دولت آرژانتین و نقش جمهوری اسلامی در پرونده انفجار تروریستی« آمیا »!

«کارلوس منم‌» رئیس جمهور سابق آرژانتین در دادگاه بررسی انفجار تروریستی معروف به « پرونده آمیا» از تمام اتهامات وارده تبرئه شد!جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان در سال ۱۹۹۴ در این انفجار ترورریستی دست داشته اند.در تازه ترین اخبار پیرامون رسیدگی به پروند انفجار تروریستی «آمیا» در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، دو رروز پیش خبرگزاریها گزارش دادند «کارلوس منم‌» رئیس جمهور سابق آرژانتین در دادگاه بررسی اتهامات وارده به وی، بویژه اطلاع داشتن از این حمله تروریستی و گرفتن رشوه از جمهوری اسلامی ،از اتهامات وارده تبرئه شده است!

«کارلوس منم» به  اتهام دریافت میلیون‌ها دلار رشوه از ایران برای لاپوشانی در پرونده تحقیق در مورد انفجار ساختمان «آمیا» متهم شده بود، اما تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش اتهامات را قویاً رد می‌کرد. اسناد تبانی  وزد و بند کارلوس منم و «کریستینا فرناندز کرشنر» از روسای جمهور سابق این کشو با جمهوری اسلامی در ماجرای این ترور توسط برخی وکلا، ازجمله  آلبرتو نیسمان دادستان پرونده که بعدها به طرز مشکوکی به قتل رسید، به دادگاه ارائه شده بود.

در حریان این دادگاه همچنین یک قاضی فدرال سابق و یک مدیر اطلاعاتی از جمله افرادی هستند که روز پنج شنبه محکوم شدند. هر دوی آن ها در پرداخت پول به یک دلال ماشین که خودروی بمبگذاری شده را تحویل داده بود، نقش داشتند.  یک قاضی سابق که مسئولیت کمیسیون تحقیق آمیا را بر عهده داشت به حبس محکوم شد.متقابلا گروه قربانیان با انتقاد از حکم صادره تاکید کرده اند که دولت کارلوس منم از قریب الوقوع بودن آن حمله اطلاع داشت، اما کاری برای ممانعت از وقوع آن انجام نداد. دادگاه این پرونده چهار سال طول کشید، ۱۳ نفر به اتهام فساد و جلوگیری از اجرای قانون محاکمه شدند.

لازم به توضیح است در جریان انفجار تروریستی در اواخر دولت رفسنجانی در سال ۱۹۹۴ درمرکز یهودیان بوئنوس آیرس موسوم به« آمیا» بیش از ۸۵  و ۳۰۰  زخمی برجای گذاشت.آن موقع  دولت و برخی مقامات این کشور جمهوری اسلامی ایران و عوامل حزب الله لبنان را به عنوان عاملان و سازماندهندگان این انفجار معرفی کرده و برایشان پرونده درست کرده و محاکمه غیابی را در دستور گذاشتند. دادگاهی در این کشور آن موقع چندین مقام جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در این حمله تروریستی محکوم کرد. بعدها برخی مقامات حکومت توسط اینترپول تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

از جمله مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ولایتی، رضایی، فلاحیان، هادی سلیمانپور سفیر آن زمان ایران در آرژانتین، احمدرضا اصغری (عشقی)، دبیر سوم و محسن ربانی، رفسنجانی و تعدادی از تروریست های حزب الله لبنان مورد حمایت رژیم به علت دست داشتن و سازماندهی انفجار تروریستی «آمیا» در آرژانتین ازطرف اینترپل تحت تعقیب می باشند.لازم به توضیح است که در اثر فشارهای جهانی، مقامات جمهوری هنوز در لیست تعقیب پلیس بین الملل قرار داشته و بر اساس قوانین این نهاد، هر کجا که اشخاص نامبرده درخارج کشور حضور پیدا نمایند، دستگیر خواهند شد.

خبرگزاری رویترز همچنین دوسال پیش ٢٧ دسامبر ٢٠١٧ گزارش داد جولین ارکولیینی قاضی فدرال آرژانتین اعلام کرده که آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، به قتل رسیده است. آلبرتو نیسمان به این نتیجه رسیده بود که علاوه بر«کارلوس منم»، «کریستینا فرناندز کرشنر»، رییس‌جمهوری وقت آرژانتین قصد داشت نقش جمهوری اسلامی ایران در حمله به مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس را لاپوشانی می کند. جسد او یک روز پیش از ارائه شواهد و نتیجه تحقیقاتش در پارلمان کشور در آپارتمانش پیدا شد.آن موقع آلبرتو نیسمان دادستان« پرونده آمیا» به نقش کرشنر رئیس جمهور سابق آرژانیتن در جلوگیری از رسیدگی به پرونده تروریستی جمهوری اسلامی دست به افشاگری زده  و رسما علیه وی و دو معاونش اعلام جرم کرده بود.

در طول این سالها دولت های آرژانتین طبعا با همکرای نزدیک جمهوری اسلامی و پرداخت میلیونها دلار پول و نفت  نهایت سعی و تلاششان را برای ماستمالی کردن نقش جمهوری اسلامی در این ترور را به کار گرفتتند تا این پرونده مسکوت بماند. از اوایل سال ٢٠٠۶ آلبرتو نیسمان مسئول پرونده شده و اعلام کرد که  کرستینا فرناندز رئیس جمهور این کشور در زد و بندی ٧ میلیارد دلاری نفتی و گازی با جمهوری اسلامی، جلوی اقدام برای به جریان انداختن اجرای حکم این پرونده را میگیرد. این کل ماجرای رسیدگی به این پرونده بوده است

در واکنش دیگری دولت آرژانتین هم اعلام کرده که پرونده به مراحل پایانی اش رسیده است. بدین ترتیب در کنار زد و بند حداقل دو رئیس جمهور سابق آرژانین با جمهوری اسلامی برای ماستمالی کردن نفش ایران در این حمله تروریستی، چهره های پشت پرده  اطلاعاتی و امنیتی، بویژه سازما ن اطلاعات این کشور را از این ماجرا خارج کرده و قصد مختومه اعلام کردن پرونده را دارند.

تروریسم جمهوری اسلامی، دار و دسته ها و گروههای ترویستی دست سازش در سراسر منطقه خاورمیانه و بخشا جهان در کشتار مستقیم صدها نفر دست داشته دارند. پرونده جنابات تروریستی جمهوری اسلامی هنوز نزد مردم باز بوده و در فردای سرنگونی رژیم آدمکشان اسلامی سرمایه، همه سران و مقامات بلند پایه دولتی و حکومتی به جرم ارتکاب جنایت بر علیه بشریت محاکمه خواهند شد.

محمد شکوهی

12 بهمن 1397، دوم مارس 2019

 

 

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …