دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی

چندی پیش محمد جواد ظریف اعلام داشت که رژیم اسلامی ایران برای مبادله زندانیان با دول غربی آماده است. یعنی اینکه در قبال آزادی تروریست ها و عوامل رژیم اسلامی که در کشورهای غربی در زندان بسر می برند جمهوری اسلامی حاضر است که شهروندان خارجی و یا شهروندان دو تابعیتی را که بی گناه و با اتهامات پوچ و واهی در سیاه چالهای رژیم اسلامی با احکام سنگین زندان و اعدام به گروگان گرفته شده اند، مبادله کند. او گفته است که این امر “به نفع همه خواهد بود”.
این “نفع همگانی” نیست. این رندی اسلامی که جواد ظریف آن را نمایندگی می کند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی عمدتا با طرح و نقشه قبلی و تحت عناوین مختلف عده ای از شهروندان دو تابعیتی و یا محققین خارجی را به ایران می آورد و سپس سپاه پاسداران آنها را تحت عنوان جاسوس و یا القابی دیگر دستگیر می کند و آنگاه همچون گروگان بر سر آنها به معامله می پردازد. نتیجه این معامله یا پول هنگفتی است که جهت آزادی گروگانها نصیب شان می شود و یا آزادی عوامل و مزدوران جمهوری اسلامی است که در خارج کشور زندانی هستند.
اخیرا عباس عراقچی، معاون ظریف، گفته است که رژیم اسلامی در یک سال گذشته پنج مورد تبادل زندانیان با آمریکا، فرانسه، تایلند و استرالیا داشته و شش زندانی خارجی در مقابل ۸ تن از عوامل جمهوری اسلامی آزاد شده اند. آخرین نمونه آن مبادله “کایلی مور گیلبرت” محقق استرالیایی-بریتانیایی با سه تن از عوامل جمهوری اسلامی بود که در طرح ترور یک دیپلمات اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ در تایلند مشارکت داشتند. برخی آمادگی ظریف برای مبادله زندانی را درخواستی برای مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی رژیم اسلامی در بلژیک به اتهام نقش داشتن در طرح بمب‌گذاری نشست مجاهدین خلق با احمد رضا جلالی محقق ایرانی- سوئدی می دانند که در ایران به اتهام واهی جاسوسی به اعدام محکوم شده است. حتی در این میان از حمید نوری هم اسم برده شده است که به دلیل نقشش در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در زندان سوئد و در انتظار رسیدگی به جرایمش بسر می برد .
طبعا همه ما از آزادی انسانهایی نظیر “کایلی مور گیلبرت” و یا آزادی احتمالی احمد رضا جلالی که بنا به اتهامات واهی و کذب به اعدام محکوم شده است خوشحال می شویم. این زندانیان در واقع مرتکب جرمی نشده اند بلکه به زندان افتاده اند و به احکام ظالمانه زندان و اعدام محکوم شده اند تا بعنوان مهره ای در دیپلماسی گروگانگیری جمهوری اسلامی مورد استفاده و معامله قرار گیرند.
راه اصولی و موثر آزادی کسانی که بعنوان گروگان در زندانهای جمهوری اسلامی بسر می برند اعمال فشار گسترده سیاسی بر جمهوری اسلامی است نه تسلیم شدن به آن! اگر احکام زندان و اعدام با بایکوت و تحریم سیاسی تمام عیار جمهوری اسلامی از سوی دول غربی رویرو شود جمهوری اسلامی قدرت مانور زیادی نخواهد یافت و دیپلماسی گروگانگیری آن به شکست خواهد انجامید.
در واکنش به خطر اعدام احمد رضا جلالی پارلمان بلژیک اخیرا با تصویب یک لایحه، به جمهوری اسلامی هشدار داد که در صورت اعدام احمدرضا جلالی این امر برای رژیم اسلامی پیامدهای دیپلماتیک سنگینی بهمراه خواهد داشت. این اقدامی مثبت است که باید از سوی همه دولتهای اروپایی دنبال شود و جمهوری اسلامی زیر فشار خرد کننده تحریم سیاسی و دیپلماتیک وادار به عقب نشینی گردد.
وقتی که دول غربی از مبارزه با تروریسم صحبت می کنند همواره تاکید دارند که در مقابل اقدامات تروریستی و ترس و وحشتی که تروریستها در جامعه ایجاد می کنند نباید تسلیم شد و به خواست آنها نباید تن داد. این سیاست در مقابل دولت های تروریست و مشخصا جمهوری اسلامی صدبار بیشتر صادق است. عدم برخورد قاطعانه به اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی دست این رژیم را برای باج گیری بیشتری باز خواهد گذاشت و طبعا این مسئله پایانی نخواهد داشت.دولتها، حتی آنجا که بنا به عرف موجود در جوامع غربی در مقابل گروگانگیری شهروندان توسط تروریست ها بعضا ناچار می شوند امتیازاتی به آنها بدهند این امر یک لحظه در تعرض و حمله به گروگانگیرها و پیگرد و محکوم کردن آنها تخفیفی نمیدهد.


ما خواهان تسلیم نشدن در مقابل دیپلماسی زور و گروگانگیری جمهوری اسلامی هستیم. ما خواهان این هستیم که جمهوری اسلامی برای اعمال ضد انسانی اش علیه مردم ایران و شهروندان خارجی و دو تابعیتی که به اسارت این رژیم درآمده اند زیر فشار سیاسی خرد کننده جهانی قرار گیرد. ما بر این باوریم که بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک، فرهنگی، ورزشی و نظامی با این رژیم قاتل و تروریست تنها پاسخ شایسته ای است که می تواند دیپلماسی گروگانگیری رژیم اسلامی را مهار کند. ما خواهان آزادی احمد رضا جلالی و نازنین زاغری و کسان دیگری هستیم که بی دلیل و بنا به اتهامات کذب به زندان افتاده اند. ما از همه مردم جهان می خواهیم که بر دولتهای فشار بیاورند که برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی و توقف فوری اعدامها و لغو همه احکام اعدام در ایران روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با این رژیم جنایتکار قطع کنند. پاسخ تروریستهای حاکم بر ایران طرد و انزوای جهانی این رژیم قاتل و تروریستی است.
هرمز رها- مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام
حسن صالحی- سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام
۱۷ آذر ۱۳۹۹- ۷ دسامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …