از برجام تا « INSTEX»،پیرامون سیاستهای حمایتی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی!

روز چهارشنبه 11 بهمن اتحادیه اروپا اعلام کرد که “ساز و کار حمایت از معاملات تجاری” یا اینستکس ساس (INSTEX SAS) با جمهوری اسلامی رسما در فرانسه ثبت شد!*خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریمها* اهداف و سیاستهای گروه 5+ 1 ؟ *در داخل ایران چه خبر است، وضعیت حکومت از چه قرار می باشد؟* وعده اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ” نجات برجام” * رویارویی اتحادیه اروپا و آمریکا* اتحادیه اروپا در مقام “ناجی” جمهوری اسلامی!

روز چهارشنبه 11 بهمن اتحادیه اروپا اعلام کرد که ““ساز و کار حمایت از معاملات تجاری” یا اینستکس ساس  (INSTEX SAS) با جمهوری اسلامی رسما در فرانسه ثبت شد! وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در توضیح این تصمیم شان مدعی شدند که این “طرح در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که هدف آن دراساس تعهد قاطعانه و تلاش‌های پیگیر خود برای حفظ برجام می باشد، بوده و راههای برون رفت از “بحران هسته ای ” حکومت را مد نظر دارد و یک ابزار انتقالی ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع بین عاملان اقتصادی اروپا و ایران است”.

سه وزیر اروپایی روز گذشته همچنین تاکید کردند” ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» INSTEX با جمهوری اسلامی  برای آن ایجاد شده است تا اطمینان حاصل شود شرکت‌های اروپایی که قصد تجارت با ایران را دارند از تحریم‌های آمریکا در امان هستند.هدف اینس‌تکس در درازمدت این است که کشورهای ثالث از طریق آن بتوانند با ایران تجارت کنند.در بیانیه وزیران اروپایی پیرامون عملیاتی شدن این طرح آمده است:«اینستکس» روندی تدریجی به شرح زیر عملیاتی خواهد شد:

-کشور اروپایی از طریق این ساز و کار روی جزئیات عینی و عملیاتی کار خواهد کرد تاشیوه کار شرکت با ایران تعریف شود.-در ایجاد یک تشکیلات کارآمد و شفاف مورد نیاز برای عملیاتی ساختن ساز و کار در ایران، با این کشور همکاری می‌کند.-اینستکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد. در این راستا، ای۳ انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.با این هدف که این ابزار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، طی مراحل تدریجی فوق‌الذکر عملی گردد، بر پایبندی خود به پیگیری توسعه اینستکس در میان سایر کشورهای اروپایی علاقه‌مند تأکید می‌کند.» اینها بخشی از اخبار در این مورد می باشند.

اما ماجرای اینستکس ساس (INSTEX SASیا آنچه به “سازو کار مالی اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی معروف شده، چیست؟ چه سیاستی پشت آن قرا دارد؟ واکنش آمریکا و سیاستسهای متحدین سابفش در این ماجرا در دفاع از “توافق هسته ای” چه اهدافی دارند؟ و بالاخره امکان عملی شدن این طرح و بازگرداندن جمهوری اسلامی بر سرمیز مذاکره بر سر پروژه هسته ای اش” چقدر می باشد؟ آنچه گذشت. مرور کوتاه.

*خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریمها

چند ماه پیش ترامپ اعلام کرد برجام “توافق بد” بوده و آمریکا از آن خارج میشود. ارزیابی آمریکا این است که جمهوری اسلامی از برجام سوء استفاده کرده و به گسترش پروژه های هسته ای ادامه داده، موشک های بالستیک و … را گسترش داده است و تا زمانی که رژیم همه فعالیتهای هسته ای را شفاف نکرده و به دخالت در منطقه و حمایت از تروریسم پایان نداده، هر گونه مذاکره دوباره برای ادامه برجام بی فایده می باشد. بر این اساس آمریکا بازگشت دوباره تحریم های ایران را آغاز کرد و صدها شرکت و نهاد حکومتی در لیست تحریمها قرار گرفتند.

*سیاست اتحادیه اروپا و کشورهای سابق گروه 5+ 1 در این ماجرا چه بود و چه اهدافی را تعقیب می کنند؟

با خروج آمریکا از برجام کشورهای فرانسه؛ انگلیس، آلمان و در راس آنها اتحادیه اروپا بر ضرورت “حفط برجام” و ادامه گفتگو با جمهوری اسلامی تاکید کرد و قول هایی برای بهبود و اصلاح توافق هسته ای، بویژه برجام داد. رفت و آمدها و گفتگوهای اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی برای” نجات برجام” ادامه داشت. اتحادیه اروپا بارها تاکید کرد، تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم پیش شرط کاهش تنش ها با ایران و بازکردن دوباره مسیر گفتگو ها می باشد.

در این میان تنش میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر نحوه برخورد این اتحادیه به توافق هسته ای و موضوع برجام افت و خیزهای زیادی داشته است. دولت ترامپ در تابستان سال گذشته اعلام کرد چنانچه اتحادیه اروپا به نجات برجام کمک نموده و در صدد کمک به ایران برای دور زدن تحریمها برآید، آمریکا شرکت های اروپایی که با ایران تجارت بکنند را در لیست تحریمها قرار خواهد داد.

کشمکش اروپا و آمریکا بر سر موضوع تحریمها و چگونگی پیش بردن گفتگوهای متوقف شده برجام ادامه داشت. در کنار این جنگ و دعواها اتحادیه اروپا بشدت مشغول پیدا کردن راه حلی برای برون از بحران سیاسی بین آمریکا و خودش بر سر نحوه برخورد با رژیم ایران و در عین حال حفظ روابط تجرای اش با آمریکا بود.دیدار ها و گفتگوهای این اتحادیه با آمریکا پیرامون چگونگی ادامه روابط تجاری ادامه دارد.

*در داخل ایران چه خبر است؟ وضعیت حکومت از چه قرار می باشد؟

در این فاصله فاکتورهای مهم دیگری نیز در صحنه سیاسی ایران طرح شد که ابعاد فشارها بر حکومت را چندین برابر کرد. در بظن این اوضاع سیاسی از یک طرف فشار تحریمهای آمریکا و در هم ریخته شدن اقتصاد و رشکسته رژیم همزمان با چند دستگی در صفوف باندهای حکومتی و اوج گیری اختلافات درونی حکومت بالا گرفت. روحانی و دولت زیر فشار مخالفان برجام قرار گرفتند. از طرف دیگر انتطاراتی که مردم از بعد از توافق برجام  وعده هایی که حکومت به مردم داده بود همه پوچ از آب در آمد و نارضایتی در درون جامعه بالا گرفت.

یک فاکتور بسیار مهم گسترش نارضایتی ها و اعتراضات بر علیه حکومت بود که از قضا در مرداد ماه سال 97 بالا گرفت و در دهها شهر مردم علیه حکومت وسیاستهایش به خیابانها ریختند.جمهوری اسلامی از دو طرف زیر فشار سنگین قرار داشت. از طرف مردم ناراضی که هر آن ممکن بود سر حکومت بریزند، و از طرف دیگر فشار تحریمهای آمریکا که به اعتراف خود باندهای حکومتی شریانهای اصلی درآمد های حکومت را قطع کرده بود.

در یک چنین اوضاع و احوالی که کل حاکمیت در آن گرفتا آمده بود تلاش های اتحادیه اروپا برای “نجات برجام” که در نهایت چیزی جز نجات حکومت جمهوری اسلامی نبود، بالا گرفت و این اتحادیه تمام قد به داد حکومت آدمکشان اسلامی رسید.نتیجه “دیپلماسی برجامی “این اتحادیه  این شد که جمهوری اسلامی ضمن دادن قولهایی به طرف اروپایی، ضمنی قبول کرده که حاضر است بر سر برجام با شرکای اروپایی اش چانه زنی بکند. در این میان اتحادیه اروپا از ایران خواست برای حسن نیت نشان دادن لایحه اف ای تی اف ،لایجه مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم را تصویب نماید تا این اتحادیه اروپا اقدامات بعدی اش را آغاز نماید. سفر های چندی روزه مقامات دو طرف و گفت و گوها ادامه داشت. نهایتا دولت روحانی علیرغم مخالفت های باندهای دیگر حکومتی، مفادی از این لایحه را بدون تصویب در مجلس و نظر مخالفان، به اجرا گذاشت که طرف اروپایی را راضی نماید.

*اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی “وعده نجات برجام” را داد.

با این عقب نشینی مصلحتی  دولت روحانی و جمهوری اسلامی اتحادیه ارو با “ایجاد کانال مالی تجاری با ایران” را اساسا برای برای دور زدن تحریمهای آمریکا قبول کرده و وعده داد که این طرح را عملی نماید. از همان آغاز اعلام این سیاست اروپا، امریکا با آن مخالفت کرد و اتحادیه اروپا را به کمک به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریمها متهم کرد. بعد از ماههای کشمکش بالاخره این اتحادیه روی تصمیم خود پافشاری کرده و این استارت این طرح را زد.

*رویارویی اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد” توافق هسته ای و برجام”

فارغ از اینکه این طرح چه باشد و کی اجرا بشود و چه دستاوردهایی برای طرفین بویژه برای جمهوری اسلامی داشته باشد، یک نکته مسلم است و آن اینکه رویارویی اروپا و آمریکا بر سر توافق هسته ای و برجام  و نوع برخورد با جمهوری اسلامی یک محور اساسی اختلافات این دو طرف درگیر در برخورد به رژیم و سیاستهای منطقه ای آن و.. می باشد. در این میان چین و روسیه هم طرف جمهوری اسلامی را گرفته اند. سیاست آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر این موضوع وارد مرحله جدیدی شده است. اتحادیه اروپا از جایگاه متحد سابق و گوش به فرمان آمریکا و سیاستهایش، حداقل در مورد نحوه برخورد با جمهوری اسلامی و توافق هسته ای دور شده و موضع “مستقل تری” و حامی جمهوری اسلامی  اتخاذ کرده است. این  موضوع باعث نگرانی و عصانیت ترامپ  و دولت آمریکا شده است. در بطن چنین اوضاع و احوالی است که اتحادیه اروپا موضوع  ایجاد “کاتال ارتباطی تجاری با جمهوری اسلامی” را طرح و به صرافت اجرایی کردن آن افتاده است.اختلافات و رویارویی های دیگری بین این دوقطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی جهان در عرصه های دیگر نیز ادامه دارد. نتیجه تا کنونی این شده. اتحادیه اروپا برای نجات برجام و توافق هسته ای و رابطه اش با جمهوری اسلامی  سیاست متفاوت تری نسبت به آمریکا در پیش گرفته است. اثرات و تبعات این سیاست به مرور آشکار میشود.

*اتحادیه اروپا در مقام “ناجی” جمهوری اسلامی

توجیهاتی که اتحادیه اروپا برای پیشبرد این سیاستهایش در برخورد به جمهوری اسلامی و این بار به بهانه “ایجاد کانال مالی” و برای” نجات برجام ” می آورد، توجیهاتی بی شرمانه و تماما در راستای سیاستهای حمایتی و تنفرآور اتحادیه اروپا ازجمهوری اسلامی و سیاستهای حامی تروریسمش در داخل ایران و در منطقه، بازگرداندنش به جامعه جهانی، وارد شدن به زد و بند با این حکومت، فراهم آوردن زمینه های گسترش روابط سیاسی و تجاری با ایران، و .. می باشد.سیاستی که با حکومت تروریست های اسلامی حاکم بر ایران گفتگو کرده، زمینه های حضورش در صحنه سیاسی و در بازی قدرت ها و قطب های امروز جهانی را مهیا کرده؛ و برای این رژیم به دنبال دست و پا کرد “مشروعیت” می باشد.

*اتحادیه اروپا نگران رفتن جمهوری اسلامی می باشد.

اتحادیه اروپا به بهانه “کمک به کاهش اثرات تحریمهای آمریکا”و نجات برجام و توافق هسته ای “،رسما در کنار جمهوری اسلامی و به عنوان متحد این حکومت وحشی سرمایه قرار گرفته است. منافع سیاسی و اقتصادی این اتحادیه توجیه بی شرمانه و وقاحت انگیز ادامه سیاست مماشات و سکوت در برابر جنایات رژیم  در داخل کشور می باشد.معنای عملی این سیاستها تائید سیاست های سرکوبگرانه، ضد زن و ضد کارگر حکومت، سکوت در برابر سرکوب مبارزات جاری مردم برعلیه حکومت و… می باشد. اتحادیه اروپا و سه کشور نامبرده به عنوان “ناجیان و حامیان جمهوری اسلامی”، حکومتی که زیر ضرب اعترضات و مبارزات مردم قرار دارد و افق و چشم اندازی پیش رویش نیست،وارد صحنه  سیاست در ایران شده است. اتحادیه اروپا نگران سرنگونی جمهوری اسلامی به قدرت انقلاب آتی کارگران و مردم در ایران می باشد. و این دور از واقعیت نیست.

راه اندازی « INSTEX» یا همان “کانال مالی و تجاری با جمهوری اسلامی” توسط اتحادیه اروپا سرپوش و توجیه بی شرمانه دیگری برای گسترش روابط سیاسی و تجاری با حکومت وحشی سرمایه داران اسلامی و حکومت تروریستهای اسلامی در ایران می باشد. هر ادعا و توجیهی که اتحادیه اروپا پیرامون این موضع گیری و سیاستهایش بیاورد، ذره ای از این واقعیت کم نمی کند که همه این اقدامات و طرح ها، کمک به سرپا ماندن رژیم و حمایت این اتحادیه از این حکومت در برابر تعرض مردم برای به زیر کشیدن کل بساط ننگین جمهوری اسلامی می باشد.

اتحادیه اروپا و سیاستهایش در طول چهار دهه گذشته ؛ سیاست کثیف مماشات و لاس زدن با جمهوری اسلامی بوده است. این سیاست های اتحادیه اروپا به حق مورد نفرت و انزجار مردم ایران می باشد. کارگران و مردم ایران هم به این امر واقف بوده و این سیاستهای حمایتی اتحادیه اروپا در دفاع از حکومت اسلامی را محکوم می کنند. جواب کارگران و مردم به این سیاستهای حمایتی اتحادیه از جمهوری اسلامی، سرنگونی این حکومت می باشدو کارگران و مردم وارد این نبرد نهایی با حکومت شده اند.

محمد شکوهی

12 بهمن 1397 ، اول فوریه 2019

 

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …