قتل مهسا امینی: حکومت و حجابش را باید دفن کرد- شهلا دانشفر

مندرج در کارگر کمونیست ۷۴۵

قتل مهسا امینی دختر جوان ۲۲ ساله از سقز به جرم “بدحجابی” بدست گشت ارشاد کل جامعه را  به لرزه در آورده است. هزاران نفر با گرد  آمدن بر سر مزارش در سقز و فریاد “زن، زندگی، آزادی” و ” مرگ بر دیکتاتور”، “ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما”، خشم عمیق خود را از این حکومت مرگ و توحش فریاد زدند.

هم اکنون  شهرهای کرستان یکپارچه اعتراض است. مردم در شهرهای  سقز، سنندج، مهاباد در این روز ها به اعتراض به این جنایت به خیابان آمدند. امروز مردم دیواندره نیز دست به اعتراض خیابانی زدند و با شعار دیواندره حامی سقز است به خیابان آمدند. دامنه تجمعات اعتراضی دارد به شهرهای دیگر در کردستان و در سطح سراسری کشیده میشود. از جمله در این چند روز شاهد تجمعات حمایتی در شهرهای دیگری چون تهران، مشهد و کوهدشت کرج  بودیم. رشت نیز برای امرووز ۲۸ شهریور فراخوان به تجمع داده است. در این میان دانشگاهها نیز به تحرک درآمده و در دانشگاههای اصفهان، تهران، پلی تکنیک، امیرکبیر و دانشگاه هنرهای تهران تجمعاتی بر پا شد.

حزب کمونیست کارگری ایران و دیگر احزاب سیاسی فعال در این منطقه مردم را  به  اعتصاب عمومی فراخواندند و  این فراخوان پاسخ گرفت و امروز ۲۸ شهریور در شهرهای مختلف اعتصابی عمومی است و استقبال وسیعی از آن شده است. از جمله بنا برخبرها در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، بوکان، سردشت، اشنویه، مهاباد و بانه مراکز کار و کسب تعطیل است. این اتفاق اعتراضات مردمی در کردستان را وارد فاز جدیدی کرد. در کنار اعتصاب عمومی اعتراضات در کف خیابان نیز در جریان است. در تهران گروهی از زنان معترض به تجمع برا ی امروز فراخوان داده اند.

علاوه بر اعتصاب عمومی و تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف  نهادهای مدافع حقوق زن همچون ندای زنان ایران و تشکلها و نهادهای بخش های مختلف کارگری،  معلمان،  بازنشستگان، دانشجویان و نهادهای اجتماعی همچون کانون نویسندگان ایران طی بیانیه هایی قتل مهسا امینی را محکوم کرده و  بر خواستهایی فوری تاکید گذاشته اند.  جمع کردن گشت های ارشاد از خیابانها، معرفی و محاکمه عاملین و آمرین این جنایت، آزادی فوری دستگیر شدگان اعتراضات  بخاطر قتل مهسا، لغو حجاب اجباری و آزادی همه زنانی که بخاطر این جرم در زندانند و لغو تمامی قوانین ضد زن  رئوس مشترک خواستهای تمام این بیانیه هاست.

لیست تاکنونی تشکلها و نهادهایی که بیانیه داده و اعلام خشم و انزجار کرده اند عبارتند از:  ندای زنان ایران، اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای  کارگران نقاشان البرز، اتحاد بازنشستگان، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان،  کانون های صنفی معلمان در شهرها و استانهای سقز، سنندج، تهران، بوشهر، مریوان، بوشهر ،خوزستان و فارس ، گروهی از فعالین لغو کار کودکان تهران، گروه‌های دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گروهی از بازنشستگان  شهر آمل،و…این در حالیست که فراخوانها برای تجمعات اعتراضی ادامه دارد و برای امروز دانشگاه تربیت مدرس فراخوان تجمع داده است.

از سوی دیگر شاهد انتشار بیانیه هایی از سوی چهره هایی از کارگران، معلمان، شاعران، هنرمندان و سینما گران، خوانندگان ایرانی و بخش های مختلف اجتماعی در اعتراض به  قتل مهسا و جنایت گشت های ارشاد حکومت هستیم. از جمله کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون در عکس العمل به  این جنایت میگوید:”هیچ زمان اعتقادی به حجاب نداشتم”. گوگوش و داریوش نیز در کنسرت‌هایشان که در شهرهای فرانکفورت آلمان و ونکوور کانادا برگزار شد، از مهسا امینی یاد کردند. حسن شماعی‌زاده در اینستاگرام خود یاد مهسا امینی را گرامی داشت.

 همچنین در پی قتل مهسا امینی زنان زیادی با انتشار ویدئو هایی در شبکه های اجتماعی در اعتراض به حجاب اجباری اسلامی، حجاب ها خود را آتش زدند. در همین راستاست که  از روز ۲۷ شهریور تعدادی از زنان با انتشار ویدیوی بریدن و قیچی‌کردن موهای خود مقابل دوربین، خشم و نفرت خود را  از حجاب و قوانین ضد زدن و عاملین قتل مهسا امینی اعلام داشتند.  یک نمونه آن آناهیتا همتی سینما گر است که در مقابل دوربین موهای خود را تراشید. حجاب سوزان در ادامه کارزارهای تاکنونی همچون “حجاب بی حجاب” و طومار اعتراضی “ما با حجاب اجباری مخالفیم” از سوی ندای زنان ایران با هزاران امضا،  جواب دندان شکنی به جمهوری اسلامی است که بیش از ۴۰سال است که زنان را در زندان حجاب با دیوارهای بلند آپارتاید جنسی به اسارت کشانده است. و  این چنین است که جنبشی عظیم علیه حجاب منفور اسلامی که بر اساس آن مهسا را به قتل رساندند به جریان افتاده است.  

در مدیای اجتماعی در اعتراض به قتل مهسا امینی غوغا است و هشتگ “حجاب و مهسا امینی  در حال حاضر بیش از سه میلیون بار مورد استفادە قرار گرفتە است.  و هشتگ های آنها به انگلیسی نیز صدها هزار بار توسط کاربران غیر ایرانی توییت شده است.  مهسا امینی به چهره  ای جاودانی و سمبل خشم و نفرت علیه حکومت تبدیل شده است.

قتل مهسا امینی و اعتراضات  گسترده در جامعه در سطح جهانی نیز بازتاب گسترده داشته است. در بیش از ده شهر بزرگ در کشورهای جهان از جمله در ترکیه، آلمان، کانادا ، سوئد تظاهراتهایی در اعتراض به قتل مهسا امینی به پا شده و فراخوان های بیشتری به تجمع و اعتراض در راه است. جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران، روز جمعه ۲۵ شهریور در سخنرانی ای در یک نشست مجازی با میزبانی سازمان «ایمپکت ایران»  مراتب انزجار عمیق خود را نسبت به مرگ مهسا امینی ابراز کرد. او خواهان تصویب قطعنامه علیه حجاب اجباری در ایران شد.

اینگونه است که مهسا امینی به نماد مبارزه علیه خشونت و ستم علیه زن و علیه  بساط جهنمی آپارتاید جنسی در ایران تبدیل شده و فصل جدیدی در جنبش سرنگونی در ایران گشوده است.

جانباختن مهسا امینی را به خانواده این عزیز و به همگان تسلیت میگوییم و بر گسترش اعتراضات علیه این جنایت و جمع کردن کل بساط آپارتاید جنسی در ایران تاکید میکنیم. در ادامه اعتراضات خیابانی در شهرهای کردستان، اعتصاب عمومی در تمام شهرهای این استان ابزار مهمی است که رژیم را در منگنه اعتراضات مردمی قرار میدهد. در تمام این شهرها باید کار و کسب تعطیل و مردم یکپارچه وسراسری به خیابان ها بیایند.

روشن است که جدال با حکومت جنایت و سرکوب و سرتاپا ضد زن و ضد انسانی جدال همه مردم است. اولین رویایی زنان و جامعه با حکومت اسلامی بر سر حجاب و تظاهرات بزرگ و فراموش نشدنی هشت مارس سال ۵۷در تهران بود. و این یک عرصه مهم جدال مردم با حکومت اسلامی در طول حاکمتیش بوده است.   بدین ترتیب جنبش رهایی بخش زن یکی از رزمنده تری، اجتماعی ترین و سیاسی ترین جنبش های آزادی خواهانه در ایران بوده و رنگی زنانه به انقلابی که در چشم انداز نزدیک است زده است. جنبشی که حکومت خود را در آن بازنده می بیند و از همین رو چنین هار و وحشی گشت های ارشادش را به جان زنان و کل جامعه انداخته است. با حجاب برگیران سراسری و سوزاندن حجاب باید به کل این بساط بردگی و توحش پایان داد.  گشت های ارشاد حکومت نیروهای سرکوب آتش به اختیار حکومتند و باید از خیابانها جمع شوند. باید عاملین و آمرین قتل مهسا و مهسا معرفی و محاکمه شوند. باید فشار بیاوریم که همه زنان معترضی که بخاطر حجاب در زندانند فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. فشار بیاوریم که همه انسانهایی معترضی که در این روزها بازداشت و زندانی شدند، آزاد شوند. باید در تمام شهرها به خیابان آمد و با فریاد خواستهایمان  پاسخ جنایتکاریهای حکومت را سراسری داد.

 و بالاخره اینکه باید تلاش کنیم تا صدای اعترضاتمان را جهانی کنیم و با بیانیه های اعتراضی خود از همه نهادهای کارگری و انساندوست در سطح جهان بخواهیم  که انزجار خود را نسبت به چنین جنایتی اعلام و محکوم نمایند.  این صدا باید از  رساتر از هر وقت از  ایران بلند شود. یک تاکید فوری ما همواره بر بابکوت جهانی جمهوری اسلامی بوده است. قتل مهسا  بیش از بیش بر این کارزار تاکید میکند.  سفارتخانه ها و تمام کنسولگری های جمهوری اسلامی در همه کشورها باید بسته شوند. سران این حکومت بخاطر جنایاتشان باید در دادگاههای بین المللی محاکمه شوند. از همه نهادهای بین المللی بخواهیم که با محکومیت قتل مهسا امینی با این کارزار همراه شوند. رژیم ضد زن باید گورش را گم کند و برود. باید بساط جهنمی این حکومت را جارو کرد.

شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده

۲۸ شهریور ۱۴۰۱

اینرا هم بخوانید

به استقبال اول ماه می برویم- مهران محبی

کارگر کمونیست ۸۲۶اول ماه می روز جهانی کارگر امسال، دومین روز جهانی کارگر از زمان …