عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان شد

رادیو فردا:رها بحرینی، پژوهشگر عفو بین‌الملل،‌ با انتقاد از بازداشت دوباره اسماعیل بخشی و سپیده قلیان گفت که مقام‌های امنیتی در تلاش هستند تا با ایجاد فضای رعب و وحشت، ‌مانع فعالیت‌های به حق کارگران شوند.

رها بحرینی در بخشی از گفت‌وگوی خود با رادیو فردا با انتقاد از پخش برنامه «طراحی سوخته»‌ اعلام کرد که سازمان عفو بین‌الملل نگران وضعیت خانم قلیان و آقای بخشی است و افزود: «آنها در خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند.»

پژوهشگر امور ایران در عفو بین‌الملل گفت که این سازمان از مقام‌های ایران می‌خواهد اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را فورا آزاد کنند و بستری را فراهم آورند تا کارگران بتوانند مطالبات خود را در فضایی مسالمت‌آمیز مطرح کنند.

***********

گزارش رادیو فردا:یک مقام عفو بین الملل روز دوشنبه اول بهمن نسبت به بازداشت مجدد سپیده قلیان و اسماعیل بخشی ابراز نگرانی کرد و گفت این نهاد بین المللی خواستار آزادی فوری این دو نفر است.

سپیده قلیان، کنشگر اجتماعی و مدنی، و اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه یکشنبه ۳۰ دی،‌ بازداشت شدند. این بازداشت پس از پخش برنامه «طراحی سوخته» از تلویزیون ایران، انجام شد.

پدر سپیده قلیان:‌ حکم بازداشت نشان ندادند و ما را زدند

رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل،‌ در گفت وگو با رادیو فردا در این باره اظهار داشت: «این بازداشت های مجدد نشان می‌دهد که مقامهای ایران در تلاش هستند با ایجاد فضای رعب و وحشت مانع از ادامه فعالیت‌های به حق کارگران بشوند.»

پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل اضافه کرد: «عفو بین الملل به شدت نگران وضعیت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی است آنها در خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند.»

رها بحرینی اضافه کرده است که عفو بین الملل از مقام های ایران می خواهد که این فعالان کارگری را آزاد کند و بستری را فراهم کنند که کارگران بتوانند مطالبات فعالیت های مسالمت آمیز خود را پیگیری کنند.

در هفته‌های اخیر خبرهای مربوط به شکنجه اسماعیل بخشی، و سپیده قلیان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده‌است. واکنش‌ها پس از پخش آن‌چه تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی «اعترافات» آنها نامیده، ادامه پیدا کرده‌است.

اسماعیل بخشی اواخر آبان‌ماه سال جاری بازداشت شد و تا اواخر آذر در بازداشت بود. او در نخستین اظهارات پس از آزادی‌اش گفته بود در روزهای نخست بازداشت، «بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ» مورد «شکنجه و زیر مشت و لگد» قرار گرفته است.

سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با بخشی و شماری دیگر از کارگران نیشکر هفت تپه در جریان اعتراضات کارگری بازداشت شده بود نیز شرحی از شکنجه خود و اسماعیل بخشی داده‌ است.

پس از آن تلویزیون دولتی ایران مستندی به‌نام «طراحی سوخته» پخش کرد که حاوی اوراق بازجویی شماری از معترضان بازداشت‌شده اعتراضات کارگری اهواز و «اعترافات» سپیده قلیان و اسماعیل بخشی درباره اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بود.

این «مستند» فعالیت‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را که مقام‌های قضایی و دولتی، موضوع شکنجه آنها را رد کرده‌اند، بخشی از یک «توطئه خارجی» عنوان کرد.

فرزانه زیلابی، وکیل آقای بخشی نیز در واکنش به پخش «طراحی سوخته»، آن را «اغوای افکار عمومی» و «خیانت به مردم و مخاطبین» صدا و سیما توصیف کرده و گفته این اقدام «جرم» محسوب می‌شود.

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …