١٠ مه و شروع مجدد اعتراضات مردم عراق بعد از کرونا

همانگونه که انتظار میرفت و قابل پیش بینی بود، مردم معترض عراق بار دیگر به میادین و خیابانهای شهرهای بزرگ بازگشتند. جوانان و مردم معترض از سرگیری اعتراضات بعد از کرونا را ” ١٠ مه ” نام گذاشته اند.
بعد از معاملات پشت پرده مصطفی کاطمی با احزاب عشیره ای اسلامی در پارلمان عراق جهت مشروعیت بخشیدن به او و کابینه اش در اوایل بامداد پنج شنبه هفتم ماه مه، مردم بستوه آمده از دارودسته های حاکم بر عراق، همان روز در تدارک تجمعات و گردهمایی های ماههای قبل برآمدند که بدلیل شیوع ویروس کرونا و بدلیل درماندگی احزاب پارلمانی برای گماردن نخست وزیر و تشکیل کابینه در بن بست قرار گرفته بودند. روز یکشنبه دهم مه این اعتراضات در بغداد و شش استان دیگر عراق بار دیگر خروشید و علیه دولت سرهم بندی شده احزاب پارلمانی به خیابانها آمد. مسئله ویروس کرونا هم نتوانست مانع از آن شود که معترضین ساکت بنشینند.
بدلیل درهم ریختگی احزاب پارلمانی هنوز کابینه کاظمی از داشتن هفت وزیر محروم است. کلیدی ترین پستها نظیر وزیر نفت و وزیر امور خارجه هنوز بی صاحب هستند و احزاب پارلمانی بر سر تقسیم صندلی و ثروت همچنان مشغول چانه زنی هستند.
جوانان و مردم عراق کابینه کاظمی و خود او را متعلق به احزاب پارلمانی میدانند و آنها را مردود اعلام کرده اند و بار دیگر خواستار خروج دارودسته های جمهوری اسلامی از عراق شده اند.
کاظمی برای نشان دادن “حسن نیت” جهت بدست آوردن رضایت مردم دستور داده است که تمامی بازداشتی های اعتراضات بیش از هفت ماه گذشته از زندان آزاد شوند. مردم اما میگویند تمامی کسانیکه در بقتل رسانیدن نزدیک به هفتصد نفر در اعتراضات عراق دست داشته اند باید بطور علنی مجازات شوند. از جمله آنان افراد درجه اول و دستور دهنده کشتار جوانان همچون هادی عامری و قیس خزعلی و … اشاره کرده اند.
مقتدا صدر که دستان اوباشان او به خون بسیاری از جوانان عراق آلوده است میکوشد بار دیگر بر اعتراضات مردم سوار شود. او بعد از مشاهده شروع مجدد اعتراضات لرزه بر پیکر حزبش نشسته است و گفته است: “به محمد کاظمی صد روز وقت میدهم که دست به “اصلاحات” بزند”.
در این تردیدی نیست که نه مصطفی کاظمی و کابینه اش، نه مقتدا صدر و نه احزاب عشیره ای اسلامی نخواهند توانست حریف مردم خشمگین عراق شوند. مردم کماکان بر کنار رفتن دولت، احزاب پارلمانی و دیگر کاربدستان حکومت پای میفشارند و خواهان یک زندگی بهتر از طریق نمایندگان منتخب خود در کف خیابانها هستند.
عبدل گلپریان
١١ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …