مقام‌های فلوریدا خواستار تخلیه فوری ۵ میلیون نفر شدند

با نزدیک شدن توفند دریایی ایرما به سواحل فلوریدا، مقام‌های این ایالت آمریکا از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از سکنه بخش‌های جنوبی فلوریدا خواسته‌اند که منازل خود را تخلیه و به جای امن پناه ببرند.

تصاویر هوایی از اتوبان‌های جنوب فلوریدا در ساعات پایانی عصر جمعه صدها هزار اتومبیل را نشان می‌دادند که از بیم این توفند که اکنون به بیشترین میزان قدرت خود رسیده، به سوی شمال ایالت سرازیر شده‌اند.

هواشناسان پیش بینی می‌کنند که توفند دریایی ایرما پیش از رسیدن به سواحل فلوریدا باز هم قدرت بیشتر بگیرد و با قرار گرفتن در طبقه بندی ۵ که حداکثر توان یک توفند است سواحل فلوریدا را در هم بکوبد.

رئیس ستاد بحران فلوریدا با هشدار به ساکنان مناطقی که در مسیر پیش‌بینی شده ایرما قرار دارند گفته: “این هیولا هر کس که از سر راهش کنار نرفته باشد را خواهد کشت.”

توفند دریایی ایرما هم اکنون بروی مناطقی از شبه جزیره کوبا است و انتظار می‌رود بامداد یکشنبه به فلوریدا برسد و یا شاید با تغییر مسیر از ایالت‌های جنوبی مجاور فلوریدا همچون کارولینا یا جرجیا سر درآورد.

ایرما پیش از این با ایجاد ویرانی گسترده در جزایر کارئیب به باهاما رسید اما در کمال شگفتی با اندکی تغییر مسیر، خسارت جدی به باهاما وارد نکرد و از کنار آن عبور کرد.

همزمان در بخش‌های شرقی دریای کارائیب، جزایری چون باربودا که ایرما تقریبا آن را به طور کامل ویران کرده، اهالی یک بار دیگر خود را برای مقابله با توفند دیگری به نام هوزه آماده می‌کنند.

در ساعات پایانی عصر جمعه، مقام‌های جزیره باربودا اعلام کردند که عملیات تخلیه ساکنان این جزیره پیش از رسیدن توفند هوزه، به طور کامل صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید

هشدار صلیب سرخ: توفان ایرما میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند

سواحل جنوبی فلوریدا از نخستین ساعات صبح یکشنبه شاهد گردبادهای مهیب ایرما خواهد بودحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionسواحل جنوبی فلوریدا از نخستین ساعات صبح یکشنبه شاهد گردبادهای مهیب ایرما خواهد بود

در همین حال، سازمان هواشناسی آمریکا سرعت گردبادهای ایرما را پس از رسیدن به سواحل فلوریدا تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرده و هشدار داده است که ایرما می‌تواند خساراتی به مراتب بیشتر از آخرین توفند فلوریدا ویرانگری (اندرو) باشد که ۲۵ سال پیش این ایالت در جنوب شرقی آمریکا را در وضعیت اضطراری فرو برد.

ریک اسکات، فرماندار فلوریدا، عصر جمعه درادامه هشدارهای عمومی گفت همه ۲۰ میلیون سکنه فلوریدا باید آماده تخلیه فوری منازلشان باشند تا در صورت لزوم فورا خانه را رها و به مناطق امن پناه ببرند.

آقای اسکات به کسانی که در محدوده خطر زندگی می‌کنند هشدار داده: “به یاد داشته باشید که ما می‌توانیم خانه‌های شما را از نو بسازیم اما جان شما غیرقابل جایگزینی است.”

همزمان آمار قربانیان ایرما در جزایر کارائیب رو به افزایش است.

فرانسه که جزیره سن مارتن در دریای کارائیب از سرزمین‌های آن به شمار می‌رود اعلام کرده تاکنون ۹ شهروند سن مارتن جان داده‌اند و هفت نفر دیگر هم مفقود شده‌اند.

همچنین در بخش دیگری از سن مارتن که از سرزمین‌های هلند به حساب می‌آید دو نفر قربانی ایرما شده‌اند.

بریتانیا، فرانسه و هلند که بعضی از جزایر حوزه دریای کارائیب از سرزمین‌های آنها محسوب می شود با اعزام ناوهای جنگی تلاش کرده‌اند که به امداد آسیب دیدگان در این مناطق بروند.

بیم از ایرما حتی ساکنان ایالت‌های مجاور فلوریدا را ناچار به تخلیه کرده است. این تصویر عصر جمعه از بزرگراه ۹۵ کارولینای جنوبی است که صف طولانی از خودروها در باند شمالی آن دیده می‌شودحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionبیم از ایرما حتی ساکنان ایالت‌های مجاور فلوریدا را ناچار به تخلیه کرده است. این تصویر عصر جمعه از بزرگراه ۹۵ کارولینای جنوبی است که صف طولانی از خودروها در باند شمالی آن دیده می‌شود

لورا بایکر، خبرنگار اعزامی بی بی سی به باربودا می‌گوید خسارت حتی فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و در یک کلام “باربودا باید از نو ساخته شود.” این درحالی است که اکنون دومین توفند دریایی، به نام هوزه در راه باربودا است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز نگرانی در مورد آثار ایرما گفته است که “فلوریدا در حدی که امکان داشته آمادگی پیدا کرده اما در نهایت، باید منتظر ماند و دید چه اتفاق می افتد.”

در کوبا، دولت حدود ده هزار جهانگرد خارجی را از اماکن تفریحی ساحلی به نقاط امن‌تر انتقال داده و در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

در حرکت به سوی غرب، توفان ایرما با وزش تندبادهایی به سرعت ٢٩٥ کیلومتر در ساعت همراه بوده که تا ٣٣ ساعت هم ادامه داشته است. به گفته کارشناسان، از زمان ،آغاز اندازه‌گیری توفان‌ها در دهه ١٩٧٠، هیچ توفانی چنین سرعتی را برای چنین مدتی نداشته است.

در کوبا، دلفین‌های یک مرکز تفریحی از بیم توفند ایرما به نقاط امن دیگری منتقل شدندحق نشر عکسEPA
Image captionدر کوبا، دلفین‌های یک مرکز تفریحی از بیم توفند ایرما به نقاط امن دیگری منتقل شدند

اینرا هم بخوانید

توماج صالحی، خواننده معترض، توسط دادگاه انقلاب اصفهان به «اعدام» محکوم شد

رادیو فردا وکیل توماج صالحی می‌گوید دادگاه انقلاب در اقدامی «بی‌سابقه» حکم دیوان عالی درباره …