زانینی متهم به لاپوشانی نقش ایران در پرونده« آمیا» آزاد شد

رادیوفردا:به گزارش رسانه‌های آرژانتین کارلوس زانینی، مشاور رئیس جمهوری پیشین این کشور که به اتهام لاپوشانی نقش ایران در پرونده آمیا بازداشت شده بود، روز شنبه ۴ فرردین از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های قضایی آرژانتین تایید کرده‌اند که لوئیس دلیا، یکی دیگر از متهمان این پرونده نیز به همراه آقای زانیتی آزاد شده است.

کریستینا کرشنر فرناندز، رئیس جمهوری سابق آرژانتین، و حدود بیست تن از اعضای کابینه او متهم شده‌اند که برای «مخفی نگاه داشتن» شواهد مربوط به نقش ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در کانون یهودیان بوئنوس‌آیرس، موسوم به آمیا، با جمهوری اسلامی تبانی کرده‌اند.

خانم کرشنر این اتهام را رد کرده و آن را «دارای انگیزه‌های سیاسی» دانسته است. کارلوس زانینی نیز روز شنبه پس از آزادی از زندانی در بیست کیلومتری جنوب بوئنوس‌آیرس در نشستی خبری شرکت کرد و با متهم کردن دولت آرژانتین به «پرونده‌سازی»، خود را «زندانی سیاسی» خواند.

کارلوس زانینی که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ نقش‌هایی کلیدی در کابینه‌های دو رئیس جمهوری آرژانتین داشت، یکی از چند نفری بود که چندی پیش برای تحقیقات قضایی درباره پرونده مخفی‌کاری نقش احتمالی ایران در انفجارهای ۱۹۹۴ بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گابریلا بایگون، دادستانی که به آزادی کارلوس زانیتی و یکی دیگر از متهمان این پرونده حکم داده است در مصاحبه با رادیویی محلی بدون اشاره به جزئیات گفت: بنابر قانون، متهم در شرایطی خاص از حق آزادی برخوردار است و این دو مورد نیز مشمول این شرایط بود.

کریستینا کرشنر فرناندز که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رئیس جمهوری آرژانتین بود و در حال حاضر در سنای این کشور عضویت دارد، قرار است به همراه حدود بیست تن از اعضای دولتش محاکمه شوند اما دستگاه قضایی آرژانتین هنوز تاریخ برگزاری این محاکمه‌ را اعلام نکرده است.

انفجار در کانون یهودیان بوئنوس‌آیرس، آمیا، در تیرماه ۱۳۷۳ روی داد و ۸۵ کشته و بیش از سیصد زخمی برجای گذاشت. از همان زمان گروه حزب‌الله لبنان متهم شد که به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دست به این عملیات مرگبار زده است. اتهامی که حکم جلب پلیس بین‌الملل برای اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت، علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت و محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران را در پی داشت.

روند دادرسی این پرونده در آرژانتین که از آن به عنوان طولانی‌ترین پرونده قضایی یاد می‌شود با پیامدهایی سیاسی در آن کشور نیز روبه‌رو بوده و همچنین مرگ مشکوک دادستان این پرونده را در بر داشته است.

ایران همواره دست داشتن در انفجار آمیا را رد کرده است.

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …