فرمانده ای با دو کلید

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران که برای سفر استانی به گیلان رفته در سخنرانی روز چهارشنبه ٖ۱۵ اسفند خود در لاهیجان گفت: در «جنگ روانی و اقتصادی» که «دشمن» ایجاد کرده، رهبر جمهوری اسلامی او را به عنوان «فرمانده» انتخاب کرده و دستور داده که دو قوه دیگر با همه توان و در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند». البته در این میان اشاره ای هم به تعارفات فی مابین داشته اند از جمله روحانی به خامنه ای پیشنهاد عهده دار شدن این فرماندهی را داده اند٬ ظاهرا رهبر نپذیرفته و گفته این جامه زیبنده رییس جمهور است نه من!

این آقایان از بدو تاسیس نکبت اسلامی و سرکوب انقلاب٬ از فرماندهان اصلی نطام بوده اند٬ خامنه ای نخست وزیر٬ رییس جمهور و سپس رهبر میشود. روحانی مشاور ارشد هیات مذاکره کننده ایرانی با دولت آمریکا در جریان موسوم به ایران کنترا در سال ۱۳۶۶ است بعدا سالهای طولانی رییس شورای امنیت ملی رژیم و پس از آن رییس جمهور میشود. هر دو شانه به شانه هم تا به امروز  درساختن این آشویس اسلامی سهیم بوده و به آن مباهات نموده اند. چرا امروز افتخار فرمانده بودن را در لفافه تعارفات به هم پاس می دهند؟ آیا شهامت مسؤلیت پذیری فرمانده شدن را ندارند؟ آیا شکست این طرح از پیش برایشان بدیهی است ؟  آیا مسؤلیت شکست را قرار است به گردن آن یکی بیاندازند؟ اگر این احتمالات واقعی است پس علت کدام است؟

جواب را باید از٬ و در فضای ملتهب  و انقلابی دی ماه ۹۶ تا به امروز جستجو کرد٬ مردم رای به سرنگونی رژیم داده اند و این شکارچیان فیل زخمی٬ راهی برای فرار ندارند. جناب فرمانده٬ هنگام کاندیداتوریش برای رییس جمهور شدن که با نشان دادن کلید اهدایی مک فارلین* قول درست کردن اقتصاد ورشکسته را تنها در صد روز داد٬ اکنون اذعان دارد که اقتصاد مردم وضع خوبی ندارد. معلوم شد که اقتصاد مقاومتی چیزی جز دزدیدن همان  تتمه سفره خالی مردم نبود٬ لذا  شان نزول نیاز به فرمانده برای « جنگ روانی و اقتصادی»‌ از اینجا می آید یعنی برای سرکوب طغیان لشکر گرسنگان٬ کسی باید فرمانده شود یا رهبر یا روحانی٬ برای جنگ آخر آرایش جدید به خود می گیرند ولی نیک می دانند٬ فرمانده لشکر در هزیمت٬ دن کیشوتی است از پیش شکست خورده . حسن روحانی  اول بار قول صد روزه داد٬ اینبار اما تاریخی تعیین نکرد.

*پاورقی:

در جریان  گروگان گیری ۷ آمریکایی در لبنان(۱۳۶۶)٬ حسن روحانی مشاور ارشد هیات ایرانی با «‌مک فارلین»‌فرستاده ویژه دونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا می شود٬ وی هیات آمریکایی را مخفیانه  در هتل هیلتون تهران ملاقات می کند حاصل این ملاقات٬ فروش انبوهی سلاح آمریکایی به ایران از طریق اسراییل بود. طرفه اینکه در این ملاقات مک فارلین کلیدی به رسم حل مشکلات فی مابین به روحانی هدیه می دهد که به گفته ناطران سیاسی و خاطرات «نورث» این همان کلیدی است که روحانی در جریان انتخابات بدست گرفت. این معاملات و ملاقات ها به افتضاح سیاسی  ایران – کنترا مشهور شد که به استیضاح دولت ریگان منجر گردید.

منبع: از کتاب خاطرات اولیور نورث دستیار مک فارلین

اینرا هم بخوانید

از سپاه چه خبر؟

رادیو فردا به یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای دست یافته است که بخش اعظم …