لبنان:استعفای دولت حریری پایان کار نیست

بدنبال دو هفته اعتراضات گسترده و سراسری ضد حکومتی در لبنان، حریری نحست وزیر این کشور مجبور شد در تلویزیون حکومتی ظاهر شده و اعلام بکند استعفا میدهد.وی گفت که به «آخر خط» رسیده و استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری می‌کند.

در پی استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در شامگاه سه‌شنبه ۷ آبان، تظاهرکنندگان مخالف دولت به خیابان‌ها آمدند و به جشن وشادی پرداختند.معترضان سقوط دولت ائتلافی حریری را تحقق یکی از خواسته‌های خود و یک «پیروزی برای جنبش ۱۷ اکتبر» قلمداد کرده‌اند.

تظاهرکنندگان سیزده روز پیش در اعتراض به طرح افزایش مالیات به خیابان‌ها آمدند اما خواسته‌های آنها وسیع‌تر بود.از روز دوم اعتراضات علیه سیاستهای ریاض کشی اقتصادی دولت حریری به راس خواستها و شعارهای مردم رانده شد.

 بر اساس توافق دولت حریری با  صندوق بین‌المللی پول، این نهاد سرمایه گذاری جهانی  ازدولت لبنان خواسته بود “برای بهبود رشد اقتصادی”، مالیات را افزایش دهند و ریاضت اقتصادی را در پیش بگیرند”در راستای اجرای توصیه های صندوق بین‌المللی پول؛ دولت حریری طرح اصلاح ساختارهای اقتصادی که در واقع زدن از خدمات همومی و حمله به دستمزدها و سطح معیشت مردم بود را، در دستور گذاشت.

این سیاستها خشم مردم را برانگیخت و جرقه اعتراضات ضد دولتی را زد.گسترش اعتراضات و ابتکارات جالب معترضان؛ همراهی همه اقشار مردم نهایتا جنبش اعترا ضی را به اینجا رساند که خواست استعفای دولت را در دستور خود بگذارد.

استعفای دولت و بازپس گیری طرح اصلاح ساختارهای اقتصادی، اعتراض به فساد و دزدی، اعتراض به حضور احزاب سیاسی حاضر در دولت که همگی از عاملان و مسبببان اوضاع مشقت بار سیاسی و اقتصادی مردم می باشند،تبدیل به خواست عمومی این اعتراضات شد.معترضان سیاستمداران تمام جناح‌ها و احزاب را به فساد مالی گسترده متهم می‌کنند و خواستار برکناری کل نظام حاکم از جمله دولت هستند.

در طول دو هفته گذشته حزب الله و جنبش امل اسلامی،از گروههای تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی تلاش و تقلاهای زیادی کردند که بلکه بتواند جلوی اعترضات مردم را بگیرند، که با مبارزه و مقاومت مردم سیاستهایان افشا شد  ودر خیلی جاها دفاتر و مراکز شان توسط مردم به آتش کشیده شد. نصرالله رهبر این گروه تروریستی رسما اعلام کرده از دولت حریری دفاع می کند و این موضع گیری خشم مردم علیه این جریان را افزایش داد.

دو جریان تروریستی نامبرده  در طول دو هفته گذشته مدام زیر ضرب اعتراض مردم قرار گرفتند. و این یعنی زیر ضرب گرفت حکومت تروریستی و حامی تروریسم اسلامی، جمهوری اسلامی. اعتراضات مردم لبنان پوزه حزب الله و جمهوری و اسلامی را با خاک مالید.

دولت حریری استعفا داد. معترضان میگویند این استعفا تاثیری در ادامه مبارزه مردم برعلیه سیاستهای دولت ندارد. آنها به اعتراض و مبارزه شان تا تعیین دولتی که سیاستهایی به نفع اکثریت مردم تصویب و به اجرا بگذارد، ادامه خواهند داد.

هیات حاکمه لبنان و دار و دسته ها و گروههای شریک در دولت و پارلمان عملا درمانده و آچمز شده اند. «جنبش ١٧ اکتبر»  که یکی از سازماندهندگان اصلی این اعتراضات است با صدور بیانیه ای از مردم خواسته خیابانها را خالی نکنند. اعتراضات را  ادامه بدهند. سازمانهای جوانان و زنان نیز ضمن حمایت از این بیانیه خودشان را بر رویارویی های آتی آماده می کنند.

استعفای دولت حریری پایان کار نیست. این را همه سازماندهندگان اعتراضات تاکید کرده اند. در کنار این پیروزی که نصیب مردم شده؛ احزاب و سازمانهای نو ظهور و رادیکال  که نمایندگی خواستهای اکثریت مردم معترض را می کنند،نباید به این رضایت بدهند. بدرست  چند تشکل مردمی سازماندهنده اعتراضات جاری  تاکید کرده اند که خواهان کناره گیری همه جنگ سالاران و نظامیان  و شرکایشان که در سی سال گذشته در قدرت بوده اند،  شده و تاکید کرده اند اینها باید کنار بروند. اینها عاملان و مسئولان جنگ و ناامنی و سازماندهندگان دولت های مافیایی با اتکا به قدرت نیروهای نظامی می باشند.

و بالاخره جریانات و احزاب چپ و مدرن و سکولارو که بعد از سه دهه امروز امکان وفرصت بهتری پیدا کرده اند وارد صحنه شده اند؛ نباید فرصت بدست آمده را دست بدهند.

دخالت این جریانات در اوضاع پر تحول جاری، دادن افق روشن و چپ  به مردم و روند جاری اعترا ضات، طرح مطالبات برنامه ای و خواستهای روشن وتلاش برای تحزب بخشیدن به  بخش الیت این اعترضات، یک وجه بسیار مهم در وضعیت کنونی و امر رهبری و هدایت مبارزات جاری مردم علیه کل سیستم فساد و ناامنی و اوضاع نابسامان معیشتی مردم می باشد. جریان چپ و سکولار و مدرن  پیوند خورده با جنبش اجتماعی نه بزرگ به اسلام سیاسی و نقش مخرب مذهب و نمایندگانش،در کنار دفاع از وسیع ترین آزادی های سیاسی و اجتماعی و… مهمترین محورهای یک سیاست دخالتگرانه از پائین و به نفع مردم در لبنان می باشد. کنار رفتن دولت تازه آغاز کار است. کارگران و مردم مترقی و مبارزه نباید خیابانها را خالی نمایند. اعترضات مردم لبنان برای رهایی از چنگ دار و دسته های مافیایی و بخشا تروریست سهیم در قدرت و دولت، باید نهایتا کل سیستم را به زیر بکشد. لبنان دوره پرطلاتم سیاسی و اجتماعی را تجربه می کند. پیشروی و تثبیت دستاوردهای اعتراضات مردمی، تاثیر مهمی دریکی از کانون های بحرانی جهان منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه لبنان خواهد داشت. زنده باد مبارزات مردم لبنان برای رهایی از شر حکومت فاسد و مافیای احزاب و دار و دسته های تروریست رنگارنگ.

محمد شکوهی

٨ آبان ١٣٩٨، ٣٠ اکتبر ٢٠١٩

A giant Lebanese flag is carried by the crowd, stretching from the Grand Serail government buildings to the Grand Mosque in Martyrs’ Square. More than one million people were peacefully protesting on Beirut’s streets by the third day. [Alexander Lerche/Al Jazeera]

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …