خیزشهای مردمی: اطلاعیه شماره۲۲۰:اخبار تکمیلی از اعتصاب کارگران رسمی نفت و پتروشیمی.اعتصاب و تجمع صدها راننده کامیونهای اراک

همانطور که قبلا گزارش کردیم امروز ۲۶ آذر روز اعتصاب و تجمع سراسری کارگران رسمی نفت در مراکز متعدد نفتی بود. در این روز  علاوه بر اعتصاب در مراکزی که گزارش کردیم کارگران در مجتمع نفتی محمود آباد نیز دست به تجمع زدند و پیگیر مطالباتشان شدند. بدین ترتیب مراکزی که امروز در آنها کارگران رسمی نفت تجمعات اعتراضی برپا کردند عبارتند از: ‌شرکت نفت و گاز پارس، کارگران رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچسارانُ، کارگران پتروشیمی و نفت ماهشهر، کارگران عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز، پالایشگاه دوم فازهای ۲و۳، پالایشگاه و شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب منطقه عملیاتی تنگ بیجار،  واحد ایمنی و آتش نشانی جزیره خارگ، مجتمع محمود آباد و کارکنان مرکز بهره‌برداری خطوط لوله گاز گناباد.

اجرای کامل ماده ده که بطور متوسط با عملی شدن آن به مزد هر کارگر دو میلیون تومان اضافه میشود ، پرداخت پی بک ده ساله عدم اجرای این طرح،  حذف مالیات های افزایشی از دستمزدها، افزایش حقوق و حذف سقف تعیین حقوق ها، پرداخت فوری پاداش پایان کار بازنشستگان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و بهبود خدمات رفاهی و درمانی از دیگر مطالبات فوری این کارگران است. این حرکت بزرگ و سراسری کارگران رسمی نفت یک اعتراض اخطاری بود و کارگران بر تداوم اعتراضات خود  تا محقق شدن خواستشان تاکید دارند. 

همانطور که قبلا گزارش کردیم کارگران پتروپالایش نیز برای روزهای سوم تا پنجم دیماه دراعتراض به مشکلات معیشتی خود اعلام اعتصاب کرده اند. همچنین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت همه کارگران در بخش های مختلف صنعت نفت را به حمایت از این فراخوانها و نیز پیوستن به سه روز اعتراض ۲۸ تا ۳۰ آذر علیه اعدامها و سرکوبگری های حکومت فراخوانده است. یک تاکید این شورا بر اعتصاب به عنوان ابزار قدرتمند کارگران در مقابله با اعدامها است.

از سوی دیگر اعتصابات رانندگان کامیون ادامه دارد. امروز این رانندگان در اراک تجمع بزرگی داشتند. بنا بر خبرها یکی از رانندگان کامیون در این شهر جان خود را از دست داده است و رانندگان اولتیماتوم داده اند که اگر مقصر مرگ همکارشان مشخص نشود به اعتصاب خود ادامه میدهند. 

ظهر امروز ۲۶ آذر بیش از ۵۰۰ راننده کامیونهای حمل و نقل و باربری اراک و کارکنانشان که مجموعا هزار نفر میشود در اعتراض به وضع بد معیشتی و شغلی و درگذشت یکی از همکاران خود دست به اعتصاب زدند و تجمع کردند.  زیر فشار این حرکت اعتراضی مدیران راه اراک به درون جمعیت آمدند و با لحن تندی  از رانندگان خواستند که به اعتصاب خود پایان دهند.  این برخورد بر خشم معترضین شدت بیشتری داد و آنها با هو کردن مدیران همراهی خود با مردم معترض را اعلام کرده و  قرار ادامه اعتصاب برای روزهای بعدی را گذاشتند. یک خواست فوری آنها مشخص شدن مقصر جان باختن همکارشان است. امروز همچنین رانندگان کامیون اسلام آباد غرب نیز در اعتصاب بودند.  زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

بیانیه ۶۱ وکیل: طرح نور پلیس خلاف قانون و آزادی‌های عمومی است

۶۱ وکیل دادگستری با صدور بیانیه‌ای با انتقاد شدید از آغاز به کار مجدد گشت‌های …