فرانسه : اعطای خط اعتباری به ایران نیازمند موافقت ترامپ است

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، امروز سه شنبه سوم سپتامبر گفت که در مذاکرات میان کشورهای اروپایی و ایران برای نجات برجام هنوز باید مشکلات بسیاری را حل کرد.  

وزیر امور خارجۀ فرانسه که این سخنان را در یک کنفرانس مطبوعاتی و یک روز پس از مذاکرات کارشناسان ایرانی و فرانسوی در پاریس ایراد می کرد، گفت که تلاش ها برای نجات برجام هنوز شکننده و ناپایدار هستند، هر چند این گفتگوها با “اعتمادی نسبی” ادامه دارند.

وزیر امور خارجۀ فرانسه با اشاره به گفتگوهای امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ دربارۀ ایران در نشست گروه هفت در “بیاریتز” گفت : در این نشست “رئیس جمهوری فرانسه این احساس را داشت که همتای آمریکایی او آماده است برای دستیابی به یک توافق با ایران راهبرد فشار حداکثری بر این کشور را تعدیل کند.”

وزیر امور خارجۀ فرانسه سپس با اشاره به سفر همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، به “بیاریتز” تأکید کرد که ایران نیز خواستار مذاکره با دولت آمریکا است. وزیر امور خارجۀ فرانسه افزود : اظهارات رئیس جمهوری ایران مبنی بر اینکه این کشور با آمریکا مذاکرۀ دوجانبه نمی کند موضع گیری ظاهری در مقابل جناح تندروی جمهوری اسلامی است. ژان-ایو لودریان تصریح نمود که قالب مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا، حال می خواهد دو جانبه باشد یا نه، موضوعی است که در پایان دربارۀ آن تصمیم گیری خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران هشتاد درصد منابع ارزی خود را از طریق صادرات نفت و فرآوده های نفتی به دست می آورد. اما، در نتیجۀ تحریم های آمریکا تهران از مهمترین منبع درآمدی خود عملاً محروم شده است. یکی از راه های تعدیل فشار حداکثری تحریم های آمریکا علیه ایران گشایش یک خط اعتباری بین المللی برای تسهیل مبادلات تجاری با این کشور است.

ژان ایو لودریان گفته است که این خط اعتباری در ازای نفت ایران به این کشور اعطا می شود و اعطای آن مستلزم  بازگشت ایران به برجام، تأمین امنیت خلیج فارس و آغاز مذاکره دربارۀ امنیت منطقه در پایان مهلت برجام یعنی پس از سال ٢٠٢۵ است.

با این حال، وزیر امور خارجۀ فرانسه تصریح کرده است که تحقق این طرح نیازمند موافقت رئیس جمهوری آمریکا با اعطای برخی معافیت ها در موارد مشخص است.رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران.وب‌سایت «اقتصاد …