نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

تخاصم از سر استیصال!  

“تحلیل” احمد جنتی اینبار در نماز جمعه تهران  تخاصم  و دشمنی عمیقی  بود علیه مردم ناراضی و سرنگونی طلب.   زبان تهدید اینبار مثل فرمان جهاد خمینی جاری شد. او گفت؛ ” هر کس بر علیه حاکم عادل اسلامی  قیام بکند و به خیابان بریزد یاغی  است و در فقه ما حکم یاغی اعدام است”  در ٢٨ مرداد سال ١٣٥٨ خمینی فرمان جهاد و حمله به کردستان و دانشگاه ها را داد.  اعدام های دسته جمعی را راه انداختند و خفقان سیاه و خونینی را به مردم تحمیل کردند. سال ٥٨ اوج تلاش حاکمیت خودگمارده ضد انقلاب اسلامی در حمله به قیام و مردم ایران بود.

جمهوری اسلامی ید طولانی در کشتار، نسل کشی و اعدام در کارنامه اش را دارد. از تریبون فرمان جهاد و نماز جمعه های خونین  بسیاری از ما عزیزانمان را از دست داده ایم. جمهوری اسلامی با اعدام و سرکوب توانست حاکمیت جنایتکارانه اش را به مردم تحمیل کند.

اما؛  از ٥ دی ماه سال ٩٦  این مردم هستند که عزم جزم کرده اند حاکمیت سیاه و خونین جمهوری اسلامی را با شعار مرگ بر خامنه ای، مرگ بر دیکتاتور جار بزنند. جنبش عظیم توده ای برای سرنگونی متفاوت تر از همیشه برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی توسط میلیون ها نفر از مردم  زحمتکش به دستور جامعه آمده است.

حاکمان جنایتکار جمهوری اسلامی و “تحلیل” گر نماز جمعه احمد خاتمی هراسان از پیام محکم توده های  میلیونی برای سرنگونی، فتوای اعدام صادر میکنند. این ها از سر استیصال در لحظه های آخر عمرشان میخواهند به جامعه و جنبش عظیم سرنگونی فرمان جهاد اسلامی را صادر کنند!

اینها از خشم و نفرت و غول عظیمی که علیه بیکاری، گرانی، فقر و علیه فساد و چپاول زندگی مردم  سربلند کرده است رها نمشوند.

عربده کشی های اینها از سر استیصال  است!

 

مقاومت مردم “دزلی در اورامانات” در مقابل یورش و محاصره روستا توسط نیروهای رژیم جمهوری اسلامی!

پنجشنبه ١٢ بهمن ماه، به دنبال اعتراض مردم روستای دزلی به مسدود کردن نقطه مرزی “ملخورد” یکی از گذرگاههای مرزی تردد کولبران، مردم این روستا علیه این اقدام دست به اعتراضی عمومی زدند. رژیم با گسیل چند واحد از نیروهای هنگ مرزی این روستا را به محاصره در آورند. مردم معترض ضمن مقابله و مقاومت در مقابل هجوم اشغالگران، مسیر رفت و آمد آنان به اورامانات را مسدود کرده اند. تا لحظه انتشار این خبر تنش همچنان ادامه دارد و گذرگاه مرزی ملخورد بازگشائی نشده است.

قلدری نظامی اوباش جمهوری اسلامی رو به افول است، مردم در سطح سراسری علیه نیروهای حنایتکار اسلامی دست به مقاومت و مبارزه میزنند. مقاومت مردم مبارز “دزلی در اورامانات” ادامه اعتراضات سراسری مردم در ایران است که علیه دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای و علیه بیکاری، گرانی و فقر و فساد حاکمان رژیم هار اسلامی بخیابانها آمده اند.

درود بی پایان به مقاومت و اعتراض “دزلی در اورامانات”!

 

بیانیه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در حمایت از زنان معترض به حجاب اجباری (دختران خیابان انقلاب)

با شروع اعتراضات خیابانی مردم علیه گرانی، فقر و بیکاری، مطالبات سیاسی و اجتماعی جامعه نیز با جدیت و توان تازه ای در کنار مطالبات معیشتی پیش کشیده شده اند. آزادی بیان و تشکل و تجمع، لغو حجاب اجباری و قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، با سر دادن شعار آزادی زندانی سیاسی توسط مردم معترض در خیابان و تبدیل کردن روسری (حجاب اجباری) به پرچم اعتراض بوسیله دختران و زنان عاصی از تبعیض و پوشش اجباری، امروز به مطالبه ای سراسری تبدیل شده است که با مبارزات حول خواستهای معیشتی توده های محروم جامعه در هم تنیده و به پیش برده می شود .

خواست حق آزادی پوشش و لغو قانون حجاب اجباری، یکی از خواسته هائیست که همواره در پلاتفرم مطالباتی طبقه کارگر طی ٣٩ سال گذشته جای داشته و مردان و زنان کارگر برای تحقق آن در کنار دیگر مطالباتش مبارزه کرده اند. امروز زنان آزادیخواه بطور گسترده همگام با دیگر بخشهای محروم جامعه برای رسیدن به حقوق پایمال شده خود طی ٣٩ سال اخیر به میدان آمده اند و با بر داشتن حجاب توسط دختر خیابان انقلاب، نقطه عطفی تعیین کننده در تاریخ مبارزاتی این نیمه از جامعه رقم خورده است. این نوع اعتراض صریح و آشکار به حجاب اجباری به سرعت در حال گسترش و فراگیر شدن در خیابانها و میادین تهران و بقیه شهرها می باشد و مردان برابری طلب زیادی را هم تا امروز با خود به عرصه اعتراض خیابانی آورده است.

ظهور دختران و پسران معروف به «خیابان انقلابی ها»، بدون شک شامل زنان و مردان کارگر و لایه های پایینی جامعه نیز می گردد. در نتیجه طبقه کارگر ایران که نیمی از آن را زنان تشکیل می دهند، جنبش جاری اعتراض به حجاب اجباری را به خود مرتبط می داند و مؤظف به پشتیبانی و حمایت قاطعانه از آن می باشد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه با تمان توان از مبارزه زنان معترض به حجاب اجباری در خیابان (دختران خیابان انقلاب) حمایت می کند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط نرگس حسینی «دومین دختر خیابان انفلاب» و دیگر دختران احتمالا بازداشت شده می باش.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ١٠/١١/٩٦

 

هفت کودک دیگر هم درمناطق زلزله‌زده در زیر چادرها جان داده‌اند

نادری نماینده پاوه: به جز سارینا و ماتیار هفت کودک دیگر هم درمناطق زلزله‌زده در زیر چادرها جان داده‌اند. ٩٧ مورداقدام به خودکشی شده وکسانی هستند که هفتاد روز است نتوانسته‌اند به حمام بروند

 

شیوع شپش و عفونت‌های مجاری ادراری در مناطق زلزله‌زده

یکی از مسئولان وزارت بهداشت در واکنش به گزارش‌هایی که از شیوع شپش در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر می‌دهد و اعلام کرده « شپش سر، یک بیماری بومی این مناطق است اما زمانی که تراکم جمعیت در منطقه‌ای محدود افزایش پیدا می‌کند و توجه به موارد بهداشتی در خانواده‌‌ها کم می‌شود این بیماری‌ نمود بیشتری پیدا می‌کند.»

بهزاد امیری، مسئول اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بدون توجه به کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام در مناطق زلزله‌زده گفته برای کنترل این گونه بیماری‌ها نیاز به آموزش است و داروهای مورد نیاز به میزان لازم در سطح مناطق زلزله‌زده توزیع شده است

 

آمارهای ضد و نقیض معاون وزیر بهداشت درباره خودکشی در مناطق زلزله‌زده

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در نشست خبری امروزش ابتدا گفته آماری مبنی بر خودکشی در شهرهای زلزله‌زده و ثلاث باباجانی نداشتیم اما بعد با تکذیب خبر ٩٧مورد خودکشی در ثلاث باباجانی است و گفته ارقام واقعی شاید ١٠ درصد این رقم باشد. بر این اساس و با اتکا به گفته‌های محمدهادی ایازی، حداقل ١٠مورد خودکشی در این شهر اتفاق افتاده است.

ایازی همچنین از میزان افسردگی در ایران هم ابراز نگرانی کرده و گفته ما به عنوان متولی سلامت به دستگاه‌های فرهنگ‌ساز تاکید جدی داریم تا نشاط‌ سازی در جامعه در دستور کار قرار گیرد. افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. زنان ١٦ درصد و مردان ١٢ درصد نشانگان اختلالات روانی دارند.

او درباره تراجنسی‌ها در ایران هم گفته این افراد وضعیت خوبی ندارند و برای عمل‌های تغییر جنسیت تحت پوشش بیمه نیستند. بنابراین باید «خیرین کمک کنند» تا بتوانیم به آنها هم خدمات ارائه دهیم.

نمایندگان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بارها از فوت مردم به دلیل سرما و اقدام به خودکشی در این مناطق خبر داده‌اند که اغلب آنها از طرف مسئولان دولتی تکذیب شده است. شرایط زندگی در این مناطق با وجود گذشت سه ماه از زلزله همچنان سخت و دشوار است و حداقل نیمی از مردم همچنان در چادر و بدون سرویس بهداشتی و خدمات درمانی زندگی می‌کنند.

با اینکه پژوهشگران مسائل اجتماعی فقر و بیکاری را علت اصلی خودکشی و افسردگی در ایران می‌دانند، مسئولان همچنان علل شخصی را به عنوان دلیل گسترش افسردگی در ایران معرفی می‌کنند. وزیر بهداشت هم پیشتر گفته بود در ٢٦سال گذشته، میزان افسردگی در ایران دو برابر شده است.

 

 ایسکرا  ۹۲۲

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …