فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی:چهار پناهجوی بازداشتی و در خطر دیپورت در ترکیه بعدازظهر امروز آزاد شدند.

زینب صحافی، لیلی فرجی، اسماعیل فتاحی و محمد پوراکبری که در ۵ آوریل و در شهر دنیزلی  بازداشت شده بودند بعد از ظهر امروز بطور موقت از بازداشتگاه کمپ دیپورتی ها در آیدین آزاد شدند.
دو ساعت پیش زینب صحافی در یک تماس تلفنی با دفتر فدراسیون، آزادی هر ۴ نفر را خبر داد.
این ۴ نفر از پناهجویان ایرانی ساکن شهر دنیزلی ترکیه بودند که در ۵ ماه آوریل بجرم شرکت در تظاهراتی که در بیستم ماه مارس برگزار شده بود بازداشت شده بودند.

تجمع اعتراضی که این پناهجویان در آن شرکت کرده بودند در اعتراض به خروج دولت ترکیه از معاهده منع خشونت علیه زنان بود و از سوی تشکل های مدافع حقوق زنان در ترکیه برگزار شده بود. به روی پلاکارد هایی که پناهجویان ایرانی در دست گرفته بودند “نه به جمهوری اسلامی” نوشته شده بود. اما دولت ترکیه شرکت پناهجویان در هر تجمعی را دخالت در امور داخلی ترکیه بحساب میاورد و به شدت با آن برخورد می کند.


فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی IFIR)) به محض اطلاع از بازداشت این پناهجویان به اداره مهاجرت و وزارت کشور ترکیه و بسیاری از مراجع بین المللی نامه نوشت، و همزمان  پتیشنی را با صدها امضاء راه اندازی کرد، و با نوشتن نامه های پی در پی دولت ترکیه را تحت فشار گذاشت تا مانع دیپورت این پناهجویان به ایران گردد. در ۲۰ روز اول بازداشت این پناهجویان در شهرهای فرانکفورت و اشتوتگارت در آلمان چند تجمع اعتراضی از سوی مدافعان حقوق پناهندگی و فعالین و دوستداران فدراسیون برگزار گردید.

 خطر دیپورت این چهار پناهجو و افشین سهراب زاده که او هم همزمان با این پناهجویان بازداشت شده بود در رسانه های ترکیه بازتاب گسترده پیدا کرد، بطوری  که بخشهای زیادی از نامه فدراسیون که به وزارت کشور ترکیه نوشته شده بود در یکی روزنامه های ترکیه منتشر شد.

 علاوه بر این، خبر بازداشت و خطر بازگرداندن پناهجویان در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور نیز بازتاب گسترده ای پیدا کرد، و مخالفین جمهوری بشدت نگران بازگرداندن این پناهجویان به ایران شده بودند.

فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی این موفقیت را به زینب صحافی، لیلی فرجی، اسماعیل فتاحی و محمد پور اکبری و همه کسانی که در طول یک ماه گذشته برای متوقف کردن حکم اخراج آنها تلاش کردند تبریک و خسته نباشید می گوید و همه پناهجویان را برای دفاع از حقوق پناهندگی خود به همکاری با فدراسیون دعوت می کند.   زنده همبستگی و تلاش و مبارزه متحدانه

فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

۷ ماه مه ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

پاسخ: اول مه و جنبش بی حجابی