کارگران عملیاتی است، هستند.

گفتنی است که اعتصاب سراسری کارگران پیمانی نفت با قدرت به جلو میرود و دامنه آن به نزدیک هشتاد مرکز نفتی در ۱۰ استان گسترش یافته است.  بنا بر خبرها امروز نهم تیر ماه جاده بیات به سمت شرکت نفت دهلران توسط کامیون‌داران معترض مسدود شد و بدین ترتیب کامیونداران دهلران نیز به صف اعتصاب کارگران نفت پیوسته اند. روز قبل نیز کامیونداران یزد و قبل از آن نفتکش های اصفهان به این اعتصابات پیوستند.  کامیون داران دهلران پس از چند ماه کار مزدی دریافت نکرده وعلیرغم مراجعات متعدد جوابی نگرفته اند.

همچنین بنا بر آخرین خبر ها  کارگران کارگاه نصب نیرو شعبه اندیمشک و شرکت آرتا انرژی شاغل در پتروشیمی اردبیل به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند. هم اکنون نیز همراه با اعتصاب سراسری کارگران پیمانی در فازهای ۱۱ تا  ۱۴ کارگران رسمی نیز در اعتصاب بسر میبرند.

اعتصاب سراسری کارگران نفت موجی از همبستگی مردمی با خود همراه داشته است، از مادران دادخواه تا کارگران فولاد اهواز و از تشکلها و گروههای مختلف کارگری، معلمان ودانشجویان و زندان  و نیز جمع هایی از کارگران بیکار و کولبران و غیره از این اعتراضات اعلام حمایت کرده اند. در سطح جهانی نیز تا کنون دهها اتحادیه و تشکل کارگری حمایت و پستیبانی خود را از کارگران نفت اعلام کرده اند.  از خواستها و  مبارزات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش به سوی اعتصابات سراسری!

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ تیر۱۴۰۰،  ۳۰ ژوئن  ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

کمیسر عالی حقوق بشر خواستار پایان خشونت جنسیتی و لغو حکم توماج صالحی در ایران شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «سرکوب خشونت‌آمیز» زنان و دختران در …