کرونا، میلیونها کارگر بیمه بیکاری دریافت نکرده اند

درطول یک سال گذشته و با شیوع و گسترش کرونا میلیونها نفر در کشور بیکار شده اند. اخبار و گزارشات حکومتی می گویند اشتغال بین ٢ تا ٦ میلیون نفر تحت تاثیر وضعیت بیماری ناشی از کرونا بوده، بخشا کارشان را از دست داده یا نیمه وقت کار میکنند. بیش از ٥ میلیون کارگر از دریافت بیمه بیکاری دوره کرونا رسما محروم شده اند. کرونا و سیاست های ضد کارگری جمهوری اسلامی میلیونها کارگر را با خانواده هایشان رقمی بالای ١٢ میلیون نفر می باشند، به فقر و گرسنگی و مرگ تدریجی محکوم کرده است. جمهوری اسلامی به بهانه کرونا نسلی از کارگران و خانواده هایشان را به زندگی های چندین برابر زیر خط فقر رسمی اعلام شده؛ سوق داده و رسما مرتکب جنایت و تحمیل مرگ تدریجی بر گرده میلیونها نفر از مردم در ایران است.

اما ماجرای پرداخت ” بیمه بیکاری دوره کرونا” چه بوده و جمهوری اسلامی دراین رابطه چه کار کرده است؟

اواخر اسفند سال گذشته حکومت وعده پرداخت ” بیمه بیکاری دوره کرونا” را داد و مدعی شد که به کارگران بیکار شده این مقرری پرداخت خواهد شد. بعد از گذشت بیش از یک سال از اعلام این تصمیم حکومت و بر اساس آمار وارقامی که توسط نهادهای حکومتی منتشر شده؛ نشان می دهد که یک میلیون و دویست هزار نفر در کل بیمه بیکاری دوران کرونا دریافت کرده اند. بیشتر دریافت کنندگان شاغل در رشته های حساس و کلیدی حکومت و با سابقه کار بالای ١٠ سال بوده اند.

رقمی نزدیک به ٥ میلیون نفر هیچ گونه بیمه بیکاری دریافت نکرده اند.بدین ترتیب حکومت رسما میلیونها کارگررا از حق دریاقت بیمه بیکاری دوران کرونا محروم کرده است.

شرایط دریافت بیمه بیکاری دوران کرونا، اینکه شامل چه بخش هایی از کارگران میشود؛به مراتب سخت تر و پیچیده تر شده و به اعتراف برخی نهادهای حکومتی  دهها مصوبه و شرط و شروط گذاشته شده که عملا کارگران را از دریافت بیمه بیکاری محروم کرده است. در تازه ترین خبر پیرامون نحوه و چند و چون  تقاضای بیمه بیکاری و درصدی که شامل دریافت کنندگان میشود، ستاد ملی کرونا ی حکومت طرحی را تصویب کرده که میزان دریافتی های کارگران را بشدت پائین آورده است.

پیرامون این مصوبه، مسعود بابایی مدیرکل اشتغال و بیمه بیکاری وزارت کار گفته است:” از آنجا که اعلام شده مصوبات ستاد ملی کرونا، به منزله مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود، تصمیم نهایی در خصوص مبلغی که به کارگران بابت بیمه بیکاری باید پرداخت شود، از سوی ستاد مقابله با کرونا مصوب و اجرایی می‌شود. کارگران بابت بیمه بیکاری الزاماً همان مبلغ بیمه بیکاری عادی را دریافت نمی‌کنند.بنابراین مبلغ بیمه بیکاری کرونا از آنچه در قانون بیمه بیکاری آمده کمتر خواهد بود”. این مصوبه ای است که در حال حاضر اجرا میشود.

در کنار شرط و شروط ها و مصوبه های حکومتی در مورد دریافت بیمه بیکاری دوران کرونا، بر اساس این مصوبه دریافتی های کارگران بار دیگر کمتر و کمتر شده است. تازه این وضعیت کارگرانی است که گویا بیمه بیکاری دوران کرونا دریافت می کنند. وضعیت بیش از ٥ میلیون کارگر در بخش های مختلف که محروم از بیمه بیکاری می باشند، به مراتب اسفناک تر و خرابتر می باشد.

برخی اخبار حکومتی در باره میزان بیکاری در دوره کرونا

*مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش از میزان بیکاری می‌گوید شمار شاغلان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از یک میلیون نفر کاهش یافته. نزدیک ۲۵۰ هزار نفر پارسال در بخش کشاورزی و حدود ۷۴۳ هزار نفر در بخش خدمات کار خود را از دست داده‌اند.

* حسن‌زاده رئیس مرکز آمار هم گفته در فصل بهار سال ٩٩ و در پی شیوع کرونا در ایران، در سه ماهه نخست سال آن حدود ۲ میلیون نفر از بازار کار ایران خارج شده‌اند.

*در اردیبهشت‌ ماه سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس از احتمال بیکار شدن حدود٢ تا ٦ میلیون نفر بر اثر بحران کرونا خبر داده بود.

* عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار در مهرسال ٩٩  گفته بود در جریان بحران کرونا تا مهرماه امسال ۶ میلیون نفر از نظر شغلی آسیب دیده‌اند و یک و نیم میلیون نفر نیز از کار بیکار شدند.

* اوایل امسال نیز مرکز پژوهش های مجلس رژیم اعلام کرد که بین ٢ تا ٥ میلیون “شغل متاثر از کرونا” بوده و بیش از یک میلیون کارگر فقط در بخش ساختمان، خدمات و شهرداریها بیکار شده اند.

اینها آماربیکاری فقط مال یکسال گذشته در دوره شیوع کرونا تا به امروزمی باشد. آماری که بر اساس گزارشات وب سایتهای منتسب به وزارت کار، کارگران شاغل و با سابقه کار بالای ١٠ سال را در برمیگیرد. این ارقام اکثرا واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی را شامل میشود که در داده های آماری وزارت کار و سایر نهادهای آمارگیری حکومت به آنها استناد شده است.

 جمهوری اسلامی با سیاست ضد کارگری و ضد انسانی عدم پرداخت بیمه بیکاری به میلیونها کارگر بیکار شده؛ رسما در کنار فاجعه کرونا یک تراژدی بسیار خطرناکتراز کرونا را هم مرتکب شده و کاری نمی کند. جان و زندگی یک نسل از کارگران با خانواده هایشان در خطر جدی قرار دارد.

در کنار تحمیل فقر و فلاکت بر گرده میلیونها کارگر بیکار شده و مردم زحتمکش، درآمدهای افسانه ای حکومت دزدان و قاچاقچیان و اختلاسگران ادامه دارد. اما در همین دوره هزینه های گسترش تسلیحات نظامی و هسته ای تامین شده و پول و اعتباربرای هیچ طرح نظامی و تروریستی و سرکوبگرانه ای با مشکل مواجه نشده است. حدود یک هفته پیش خامنه ای دستور داد ٣٠ میلیون دلار کمک به گروه تروریستی حماس داده شود. میلوینها دلار ماهانه صرف حمایت ار تروریسم اسلامی؛ جنگ و جنایت برای گسترش نفوذش در منطقه می کند.برای همه اینها پول و اعتبار است. اینها اولویتهای حکومت ترور و جنایت اسلامی می باشند. تامین حداقل های زندگی برای مردم هیچ موقع امر حکومت نبوده است. آنچه این مردم دارند در یک جنگ نابرابر با حکومت دزدان و آدمکشان به آنها تحمیل کرده اند.

در برابر این سیاستهای ضد کارگری و ویران کننده جمهوری اسلامی در حق میلیونها کارگر بیکار که هست و نیستشان با نابودی روبرو بوده و مورد تعرض حکومت دزدان می باشند، باید متحدانه و سراسری به میدان آمد. باید خواستها و مطالبالتی نظیر بیمه بیکاری مکفی و فوری برای همه بیکاران، حقوق پایه برای همه کسانی که درآمد پایینی دارند، درمان و تحصیل رایگان را به یک خواست همگانی تبدیل کرد، متحد شد و جبهه قدرتمند و چندین میلیونی را علیه حکومت دزدان اسلامی سازمان داد. برخورداری از بیمه های اجتماعی، بیمه بیکاری مکفی و برابر با استانداردهای زندگی امروزی، بیمه بازنشستگی و درمان و … حق مسلم میلیونها خانواده کارگری است.

محمد شکوهی

٢٥ اردیبهشت ١٤٠٠، ١٥ می ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …