فاجعه جنگ داخلی در سوریه! ادامه جنگ، کشتار و آواره گی مردم

در هفته های اخیر با گسترش حملات هوایی و بمبارانها توسط رژیم اسد به همراه روسیه و جمهوری اسلامی علیه “مخالفان” رژیم اسد که عمدتا دار و دسته های تروریست اسلامی وابسته به دولتهای ترکیه، عربستان، قطر و امارات و … در استان ادلب سوریه هستند، جنایت و کشتار غیر نظامیان  در این کشور ابعاد فاجعه بارتری به خود گرفته است. بر اساس اخبارو گزارشات منتشر شده  بدنبال بمبارانهای سنگین و ادامه دار در چند هفته اخیر صدها نفر از مردم غیرنظامی کشته، هزاران نفر زخمی و بیش از ٥٠٠ هزار نفر از خانه و کاشانه شان آواره  شده اند. بمباران ها ادامه دارد.

اوایل هفته گذشته وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در دوهفته گذشته بیش از ٢٠٠ مورد حملات هوایی گسترده و بمباران در استان ادلب و شهرهای اطراف آن انجام داده  که باعث شده نیروهای رژیم اسد پیشرویهای گسترده ای در این منطقه داشته و” مخالفان اسد” را محاصره و یا وادار به عقب نشینی به سوی مرز ترکیه کرده است. همزمان اواخر هفته گذشته ارتش ترکیه که در منطقه نوار مزری با سوریه مستقر شده است در واکنش به این  بمباران های گسترده روسیه و رژیم اسد علیه نیروهای مورد حمایتش، هشدار داده که ترکیه ساکت ننشسته و وارد عمل خواهد شد. در همین راستا چندین درگیری بین نیروهای رژیم اسد و رژیم اردوغان در این منطقه روی داده است.

جمهوری اسلامی و نیروهای سپاه قدس هم در منطقه ادلب در جنگ زمینی و در حمایت از رژیم اسد فعالانه در جنگ و جنایات رژیم اسد بر علیه مردم منطقه شرکت کرده اند. قاسم سلیمانی قبل از کشته شدنش در دیماه رسما فرماندهی نیروهای سپاس قدس وبخشهایی از ارتش اسد در جنگ را در این منطقه در دست  داشت. سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که فاجعه ای انسانی در نتیجه این بمبارانها در استان ادلب شکل گرفته که بزرگترین فاجعه در جنگ ٩ ساله در این کشور می باشد.

در این میان آمریکا و کشورهای غربی موضعی سکوت آمیز در برابر جنایات رژیم اسد و روسیه و جمهوری اسلامی به بهانه “عدم دخالت و دامن زدن به درگیریها در منطقه” گرفته اند که این امر عملا دست رژیم اسد و روسیه و جمهوری اسلامی را در دست یازیدن به هر جنایت و وحشیگری به بهانه “مبارزه با داعش و تروریسم” باز گذاشته است. سوریه حیات خلوت رژیم های ارتجاعی  و جنگهای نیابتی شان شده که هر روز از مردم بی دفاع قربانی می گیرد.

آنچه امروز در سوریه در جریان است یک جنگ تمام عیار رژیم دیکتاتور و وحشی اسد و حامیانش، روسیه و جمهوری اسلامی در یک طرف، و دار و دسته های اکثرا تروریست اسلامی مورد حمایت کشورهای ترکیه، عربستان، قطر و..می باشد که سوریه را تبدیل به میدان جنگ و آدمکشی و جنایات وصف ناپذیر کرده اند. جنگی که نتیجه مستقیم آن کشتار مردم غیر نظامی، آوارگی و ویرانی شده است.ابعاد کشتارو فاجعه هر روز گسترده تر میشود و راه حلی در چشم انداز نیست.

جنگ داخلی سوریه وارد نهمین سال خود شده است. ٩ سال است که رژیم دیکتاتور و وحشی اسد با حمایت روسیه و جمهوری اسلامی دست به هر جنایت و کشتاری زده اند تا اسد را در قدرت نگه دارند. متقابلا گروه های تروریست اسلامی صحنه سوریه را تبدیل به جنگی گسترده و ویرانگر از هر نظر، با ابعاد غیر قابل توصیف جنایاتشان در حق مردم این کشور کرده اند. جنگ و جنون جنگی، رژیمهای وحشی و دیکتاتور با دار و دسته های تروریست اسلامی مورد حماتیشان شیرازه مدنی و اقتصادی و انسانی جامعه سوریه را از هم پاشیده  است.

 در این ٩ سال در سوریه چه گذشت؟

جنگ داخلی سوریه وارد نهمین سال شد. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده توسط نهادی های مختلف سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق انسانی از ژانویه ۲۰۱۱ تا آخردسامبر  ٢٠١٩ بیش از ۵۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته؛ بیش از دو میلیون نفر زخمی و بیش از ١٢ میلیون نفر آواره شده و بیش از ٩٠ هزار نفر بازداشت و یا ناپدید شده اند. بیش از ٨٠ درصد شهرها و روستاها به استثنای دمشق و اطرافش نابود و ویران شده اند.

اما در این چند سال چه گذشت؟اعتراضات مردم سوریه برعلیه رژیم دیکتاتوری اسد از اوایل سال ۲۰۱۱ و به دنبال «بهارعربی» آغاز شد. در شش ماهه اول اعتراضات، مردم در تظاهراتهای گسترده خواهان سرنگونی رژیم  اسد شدند. رژیم اسد با حمایت جمهوری اسلامی و از ترس دچار شدن به سرنوشت سایر دیکتاتورها، نظیر مبارک، بن علی و قذافی، سرکوب گسترده اعتراضات مردم را در دستور گذاشت.با گسترش حملات وحشیانه و سرکوبهای رژیم اسد، دار و دسته های تروریست اسلامی سنی مورد حمایت عربستان، قطرو ترکیه، به بهانه آنچه مقابله با گسترش نفوذ “هلال شعیی” و ” شیعی گری”، اطلاق می کردند، دار و دسته های تروریست اسلامی سنی مذهب را مسلح کرده و وارد صحنه سیاسی سوریه کردند. در مدت چند ماه این باندهای تروریست و رژیم اسد موفق شدند بر اعتراضات و انقلاب مردم که هدفش سرنگونی رژیم اسد بود، تسلط پیدا کرده و با به حاشیه راندن و بخشا سرکوب اعتراضات مردم، سوریه را تبدیل به صحنه خونین ترین جنگ دار و دسته های تروریست اسلامی و رژیم اسد و رژیمهای ارتجاعی منطقه و وحشی بکنند.

نتیجه آن شد که قطب حامیان رژیم اسد، جمهوری اسلامی و روسیه در یک طرف و در طرف دیگر قطب حامیان گروههای تروریست سنی مورد حمایت عربستان، ترکیه و قطر،سوریه را تبدیل به میدان جنگ رقابتهای منطقه ای شان کردند. بدین ترتیب جنگ نیابتی دو قطب ارتجاعی در سوریه را به جریان انداختند که تا به امروز ادامه دارد. .با ظهور داعش از سال ۲۰۱۴ به بعد و پیوستن بخش هایی از دار و دسته های اسلامی سنی مذهب به داعش و تشکیل خلافت اسلامی در شهر رقه در سوریه، جنگ و جنایات داعش در کنار جنگ و جنایات رژیم اسد ابعاد دیگری به خود گرفت.

در این شکی نیست که رژیم اسد همراه با دار و دسته های اسلامی طرف مقابل عاملان اصلی و بانی وضعیت فعلی جنگ داخلی ویرانگر و نابودکننده و سازماندهی کشتار صدها هزار نفر در سوریه می باشند. رژیم اسد بدون کمک و همکاریهای روسیه و جمهوری اسلامی شانسی برای ماندن در قدرت نداشت.هم جمهوری اسلامی و هم روسیه شریک این همه جنایات و کشتارها و سرکوب ها در طول این چند سال برعلیه مردم سوریه می باشند. در کنار رژیم اسد بویژه از اوایل سال ٢٠١٢ دار و دسته های تروریست اسلامی سنی مذهب مورد حمایت عربستان، قطرو امارت و…وارد جنگی تمام عیار با رژیم اسد برای در دست گرفتن قدرت شدند.هر دو طرف این جنگ در مقابله با انقلاب مردم و سرکوب نهایی آن عملا توافق کامل داشتند. اینها موفق شدند جنبش اعتراضی و سرنگونی خواه مردم سوریه را با سیاستهای وحشیانه  سرکوب، تهدید و جنگشان،  پا به پای حملات وحشیانه و سرکوبگرانه رژیم اسد سرکوب کرده و خود میداندار بشوند.

سران و مقامات بلند پایه این دو قطب ارتجاعی و تروریستی از مسئولان مستقیم همه این جنایات وآدمکشی ها و نسل کشی  جاری در سوریه می باشند.همه این جانیان باید به خاطر ارتکاب جنایت برعلیه بشریت دستگیر و محاکمه گردند. مبارزه مردم سوریه برای رهایی از شر رژیم دیکتاتوری اسد و دارو دسته های تروریستهای اسلامی مورد حمایت دول ارتجاعی و تروریست منطقه؛ یک خواست مشروع و برحق مردم می باشد.رژیم اسد به عنوان بانی و عامل اصلی همه این جنایات با حامیانش باید گورش را گم بکند.

انترناسیونال 854

محمد شکوهی

٥ فوریه ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …