نماز جمعه: نمایش دیگری از درماندگی رژیم

نمایش نماز جمعه این هفته، که آنرا تاریخساز اعلام کرده بودند، نتیجه ای معکوس بدنبال داشت. آنچه خبرساز شد نه رجزخوانیهای همیشگی رهبر، بلکه ترک زودهنگام نماز جمعه بوسیله روحانی بود. از ابتدا هم روشن بود که اهمیت این نمایش برای رژیم مضمون سخنان خامنه ای نیست بلکه به خیابان آوردن جمعیت کرایه ای در پاسخ به مردمی است که صریحا علیه “رهبر الدنگ” شعار داده بودند، پوستر های سردار ملی را پاره کرده بودند، و از رد شدن از روی پرچم آمریکا احتراز کرده بودند.


بعد از تلاشهای حکومت برای حماسه سازی از مرگ قاسم سلیمانی، که بنوبه خود قرار بود پاسخی به خیزش آبانماه در بیش از صد شهر باشد، و افتضاح “انتقام سخت” که معلوم شد با هماهنگی با دولت آمریکا صورت گرفته است، و بدنبال فاجعه سقوط هواپیما، که روز بروز بیشتر روشن میشود یک جنایت عامدانه از جانب حکومت بوده است، به نمایشی نیاز داشتند که فضا را عوض کند. اما نتیجه پرده دیگری از ضعف و استیصال رژیم بود. سخنان خامنه ای نیز، مثل کمدی “انتقام سخت”، حتی انتظار طرفداران او را برآورده نکرد.


طرف خطاب این سخنان مردم ایران نبودند، مردمی که تنها در عرض یک هفته در آبانماه ١٥٠٠ نفر کشته داده اند، آنها را اوباش و عامل دشمن خوانده اند، ١٧٦ نفرشان را در هوا قتل عام کرده اند و علیرغم همه این تلاشها نتواسته اند مرعوب و ساکشتان کنند را با هیچ موعظه و خظابه ای نمیتوان “به راه راست” هدایت کرد. خودشان هم میدانند دیگر کار از رجزخوانی و تبلیغات گذشته است. مدتهاست رابطه بین رژیم و مردم رابطه بین دو قطب متضادی است که هر دو با صدای رسا دشمنی شان علیه یکدیگر را اعلام کرده اند. مردم رهبر الدنگ را مایه ننگ اعلام کرده اند و خواهان نابودی جمهوری اسلامی شده اند و حکومت هم آنان را اوباش و فتنه گر و عامل دشمن خوانده است. تبلیغات و عوامفریبی، رجز خوانی و یا مظلوم نمائی، از جانب هیچیک از جناحها کمترین تاثیری در صفوف مردم ندارد و خامنه ای و حکومتش هم بخوبی بر این واقعیت آگاهند.


طرف خطاب رهبر، سپاهیان و اوباش روحیه باخته تحت فرمان خودش، جناح روحانی و دولتهایی غربی بودند. اما حتی مناسبات درون حکومتی و رابطه جمهوری اسلامی با غرب بعد از این اظهارات خامنه ای به هم ریخته تر و بحرانی تر خواهد شد.
نماز جمعه خامنه ای نیز، مانند سخنان دو روز قبل روحانی و اظهار حیرت و معذرتخواهی اش از فاجعه سقوط هواپیما، تلاش مذبوحانه ای برای نجات حکومتی است که در بحرانی ترین، ضعیف ترین و متزلزل ترین موقعیتش قرار گرفته است. اما هر چه دست و پا میزنند بیشتر فرو میروند. نمایش نماز جمعه کذائی نیز پاسخ دندان شکنی از مردم خواهد گرفت.
١٨ ژانویه ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

به ” اقدام مشترک برای توقف اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر” بپیوندیم – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …