کرونا: جان صدها هزار کارگر ماشین سازی و قطعه سازی در خطر است

با شیوع کرونا دردو ماه گذشته در کشور شرکت های خودروسازی و قطعه سازیها تا آخر سال ٩٨ مشغول به کار بودند. اینها نظیر کل حکومت جمهوری اسلامی کرونا و خطر آن را پنهان کرده و کارگران را مجبور به ادامه کار کردند. آمار دقیقی از ابتلای کارگران به کرونا در این بخش از صنعت در دست نیست. صدها هزار کارگر ماههای آخر سال ٩٨ را با ترس و هراس از شیوع کرونا از یک طرف و خطر اخراج و بیکاری در صورت اعتراض به این وضعیت به پایان رساندند.

درصنعت خودرو سازی کشور با توجه به بزرگی این بخش از صنعت و تمرکز جمعیت کارگری صدها هزار نفری اش و وجود واحدهای تولیدی بزرگ با چندین هزار کارگر،خطر گسترش وشیوع کرونا بسیار جدی می باشد. در طول این مدت کارگران به انحاء مختلف نگرانی ها و اعتراض شان را نسبت به خطر شیوع کرونا وبی توجهی کارفرمایان و سرمایه داران اعلام کرده و خواهان تعطیلی این بخش از صنعت شده اند. در این میان حکومت و سرمایه داران در مقابل این خواست کارگران پاسخ  روشنی به این نگرانی های کارگران نداده و آن را به بعد از تعطیلات نوروزی حواله داده اند.

با پایان تعطیلات نورزوی جمهوری اسلامی، کارفرمایان و صاحبان صنعت خودرو  بر ضرورت ادامه کاری این بخش صنعت تاکید کرده و از کارگران خواسته اند  سرکارشان حاضر بشوند. خودروسازان بزرگ کشور از ایران خودرو و سایپا گرفته تا  صدها شرکت قطعه سازی با صدها هزار کارگر تصمیم دارند تولید را دوباره راه بیندازند.

اکنون بعد از خودروسازان دولت نیز از قول ربیعی سخنگویش اعلام کرده که: “کارگران در کارگاه‌ها و کارخانه ها بمانند. ما به فکر هموطنان آسیب دیده از کرونا هستیم. فعلا به طور مقدماتی در گام اول سیاست‌هایی را اتخاذ کرده ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد. ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم.”

در اسفند ماه سال ٩٨ کارگران در خودروسازیها  وقطعه سازیها به دنبال شیوع کرونا و نبود تجهیزات مقابله با کرونا  اعتراضاتی بپا داشته و خواهان تعطیلی این مراکز شده بودند. در بخش قطعه سازیها اعتراضات بیشتر از خودرورسازیها بوده است. نگرانی و اعتراضات کارگران در قطعه سازیها؛ صاحبان این بخش از صنعت را ناچار کرده به این موضوع واکنش نشان بدهند.

در همین رابطه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان  در نامه‌ای به رضا رحمانی، وزیر “صنعت، معدن و تجارت نوشته است “به دلیل منع رفت و آمد و قرنطینه برخی استان‌ها و شهرهای کشور و نیز مقتضیات بنگاه‌ها برای جلوگیری از ویروس کرونا امکان تعمیرات نوروزی بسیاری از کارخانه‌های قطعه‌سازی فراهم نشده و آمادگی شروع به کار بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز فراهم نیست. با توجه به اینکه تعدادی از کارگران و کارکنان و مدیران صنعت قطعه‌سازی کشور آلوده به ویروس کرونا هستند و به دلیل مشکلات بهداشتی و بیماری قادر به حضور در محل کار نخواهند بود و تعداد محدودی هم جان خود را از دست دادند، از این‌رو پیشنهاد ما این است که خودروسازان تا اول اردیبهشت ماه و ظرف دو هفته تعطیل شوند”.

علیرغم نگرانی های صدها هزار کارگر از شیوع کرونا در این بخش ازصنعت و علیرغم توصیه های حکومتی دبیر انجمن قطعه سازان، صاحبان صنایع خودروسازی و کار فرمایان  در تدارک شروع مجدد کار وفعالیت این واحدها بعد از تعطیلات نوروزی می باشند. در این میان دولت و کل حکومت هم با این کار موافقت کرده و وعده هایی به خودروسازان داده است.

خودرو سازیها و قطعه سازیها باید فورا تعطیل شوند. خطر شیوع و گسترش ویروس کرونا با توجه به تعداد زیاد جمعیت شاغل در این بخش صنعت بسیار جدی می باشد. کرونا در بخش هایی از این واحدها در آخر سال مشاهده شده بود. اقدامات و تدابیردولت و کارفرمایان برای مقابله با کرونا در بخش خودروسازیها تقریبا صفر بوده است. شیوع کرونا در این بخش صنعت منجر به یک فاجعه بزرگ انسانی خواهد شد. صدها هزار کارگر در معرض تماس و روبرویی با این ویروس می باشند.

لازم به توضیح است در صنعت خودرو سازی و قطعه سازی کشور جمیعتی بالای ٧٠٠ هزار نفر شاغل می باشند. ایران خودرو و سایپا در کنار نزدیک به ٤٠ مجموعه شرکت های سازنده خودرو جمعا بیش از ١٦٠ هزارکارگر شاغل را در بر میگیرند. تنها در بخش قطعه سازان  با بیش از ٥٠٠ شرکت و زیر مجموعه، جمیعتی بالای ٥٠٠ هزار نفر مشغول به کارند. با احتساب بخش خدمات و تولید و توزیع روشن است که جمیعتی بالای ٧٠٠ هزار نفر در بخش صنعت خودروسازی کشور کار می کنند. خودرو سازیها و قطعه سازیها بعد از نفت و گاز دومین بخش مهم و پرجمعیت صنعت در کشور می باشد. شیوع کرونا و بی توجهی کارفرمایان و حکومت به این موضوع  می تواند فاجعه بزرگی انسانی بوجود بیاورد.

در برابر تلاش ها و تقلاهای  سرمایه داران و دولتشان برای راه اندازی تولید در این بخش از صنعت آن هم در دروره شیوع گسترده کرونا در کشورباید متحدانه ایستاد. باید خواستار تعطیلی  کار و تولید تا پایان بحران کرونا شد. حقوق ها و دستمزدهای کارگران باید کامل پرداخت شود. موارد زیادی که شامل پرداخت بیمه بیکاری می باشند، باید تسهیل شده تا کارگران براحتی بتوانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند.دولت و سرمایه داران موظف هستند امکانات بهداشتی و درمانی، بویژه استفاده از بیمه های درمانی برای این جمعیت صدها هزار نفری با خانواده هایشان را تسهیل نمایند. طبیعی است که سرمایه داران و دولت اختلاسگران و دزدان براحتی تن به این مطالبات و خواستها نخواهند داد. برای مقابله با خطر شیوع کرونا در این بخش از صنعت؛ برای مقابله با وقوع یک کشتار وفاجعه انسانی عظیم دربخش خودروسازیها و قطعه سازیها  باید دست به اعتصاب و اعتراض زده و خواهان تعطیلی تولید در این بخش شد. تنها با زور اعتراض و مبارزه متحدانه و سراسری صدها هزار کارگر شاغل این بخش می شود همه این خواستها و مطالبات رابه سرمایه داران و کارفرمایان و دولتشان تحمیل کرد و جلوی شکل گیری گیری یک فاجعه بزرگ انسانی را گرفت.

محمد شکوهی

انترناسیونال 862

3 آوریل 2020

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …