همچنان صدها هزار زندانی در شرایط خطرناک در زندانند. شورش در زندانهای خرم آباد و الیگودرز

بیماری کرونا: اطلاعیه شماره ٢٠. شورش در زندانهای خرم آباد و الیگودرز.

در حالیکه بیماری مهلک کرونا در حال قربانی گرفتن از مردم است، در حالیکه صدها هزار زندانی در شرایطی بسیار غیر بهداشتی و ناهنجار بدون ابتدایی ترین امکانات درمانی بسر میبرند، حکومت جنایتکاران اسلامی در مقابل خواست آزادی همه زندانیان حتی بطور موقت در این شرایط خطیر مقاومت میکند و تنها زیر فشار خانواده ها و کارزارهای اجتماعی، قطره چکانی عقب می نشیند. روز گذشته یعنی چند هفته بعد از اینکه بیماری کرونا در جامعه و در زندانها شیوع یافته است، اعلام کردند که ده هزار نفر از زندانیان عادی و شماری از “زندانیان امنیتی” عفو میشوند. قبلا گفته بودند که به هفتاد هزار نفر از زندانیان مرخصی داده اند که شمار انگشت شماری از آنها شامل زندانیان سیاسی با محکومیتهای نسبتا کوتاه مدت میشود. در مورد اینکه چه تعداد از این زندانیان تاکنون واقعا از زندان بیرون آمده اند گزارش قابل اتکائی در دست نیست. اما حتی اگر همه اینها از زندان آزاد شوند همچنان شمار زیاد و نامعلومی از زندانیان سیاسی یعنی کارگران و دانشجویان و فعالین اجتماعی و چند صد هزار زندانیان جرائم عادی در شرایط خطرناک زندانها باقی میمانند.

تراکم زیاد زندانیان در سلولهای تنگ و تاریک و غیر بهداشتی و نبود کمترین امکانات درمانی و پزشکی و فقر غذائی، حمامهای آلوده و سطح پایین و مشترک که در پریودهای طولانی مدت زندانی امکان استفاده از آنها را دارد، و کلا امکانات بسیار وحشتنناک بهداشتی و غذائی و ضد عفونی و شستشو، باعث میشود که زندانیان در برابر بیماریها بسیار آسیب پذیر و در معرض خطرات باشند. تاکنون گزارشهای منتشر شده گویای اینست که شماری از زندانیان در زندانهای مختلف به بیماری کرونا مبتلا شده اند و با توجه به شرایط موجود بیم آن میرود که این بیماری سریعا در زندانها گسترش یابد و قربانی بگیرد. نگهداری اینهمه زندانی در این شرایط غیر انسانی، خود یک جنایت توسط حکومت است و باید فشار بر حکومت را برای آزادی هر چه سریعتر همه زندانیان شدت داد. کارزارهای متعددی برای آزادی همه زندانیان به جریان افتاده است که بسیاری از زندانیان نیز با پیامها و بیانیه ها و طومارهای خود آنها را تقویت میکنند. کارگران و بازنشستگان و معلمان، در کنار خانواده های زندانیان بر آزادی همه زندانیان تاکید دارند.

در شرایط ناهنجار کنونی زندانها دیروز دو خبر از فرار زندانیان از زندان پارسیلون خرم آباد و شورش در زندان الیگودرز منتشر شد. در زندان پارسیلون خرم آباد روز بیست و نه اسفند چند ده نفر از زندانیان جرائم عادی از زندان فرار کرده اند و متاسفانه در حین فرار شماری از زندانیان به قتل رسیده اند. یک خبر حاکی است که تعداد ١٣٠ نفر از زندانیان موفق به فرار شده اند. جمهوری اسلامی تعداد زندانیان فراری را ٢٣ نفر اعلام کرده است. روز اول فروردین در زندان الیگودرز نیز زندانیان دست به شورش زدند و با گاردهای جمهوری اسلامی درگیر شدند و از بیرون صدای تیراندازی به گوش میرسید. از عواقب این شورش خبر دقیقی منتشر نشده است.  زندانیان در پاسخ به سیاستهای ضد انسانی حکومت در واقع راهی جز دست زدن به شورش و چنین تلاشهای خطرناکی ندارند.

حزب کمونیست کارگری بر آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و آزادی همه زندانیان موسوم به زندانیان جرائم عادی تا رفع این بحران تاکید دارد. نباید اجازه دهیم که جمهوری اسلامی با سیاستهای ضد انسانی خود در زندانها فاجعه ای دیگر را رقم بزند.  با یک جنبش وسیع و گسترده و به همراه خانواده ها و بستگان زندانیان باید تلاش کنیم در زندانها را باز کنیم و همه زندانیان را آزاد کنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

٢ فروردین ٩٩،  ٢١ مارس ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل