مصاحبه با مینا احدی در باره تجمع اعتراضی مقابل دفتر مرکزی دویچه وله در شهر بن، علیه اعطای جایزه به زیبا کلام!

۱. امروز جلو ساختمان دویچه وله شما تظاهرات داشتید، یکی از روسای رادیو نظاره گر خاموش تجمع شما بود ولی بعدن به گفتگو با شما پرداخت جریان چیست؟

مینا احدی: تظاهرات امروز ما در مقابل ساختمان دوویچه وله در بن بود. با وجودیکه روز کاری بود و خب خیلیها ابراز تاسف کردند که نمیتوانند شرکت کنند، با وجودیکه از صمیم قلب خواهانش هستند ولی ما با برآورد سیاسی که کردیم ترجیح دادیم این تجمع را همین هفته برگزار کنیم تا دویچه وله فشار ما را روی خودش احساس کند. ما از قبل هم با بخش فارسی دوویچه وله و هم بین المللی آن تماس گرفته و من دو بار با آقای کریستوف پومپلت سخنگوی مطبوعاتی دوویچه وله صحبت کرده و از او خواسته بودم به میتینگ ما آمده و از نزدیک انتقادات را بشنود. هم به ایشان گفتیم و هم رسمن نوشتیم که کاندیدای ما سهیل عربی است، رضا شهابی است، گلرخ ایرانی است، آرش صادقی است. دختران انقلابند. قهرمان آزادی بیان کم نداریم. ما یکساعت در این تجمع به زبانهای آلمانی و فارسی صحبت کردیم. عکسهای کاندیداهای واقعی آزادی بیان را هم برده بودیم. من فکر نمیکنم امروز هیچ ژورنالیست با وجدانی در دویچه وله توانست پنجره اش را ببندند و صدای ما را نشنود. در آلمان خبرنگار و ژورنالیست با وجدان زیاد وجود دارد. از پنجره آفیس هایشان شنیدند که ما میگوییم دارید به کسی جایزه میدهید که گفته اسلحه میگیرد علیه مردم این مملکت و به نفع همین نظام می ایستد. قبل از تجمع هم شنیدیم که سر و صدای یک عده از اصحاب رسانه در آمده است.

۲. آقای پومپلت درگفتگو به شما گفت که صادق زیبا کلام توضیح نامه ای را به دویچه وله درباره مصاحبه اش فرستاده است و ایشان این توضیح نامه را به شما داد، جریان چیست؟ آیا زیبا کلام از آلمانیها معذرتخواهی کرده است ؟

مینا احدی: نخیر آقای پومپلت گفت که زیباکلام در این نوشته که نسخه ای از آنرا به من دادند، گفته که منظور من این نبوده است. اینها یک جمله حرفهای مرا از متن جدا کرده و ژورنالیست ایران وایر همه چیز را بر عکس نوشته و من نگفتم اسلحه به دست میگیرم و از نظام دفاع میکنم، فقط میگویم میتوان یواش یواش رژیم را اصلاح کرد. متن این نوشته طولانی است. ما از طرف کمپین کل نوشته را ترجمه و در اختیار افکار عمومی میگذاریم. زیبا کلام غیر رسمی ایران وایر را به دروغگویی متهم میکند. فکر میکنم در عکس العمل به این نامه هست که ایران وایر تصمیم گرفت کل مصاحبه را علنی کند. زیبا کلام در بد هچلی گیر کرده است. فکر نمیکرد که این مصاحبه اینجوری علنی بشود.

۳. فکر نمیکنید دارد دروغ میگوید و سر آلمانها را که فارسی بلد نیستند، کلاه میگذارد؟ افراد نظام به دروغگویی و اختلاس شهرت دارند؟

مینا احدی: به نظر من رسمن دروغ میگوید. این را حتی خبرنگاران ایران وایر هم متوجه شدند. دویچه وله هم متوجه شده، در مخمصه گیر کرده اند. اما راستش این برای ما زیاد مهم نیست، کی سر کی را کلاه میگذارد. دویچه وله اگر بخواهد میتواند به حقیقت دست پیدا کند. ما که شخصن به آقای پومپلت قول دادیم یک لینک از این مصاحبه را برایش میفرستیم. ما خودمان را وکیل حقوق مردم ایران میدانیم. تا ما هستیم، سر مردم ایران را کسی نمیتواند کلاه بگذارد. نمیگذاریم.

۴. سایت دویچه وله گزارشی از تجمع کمپین شما منتشر و در این گزارش از زمین و ز مان استدلال می آورد که ثابت کند جایزه به زیبا کلام درست است چون ایشان اصلاح طلب است. احساسم این است دویچه وله خیلی تحت فشار است، ارزیابی شما چیست؟

مینا احدی: از بادی لنگوج و نحوه حضور سخنگوی دویچه وله معلوم بود زیر فشارند. میدانید اینجا ایران نیست. دهها خبرنگار تا به حال سرشان ریخته و جواب میخواهند. ژورنالیست آلمانی گفته خرج شما از قبل مالیات مردم است، دارید به کی جایزه میدهید؟ در طی تجمع ما ده نفر از حاضرین صحبت کرده و انتقادات خود را گفتند، همه بر این اساس حرف زدند که زیباکلام بخشی از رژیم اسلامی است و همین گفتگوی او با ایران وایر نشان می دهد که ایشان از چه دفاع میکند انتقادات البته فراتر رفت و تعدادی گفتند دولت آلمان و دوویچه وله از دوام و بقا حکومت اسلامی دفاع میکنند و این ایستادن در مقابل مردمی است که بارها در ابعادی میلیونی به خیابان رفته و شعار سرنگونی حکومت را سر داده اند.
من احساسم این بود که مسئولین دوویچه وله آلمانی هنوز خبر نداشتند که ایران وایر کل مصاحبه را علنی کرده و وقتی شنیدند، آقای پومپلت خواهان این مصاحبه شدند، ظاهرا بخش فارسی اینرا مخفی کرده و بگوش مقامات دوویچه وله نرسانده. در هر حال ما گفتیم اینرا میفرستیم و خواهان لغو این برنامه هستیم.

۵. فکر میکنید صادق زیبا کلام جرئت بکند برای گرفتن جایزه به شهر بن بیاید؟

مینا احدی: من فکر نمیکنم زیباکلام جرئت بکند اینجا شخصن حضور پیدا کند. میترسد. شنیده ام که خودش گفته شاید دخترم بیاید و جایره ر ا دریافت کند. برای ما فرق نمیکند، آقا زاده ها و خانم زاده های اینها هم بایست جواب پس بدهند. ما بهر حال اگر دوویچه وله کوتاه نیاید همانجا هم گفتیم میتینگ بسیار بزرگتری روز ١٢ ژوئن در مقابل ساختمان محل اعطای جایزه سازمان خواهیم داد و از همه دعوت میکنم در این حرکت مهم حضور بهم رسانند.

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل