اوضاع مناطق زلزله زده بحرانی است. کانکس ها نرسیدند. نیاز به کمک های مردمی است!

اوضاع مناطق زلزله زده بحرانی است. واقعیت این است اگر موج گسترده و بی نظیر کمک های مردمی نبود زنده ماندن دهها هزار نفربا مخاطرات جدی روبرو میشد.براساس تازه ترین آماردانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ،483 نفر کشته،۱۴هزار و ۶۸۱ مصدوم و به مراکز درمانی استان کرمانشاه مراجعه کرده اند. نزدیک به 40 هزار خانه از 50 تا 100 درصد تخریب شده است. نزدیک به 90 هزار نفر بی خانمان و آواره شده اند.

به همت کمک های مردمی چادرهای موقت برای اسکان برپا شده است. کمک های دولتی با تاخیربدست مردم می رسد. حکومت، دولت و ارگانهای کمک رسانی اش مدام وعده  اسکان در کانکس رامی دهند. خود حکومت صحبت از تهیه 15 هزار کانکس کرده است. بنیاد مسکن، قرارگاههای سپاه قرار است این کانکس ها را بسازند. کی این کانکس ها ساخته خواهد شد، معلوم نیست. آنچه معلوم است مردم نیاز فوری به اسکان در کانکس در این هوای سرد و بارانی دارند. مردم از این کمبود ها نارضایی می باشند. حکومت برای آرام کردن مردم هر روز چند وزیر و مقامش را به منطقه می فرستد، که آنها فقط وعده داده و از مردم بی شرمانه می خواهند” که صبرکنند”. کمبود وسایل گرمایشی، اسکان، دارو  از نیازهای فوری مردم زلزله زده می باشند.

به اعتراف مقامات محلی رژیم در کرمانشاه وعده های داده شده هنوزعملی نشده اند. هوا سرد شده و بارندگی ها شروع شده است. زندگی مردم در چادرها به سختی می گذرد. سرماخوردگی و کمبود دوا و درمان و دارو، احتمال شیوع بیماریهای عفونی را افزایش داده است.

زلزله  آمد و رفت و صدها نفر کشته شدند و هزاران نفر زخمی و دهها هزار نفر آواره شدند. مصائب، مشکلات و دردها و آلام مردم بعد از زلزله در این مناطق هنوز ادامه دارد.  زلزله به یک رویارویی خود سازماندهی مردم نوع دوست در کمک رسانی با حکومت تبدیل شده است.مردم بدرست  منتظر عملی شدن وعده های حکومت نشده و به ارسال کمک های بسیار به یاری زلزله زدگان شتافتند. و این نگرانی حکومت را بر انگیخته است. نهادهای مردمی کمک رسانی و گروههای داوطلب علیرغم کارشکنی ها و  و ایجاد موانع بر سرکارشان، هنوز در منطقه  بوده و مشغول کمک رسانی می باشند.

برخی اخبار مناطق زلزله زده بر گرفته از رسانه های حکومتی در باره وضعیت مناطق می ضمیمه باشد . اخبار روز دوشنبه 6 آذر

 

*وزیر صنعت، معدن و تجارت گفـت: در جریان زلزله اخیر، ۲ هزار واحد مسکونی روستایی در گیلانغرب به طور کامل تخریب شد و پیش بینی می شود این تعداد به سه هزار واحد نیز افزایش یابد.

*معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:۱۴هزار و ۶۸۱ مصدوم زلزله در مراکز درمانی کرمانشاه پذیرش شدند

*فرماندار :مردم سرپل‌ذهاب شب‌های سختی را می‌گذرانند/ نیاز به ۸۰۰۰ کانکس در شهرستان

*در حالیکه هزاران نفر منتظر ارسال کانکس های وعده شده حکومت هستند، نوبخت سخنگوی دولت بی شرمانه گفته است:زلزله‌زدگانی که کانکس بگیرند، کمک بلاعوض نخواهند گرفت.

*بارندگی ها در مناطق زلزله زده. چادرها را آبگرفته، هوا سرد شده است. باندهای حکومتی در مورد ارسال کانکس برای مردم فقط وعده می دهند. امروز ارتش حکومت وعده داد:۱۰ هزار و ۵۰۰ کانکس به زودی در مناطق زلزله‌زده نصب می‌شود.

اینها بخشی از اخبار رسانه های حکومتی در باره وضعیت مناطق زلزله زده می باشد که نشان می دهد وعده های حکومت عملی نشده و همه اش حرف بوده است. باندهای حکومتی بی شرمانه حتی در این فاجعه که بر سر مردم آمده است، کیسه دوخته اند. مشغول زد و بند و تقسیم کردن و قرارداد بستن با همدیگر برای “بازسازی مناطق زلزله زده” می باشند.  یعنی تقسیم پول و امکانات بین خودشان  و دادن وعده برای ساختن مسکن برای مردم. همه می دانند که این باندها مشغول چه نوع”بازسازی” می باشند. مسکن مهراحمدی نژاد که بر سر مردم  فروریخت. الان هم “مسکن امید” روحانی قرار است با همکاری بنیاد مسکن، قرارگا ههای سپاه و بسیج اقدام به “خانه سازی” برای مرد م بکنند. وعده وام دادند عملی نشده . تازه گیها هم شرط گذاشته اند. گفته اند هر کس کانکس دریافت بکند؛ کمک های بلاعوض دریافت نخواهد کرد. وقاحت وبی شرمی حکومت حد و مرزی نمی شناسد. تامین مسکن مناسب با تمام امکانات، فراهم آوردن همه تسهیلات از اسکان موقت و کانکس گرفته تا وسایل گرمایشی، دوا و درمان، مدارس امن و مراکزپزشکی و بیمارستان  وظیفه دولت می باشد. ساخت و تامین مسکن دائمی و ایمن و با استاندارد برای همه مردم حادثه دیده، پرداخت خسارت وارده به مردم و .. همه و همه مطالبات برحق مردم می باشند.

نباید به حکومت دزدان و قاتلان و قاچاقچیان امان و فرصت داد تا با دادن وعده های توخالی و دروغ، جان و زندگی دهها هزار مردم زلزله را به خطر انداخته و به بازی بگیرد، کاری که تا به حال کرده است. زلزله یک حادثه طبیعی است اما تلفات زلزله و خسارات آن طبیعی نیست. مستقیما به نظام حاکم، به مناسبات اقتصادی و به حکومت مربوط است.

برای پایان داد ن به این وضعیت اسفناک و غیر انسانی  زندگی مردم در مناطق زلزله زده باید کل حکومت وباندهایش را زیر ضرب اعتراض گرفت.این حکومت فقط زبان زور و اعتراض و مبارزه را می فهمد.

محمد شکوهی

6 آذر 1396، 27 نوامبر 2017

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …