نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نگاه هفته ویژه ٢٢ خرداد روز جهانی  لغو کار کودک 

٢٢ خرداد روز جهانی لغو کار کودک است. در ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی هر روز بر تعداد کودکان کار افزوده میشود. طبق آمار خبرگزاری تسنیم؛ «برخی کارشناسان مسائل اقتصاد شهری آمار کودکان کار ایران را بین ٣ تا ٧ میلیون عنوان می کنند ، ضمن اینکه این رقم برای تهران نیز ٢٠ هزار نفر تخمین زده می شود، اما به دلیل اینکه اغلب کودکان کار هیچ گونه ثبت هویتی ندارند؛ آمار دقیقی در این زمینه نمی توان ارائه کرد».

در نظام حکومت اسلامی استثمار کودکان و کار کودک پدیده طبقاتی ــ بنیادی است. اینها میگویند؛ « جمع آوری کودکان کار با توجه به کثرت این کودکان  و نیز گستردگی  این آسیب اجتماعی  عملا امکان پذیر نیست».

کودکان کار حاصل فقر و محرومیتهای اقتصادی و نداشتن امکانات مالی برای ادامه تحصیل و دسترسی به تخصص است. این پدیده هم اکنون در حال گسترش است. هر روز بر تعداد کودکان کار افزوده میشود. در شرایط کنونی اعتراضات وسیعی در جریان است. کارگران و مزدبگیران هر روز با دست زدن به اعتصاب و راه پیمایی و میتینگ و تجمع علیه فقر و بیکاری و پایین بودن حقوق ها در مبارزه ای دائمی هستند.

جمهوری اسلامی و نظام سرمایه این حکومت مسبب کار کودکان، مسبب ترک تحصیل کودکان، مسبب فقر و بیکاری و نا امنی شغلی و معیشتی هستند. این نظام ظالم و استثمارگر باید برچیده شود.

اما، از نظر ما  استانداردهای برنامه ای حقوق کودکان اینها هستند؛

حق هر کودک به یک زندگی شاد، ایمن و خلاق.  تضمین رفاه و سعادت هر کودک، مستقل از وضعیت خانوادگی، با جامعه است. دولت موظف است استاندارد واحدی از رفاه و امکانات رشد مادی و معنوی کودکان و نوجوانان را، در بالاترین سطح ممکن، تضمین کند.

پرداخت کمک هزینه های لازم و ارائه خدمات رایگان پزشکی و آموزشی و فرهنگی، برای تضمین استاندارد بالای زندگی کودکان و نوجوانان مستقل از وضعیت خانوادگی.

قرارگرفتن کلیه کودکان فاقد خانواده و امکانات خانوادگی، تحت تکفل دولت و زندگی و تربیت آنها در نهادهای مدرن و پیشرو و مجهز.

ایجاد مهد کودک های مجهز و مدرن به منظور برخورداری همه کودکان از یک محیط زنده و خلاق تربیتی و اجتماعی، مستقل از شرایط خانوداگی.

برابری حقوقی کامل کودکان، اعم از اینکه داخل یا خارج ازدواج بدنیا آمده باشند.

ممنوعیت کار حرفه ای برای کودکان و نوجوانان زیر ١٦ سال.

ممنوعیت هر نوع آزار کودکان در خانواده، مدارس و موسسات آموزشی و در سطح جامعه بطور کلی. ممنوعیت اکید تنبیه بدنی. ممنوعیت فشار و آزار روانی و ارعاب کودکان.

مقابله قاطع قانونی با سوء استفاده جنسی از کودکان. سوء استفاده جنسی از کودکان جرم سنگین جنایی محسوب میشود.

تعقیب و مجازات قانونی کسانی که به هر طریق و به هر توجیه مانع برخورداری کودکان، اعم از دختر و پسر، از حقوق مدنی و اجتماعی خویش، نظیر آموزش، تفریح، و شرکت در فعالیت های اجتماعی مخصوص کودکان گردند.

هم اکنون ده ها تشکل مدافع حقوق کودکان در شهرها فعال هستند. ما ضمن قدردانی از فعالیتهای بسیار موثر آنها بویژه تشکل «برای کودکان» و «شبکه یاری» که در یکسال گذشته در میان کودکان کار و کودکان زلزله زده سرپل ذهاب فعالانه حضور داشته اند، مردم شهرهای کردستان، فعالین احتماعی را به حمایت از این نهادها و کودکان کار و خیابان، دعوت میکنیم.

 

بخشی از بیانیه شبکه یاری بمناسبت روز جهانی لغو کار کودک

تاریخ انتشار: ٢٠ خرداد ماه ٩٧ 

٢٢خرداد (١٢ ژوئن) روز جهانی لغو کار کودک  درحالی فرا می‌رسد که قریب هفده سال از پیوستن ایران به کنوانسیون محو فوری بدترین اشکال کار کودک و  آیین‌نامه اجرایی آن  و  همچنین سیزده سال از تدوین آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی می گذرد ، به رغم برخی تلاش های صورت پذیرفته از سوی انجمن‌های غیردولتی مدافع حقوق کودکان در حوزه کار کودک و نهادهای دولتی ذیربط نه تنها شرایط این حوزه بهبود نیافته بلکه متاسفانه هر سال به آمار کودکان کار افزوده می شود . ‎اگر چه برطبق قوانین داخلی و بین المللی به دفعات کار کودکان ممنوع اعلام شده است  لیکن در عمل شاهد افزایش این معضل اجتماعی هستیم و علی رغم پذیرش پیمان نامه ی جهانی حقوق کودک و مقاوله نامه ی شماره ١٨٢ سازمان جهانی کار  بهره کشی از  کودکان در بدترین شکل کار کودک ادامه دارد ،  علاوه بر آن برخلاف احکام قانون کار همچنان  کودکان زیر ١٥ سال توسط کارفرمایان بکار گمارده می شوند  این در حالی است که شرایط و ضوابط مصرحه در قانون کار در بهره گیری از نیروی کار نوجوان  که بین ١٥ تا ١٨ سال  سن دارند نیز رعایت  نمی شوند.

‎دسترسی محدود و سخت گیرانه به  امکانات  درمانی  و خدمات اجتماعی همچنین بازماندگی از تحصیل بخصوص برای کودکان کار مهاجر در کنار مخاطرات ناشی از قرار گرفتن  در معرض انواع آسیب های جسمی و عاطفی  چالش های اجتماعی قابل لمس و مشاهده‌ای است که مسئولان بر آن چشم بسته‌اند.

‎باری، آینده‌ این سرزمین از آنِ کودکان امروز است و بدیهی است جامعه‌ای که نسل امروزش دچار شدیدترین و بدترین اشکال نابرابری‌ها، بی عدالتی ها و خشونت‌هاست، آینده‌ای سالم همراه با صلح، آرامش و امنیت روانی و اجتماعی نخواهند داشت. ‎شبکه یاری کودکان کار، متشکل از سازمان‌های مدنی فعال در حوزه کودکان، در راستای لغو کار کودک، به‌ویژه در مشاغل سخت، بار دیگر توجه و اهتمام ویژه همه نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را به اهمیت ویژه مساله کودکان کار جلب می‌نماید، مساله‌ای که راه‌ حل آن، نه حذف کودکان کار از چهره شهر و برخوردهای قهر آمیز است، نه نمایش‌های مقطعی و توزیع کالا در سر معابر شهری ، بلکه شیوه صحیح، توجه به ریشه‌های پدید آمدن کودک کار، یعنی فقر، بیکاری، توزیع نابرابر ثروت ،مهاجرت ، اعتیاد، تعطیلی کارخانه ها و شرایط تبعیض آمیز جامعه کارگری ، بازماندگی از تحصیل رسمی ،ضعف و خلاء قوانین حمایتی  است.

به امید آن روز که هیچ کودکی به دلیل فقر، تنگدستی و تامین معاش خانواده  در مسیر مخاطره آمیز  کار اجباری قرار نگیرد. شبکه یاری کودکان کار

 

بخشی از بیانیه “برای کودکان

٢٢خرداد برابر با روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان است.

پدیده‌ایی که متاسفانه این روزها در شهرهای کوچک هم به وفور دیده می‌شود و رو به عادی شدن و رشد میرود.

اما کودک کار کیست؟

در تعریف جهانی، کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به کار گماشته می‌شوند، این کودکان پیش از رسیدن به سن قانونی کار، ناگزیر وارد بازار کار می‌شوند و کار زودرس آن ها مانع رشد طبیعی، اجتماعی، روانی و جسمانی آن ها می شود.

 

آمار و ارقام در این باره چه میگوید؟

در کشورهای مختلف آمار متفاوتی درباره کودکان کار وجود دارد، و در این میان کم نیستند دولتهایی که آمار را دستکاری میکنند. از آنجا که آمار بسیار متناقض و نادقیق است، معمولا آمار کودکان کار بطور عمده کودکانی هستند که از چرخه تحصیل بازمانده اند. اما کودکان خیابان بطور معمول جامانده از تحصیل اند و تعلقشان به خیابان بیشتر است و در معرض انواع آسیبهای اجتماعی و روانی قرار میگرند.

گرامی باد١٢ژوئن (٢٢خرداد) روزجهانی علیه کارکودکان

٢٢خرداد٩٧،”برای کودکان”

فقط یک روز علیه استثمار کودکان

تاریخ انتشار: ٢٢ خرداد ماه ٩٧

 

پیام زندانیان سیاسی زندان مرکزی اردبیل برای لغو اعدام رامین حسین پناهی

باز هم جوان دیگری از مردم کردستان رامین حسین پناهی در آستانه اعدام قرار گرفته است.

ما زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل؛ حکم اعدام؛ زندانی سیاسی رامین حسین پناهی را محکوم می کنیم و از همه وجدانهای بیدار و فعالان حقوق بشری و مدنی می خواهیم که برای لغو آن تلاش کند. از نظر ما حکم اعدام یک قتل سازمانیافته دولتی است و باید با آن مبارزه کرد. تا کی این سرزمین باید شاهد اعدام و قتل و کشتار باشد؟ هیچکس نمیتواند حق حیات و زندگی را از انسانها بگیرد.

٤٠ سال گذشته برای ما یادآور اعدام و کشتار بیشمار جوانان این مرز و بوم به اتهامهای واهی و ساختگی توسط حاکمیتی است که متعلق به مردم ایران نیست.

در زمانی که حکم ضدانسانی اعدام در بسیاری از کشورهای جهان لغو و برچیده شده ملت ما هم حق دارد که خواستار لغو حکم اعدام باشد.

ما دیگر نمی خواهیم مادران عزادار و سیاهپوش شوند. مادر رامین حق دارد جوانی و شادابی و زندگی فرزندش را ببیند.

از همه ارگانهای بین المللی و نهادهای حقوق بشری خواهان دخالت برای لغو کردن حکم اعدام رامین حسین پناهی هستیم.

زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل‌

خرداد ٩٧

 

ایسکرا ۹۴۱

 

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …