دبیرکل سازمان ملل: هر ده دقیقه یک کودک زیر پنج سال در یمن جان می‌دهد

سازمان ملل متحد و دولت های سوئیس و سوئد روز سه شنبه ۲۵ آوریل در نشستی در ژنو با موضوع رسیدگی بحران انسانی یمن شرکت کردند.

قبل از شروع جنگ میان ائتلاف عرب به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت صنعا و شورشیان ضددولت حوثی، یمن فقیرترین کشور خاورمیانه به شمار می رفت.

حال پس از دو سال جنگ داخلی، برنامه غذای ملل متحد می گوید این کشور در آستانه قحطی است و سازمان بین المللی مهاجرت یمن را بزرگترین بحران انسانی جهان خوانده است.

به گفته بیانیه سازمان بین المللی مهاجرت در مجموع ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار فرد نیازمند به کمک انسانی یا حفاظت در یمن وجود دارد و از سال ۲۰۱۵ به این سو، سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به جستجوی امنیت خانه هایشان را ترک کرده اند، دو میلیون نفر آواره اند و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به استان های خود بازگشته اند.

لارا تامسون مدیر کل آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد در این جلسه گفت: «ما نمی توانیم به ابعاد این بحران چشم ببندیم.» او وعده داد که سازمان متبوعش در سال ۲۰۱۷ به تحویل امدادهای انسانی با تمرکز بر نیازهای فوری و درازمدت مهاجران، و آوارگان داخلی یمن ادامه دهد.

آنتونیو گوترس دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفت یمن یک «تراژدی با ابعاد فجیع» را تجربه می کند. او گفت نیاز به امدادهای انساندوستانه و حفاظت از غیرنظامیان یمن هرگز بیشتر از امروز نبوده است. آقای گوترس گفت «ما برای وضع یمن تقاضای دو میلیارد و یکصد میلیون دلار بودجه برای ۲۰۱۷ کرده بودیم و تنها ۱۵ درصد از آن تا این لحظه محقق شده است.»

آنتونیو گوترس گفت کودکان در بالاترین خطر مرگ قرار دارند. او گفت: «به طور متوسط در هر دقیقه یک کودک زیر پنج سال به دلایل قابل پیشگیری جان می دهد… تمام نسل در حال تلف شدن از گرسنگی است.»

بیانیه سازمان بین المللی مهاجرت می گوید سالها فقر، عدم توسعه، سقوط وضع محیط زیست، درگیری های داخلی، و نبود یا ضعف حاکمیت قانون از جمله نقض گسترده حقوق بشر، به بحران پنج ساله یمن دامن زده است.

از بین رفتن موسسات اولیه خدماتی چون بیمارستان ها، افزایش آهنگ فقر، از بین رفتن کشاورزی و نابودی محیط زیست نیز وضع را وخیم تر کرده است. درگیری و عواقب اقتصادی آن نیز بحران خوراک را ایجاد کرده است و بیش از ۱۷ میلیون نفر از جمعیت این کشور در گرسنگی به سر می برند و از این میان شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به امداد فوری نیاز دارند.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

جلوگیری از ورود پزشکان زن به کنگره جراحان به بهانه بدحجابی وکوتاهی شلوار و تنگ بودن مانتو

روزنامه اعتماد: مشاهدات خبرنگار این روزنامه حاکی از این بود که از ساعت ۸ صبح …