دختران در صفوف اول اعتراضات دانشجویی بمناسبت روز دانشجو

روزهای ١٣ و ١٤ آذر ٩٦، به مناسبت روز دانشجو و به فراخوان دانشجویان چندین دانشگاه اعم از تهران، علامه طباطبایی، بهشتی، خوارزمی و صنعتی شریف، دانشجویان علیه فقر و محرومیت فشار اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، سیاست های خصوصی سازی، سیاست های ارزان سازی نیروی کار و بیکاری سازی ها، علیه تبعیض جنسیتی، وضعیت بد خوابگاه ها بخصوص خوابگاه های دخترانه، علیه دانشگاه پولی و پادگانی و علیه سرکوب که ابزار پیاده سازی همه قوانین ظالمانه و ضد انسانی حاکم است دست به تجمعات گسترده اعتراضی زدند. راهپیمایی دانشجویان در محوطه دانشگاه و سر دادن شعار و اجرای تاتر هم بخشی از این تجمعات اعتراضی بودند. در دانشگاههای بزرگ کشور بیانیه مشترک بیش از ٣٢ شواری صنفی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور که بیانیه ای است علیه وضعیت موجود، و بمناسبت فرا رسیدن ١٦ آذر روز دانشجو صادر شده، قرائت شد.

در این میان نقش دختران دانشجو به عنوان نیروهای فعال و دخالتگر دانشجویی برجسته بود. حضور دختران دانشجو در صفوف اول تجمعات اعتراضی قابل مشاهده بود. دانشجویان دختر در قرائت بیانیه پیشقدم بودند، در سر دادن شعار علیه وضعیت موجود پیشقدم بودند. در تاتری که دانشجویان دانشگاه تهران اجر کردند تعداد قابل توجهی از دختران در نقش های دانشجو، زن آواره، معلم، کارگر، و آب و … نقش ایفا کردند. به نقل از یکی از دانشجویانی که در تجمع حضور داشته “حضور دخترها خوب بود، نسبتا هم در راس امور و سازماندهی حضور داشتند، در کل نسبت خوبی از حضور دختران را در تجمع اعتراضی نسبت به سالهای گذشته شاهد بودیم.”

حضور فعالانه دختران دانشجو در اعتراضات اخیر علیه وضعیت موجود، علیه تبعیض و بردگی زن یک بار دیگر نشان میدهد علی رغم سرکوبهای چند دهه حاکمیت جمهوری اسلامی و علی رغم تعریف نقش زن به عنوان خانه دار، شوهر دار و بچه دار توسط این حاکمیت و رهبر آن، این نقشها هرگز از طرف توده زنان در ایران قابل پذیرش نبوده، نیست و نخواهد شد.
نقشی که امروز زنان پیشرو ایفا میکند، بخشی از رهبری و سازماندهی اعتراضات علیه وضعیت موجود است. امروز دختران در نقشهای دانشجو، زن آواره، معلم، کارگر، و آب صدای اعتراض جامعه می شوند، انزجار خود را از وضعیت موجود اعلام میکنند و نه فقط مطالبات دختران دانشجو، نه فقط مطالبات زنان جامعه، بلکه مطالبات همه اقشار تحت ستم جامعه را نمایندگی می کنند.

حضور فعالانه زنان در عرصه های مختلف اجتماعی نشان بسیار خوبی از روحیه مبارز و عملگرای زنان در ایران و نشان خوبی از پیشروی های جنبش های اجتماعی و پیوند آنها با یکدیگر در راستای تغییر ریشه ای وضعیت موجود است.

انترناسیونال ٧٤١

 

اینرا هم بخوانید

پیام شیرین شمس مسئول انقلاب زنانه به زنان افغانستان!

انترناسیونال 934 دستیابی طالبان به قدرت سیاسی در افغانستان بسیار نگران کننده و هولناک است. …