نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته از شهرهای کردستان

تهیه و تنظیم شاهرخ نقدی

گردهمایی اعتراضی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در سنندج و سقز
بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در سنندج وسقز به دلیل بحران معیشتی و بی‌توجهی مسئولان به مطالباتشان، روز یکشنبه ۲۴ اسفند مقابل اداره کل تامین اجتماعی گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی کارگران و استادکاران ساختمانی سقز
بنا به خبر منتشر شده روز یکشنبه 24 اسفند ماه، کارگران و استادکاران ساختمانی شهر سقز در اعتراض به نبود سهمیه بیمه در مقابل سازمان تامین اجتماعی شهرستان سقز تجمعی اعتراضی برگزار کردند.
کارگران از رحیمی نماینده شهر خواستند برای حل این معضل و گرفتن سهمیه بیمه باید پاسخگوی خواست کارگران باشند.

یک شهروند جهت اجرای حکم به زندان نقده منتقل شد
روز سه‌شنبه نوزدهم اسفندماه، یک شهروند به نام “ظاهر پس و پیش (جولا)” ٣٢ ساله اهل روستای “چیانه” از توابع پیرانشهر جهت اجرای حکم خود را به زندان نقده معرفی و به این زندان منتقل شد.

نتقال فردین بایزیدی به زندان اشنویه
روز سه‌شنبه نوزدهم اسفندماه، یک شهروند کُرد به نام “فردین بایزیدی” اهل اشنویه پس از اتمام بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه به زندان اشنویه منتقل شد.

خودکشی دو شهروند کورد در سنقر و سنندج
رامین قدم خیری اهل روستای “هەنیمن” کامیاران در سنندج بە دلایل مشکلات مالی بە زندگی خود پایان داد. همچنین یک دختر نوجوان با هویت زهرا جمالی اهل سنقر از توابع کرمانشاه خود را حلق آویز کرد و جانش را از دست داد.

بازداشت یک شهروند در تهران همزمان با آزادی یک شهروند دیگر از زندان مریوان
روز چهارشنبه بیستم اسفندماه، یک شهروند به نام “عبدالرحمان عبدی” اهل روستای “سلین” از توابع شهرستان سروآباد توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.
نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این شهروند را بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.
تا لحظه انتشار این خبر، از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست.
همزمان با بازداشت این شهروند، یک شهروند به نام “اکرم ادوایی” اهل روستای “سلین” از توابع سروآباد با قرار وثیقه از زندان مریوان آزاد شد. این شهروند روز سه‌شنبه بیست و سوم دی‌ماه به همراه یک شهروند دیگر به نام “سیامک ادوایی” بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

زخمی شدن یک کولبر دیگر با شلیک مستقیم جنایتکارن رژیم اسلامی در مرز بانه
یک کولبر با ھویت جمیل احمدپور اھل روستای “حوتاش” بانه با شلیک مستقیم مزدوران رژیم در مرز “ھەنگەژاڵ” زخمی شد و جھت مداوا بە بیمارستان صلاح الدین منتقل شد.

کشتە و زخمی شدن دو کولبر در مرزهای کوردستان
یک کولبر با هویت حکیم حسینی اهل “مێسوراخە” روانسر در حین کولبری با شلیک مستقیم مزدوران رژیم مسقر در مرز نوسود پاوه بە شدت زخمی شد.
همچنین یک کولبر با هویت برهان سلیمانی اهل روستای “گیوران” از توابع بخش کتول در یک روستای مرزی با نام “چلک” با ضرب و شتم مزدوران رژیم ترکیە بە قتل رسید.

قتل یک کولبر با شلیک مستقیم نیروهای حکومت اسلامی در نوار مرزی هنگەژال – بانە
پنج شنبە ۲۱ اسفند ماه، نیروهای آدم کش حکومت اسلامی در گذرگاه کولبری هنگەژال بانە بر سر راه کولبران کمین گذاری کرده و بسوی آنان آتش گشودند. براثر این حمله جنایتکارانه کولبری با هویت «جبار عارفی» ۲۱ سالە جان خود را از دست داد. کمتر روزی است که کولبر یا کولبرانی با شلیک مستقیم نیروهای مسلح رژیم جان خود را از دست ندهند.

مجروح شدن دو کولبر در نوار مرزی نوسود و بانه طی چند روز گذشته
روز چهارشنبه 20 اسفند، نیروهای هنگ مرزی نوسود در جریان یک کمین گذاری، با سلاح ساچمه ای بسوی دسته ای از کولبران تیراندازی کرده و کولبری با هویت ” سهراب یوسفی 38 ساله و از اهالی شهر تازه آباد ( ثلاث و باوه جانی ) را مجروح کردند. نامبرده از ناحیه زانو مصدوم و برای معالجه و مداوا به بیمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل شده است.
همچنین روز شنبه 23 اسفند ماه نیروهای جمهوری اسلامی در کردستان در نوار مرزی ” کنده سوره ” بانه به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند و یک کولبر را مجروح کردند. هویت کولبر مجروح ” سوران رشیدپور” اعلام شده و جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی در اقلیم کردستان منتقل شده است.

جانباختن یک کارگر اهل سنندج در اقلیم کردستان
بنابر خبر منتشر شده روز جمعه 22 اسفندماه، کیوان علیزاده کارگر ساختمانی اهل سنندج حین کار در اربیل « هه ولیر» اقلیم کردستان بر اثر سقوط از داربست جان باخت. کیوان 27 ساله و از همان دوران نوجوانی با کار کردن و کارگری نیازهای خانواده اش را تامین می کرد. عدم توجه به ایمنی محیط کار در اقلیم کردستان هر سال جان شماری از کارگران از جمله کارگران مهاجر از ایران را می گیرد.

دستگیری آوات محمدپور برای بار دوم
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ خورشیدی، یک شهروند اهل شنو با هویت آوات محمدپور توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران برای بار دوم دستگیر شد. براساس گزارش، نامبرده که پس از بازداشت به زندان حکومت ایران در اورمیه منتقل شده بود، به زندان سپاه پاسداران در شنو بازگردانده شده است. بعد از پیگیریهای خانواده آوات محمدپور، آنان موفق به دیدن فرزندشان شده‌اند و عنوان کرده‌اند که آثار ضرب و شتم را بر صورت وی مشاهده کرده‌اند. باید خاطرنشان شد، پدر آوات محمدپور بعد از شنیدن خبر بازداشت دوباره وی دچار سکته شده است. آوات محمدپور که پیشتر در ۱۱ بهمن‌ماه به همراه حسین محمدپور توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و پس از اتمام بازجویی‌ها آزاد شده بود.

دو شهروند اهل پیرانشهر به حبس محکوم شدند
طی روزهای اخیر، احکام حبس دو شهروند به نام‌های “عمر خاگزاد و عباس صدیقی” اهل روستای “شلیم‌جاران” از توابع پیرانشهر در دادگاه تجدیدنظر برای هرکدام به یکسال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی تبدیل شد. این دو شهروند به اتهام “همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون” توسط دادگاه انقلاب پیرانشهر هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم و این احکام دی‌ماه سال جاری به آنان ابلاغ شده بود. این دو شهروند روز شنبه یازدهم بهمن‌ماه جهت اجرای حکم به زندان نقده انتقال یافتند.

شفیع شیخه با قرار وثیقه از زندان اشنویه آزاد شد
روز شنبه بیست و سوم اسفندماه، یک شهروند به نام “شفیع شیخه” اهل روستای “چشمه گل” از توابع اشنویه با قرار وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد.

آزادی یک شهروند دیگر با قرار وثیقه از زندان اشنویه
روز شنبه بیست و سوم اسفندماه، یک شهروند به نام “واحد شیخ‌محمدی” اهل روستای “علی آباد” از توابع اشنویه با قرار وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد.

دادگاه انقلاب مریوان دو شهروند را به زندان محکوم کرد
دو شهروند به نام‌های “معراج مرتضایی” و “هیوا عزیزپور” اهل روستای “دیوزناو” از توابع شهرستان سروآباد از سوی دادگاه انقلاب مریوان مجموعاً به ١٧ ماه حبس محکوم شدند.

ایسکرا ۱۰۸۴

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل