نیویورک تایمز: ترامپ دستور بررسی کاهش نیروهای آمریکا در کره‌ جنوبی را داده است

رادیو فرانسه:به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور داده است تا کاهش نیروهای این کشور در کره جنوبی بررسی شود. براساس این روزنامه، دستور رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص ارتباطی به دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که برای اواخر ماه مه و اوایل ماه ژوئن پیش بینی شده، ندارد و این رویکرد، لزوماً به منزله امتیازی به کره شمالی در گفتگوهای آتی میان آمریکا و کره شمالی محسوب نمی‌شود.

 روزنامه نیویورک تایمز با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی گزارش داده است که خروج کامل نیروهای آمریکایی از کره جنوبی نامحتمل است، اما توافق احتمالی صلح میان دوکره، کاهش نیروی نظامی آمریکایی مستقر در کره جنوبی را توجیه می کند.

هم اکنون در حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا با تجهیزات بسیار پیشرفته در کره جنوبی مستقر هستند. نیروهای آمریکایی از هنگام آتش بس جنگ کره در سال ۱۹۵۳ همواره در کره جنوبی حضور داشته اند، اما تعداد این نیروها تا دهه ۱۹۹۰ میلادی، بیش از سه برابر نیروهای کنونی مستقر در کره جنوبی بوده است.

همچنین تا دهه ۱۹۹۰ ، نیروهای آمریکایی مستقر در خاک کره جنوبی به تسلیحات اتمی مجهز بودند، اما به دستور جرج بوش پدر پایگاه‌های هسته ای آمریکا از کره جنوبی برچیده شد و از آن زمان، پوشش اتمی آمریکا برای کره جنوبی منحصر به ناوها و زیردریایی‌های مجهز به موشک های اتمی در مناطق نزدیک به این کشور است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اواسط ماه آوریل گذشته با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کرده است. مایک پمپئو اخیراً گفته که رهبران کره شمالی خروج نیروهای آمریکایی از کره جنوبی را پیش شرط لازم برای گفتگوهای صلح با آمریکا و کره جنوبی محسوب نمی‌کنند.

 نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان آمریکایی همچنین نوشته که دستور اخیر ترامپ برای کاهش نیروهای آمریکایی در کره کمتر به خاطر ملاحظات سیاست خارجی آمریکا بوده و عمدتاً ناشی از ناخشنودی وی از هزینه های سنگین ادامه حضور نظامی آمریکا در شبه‌جزیر کره است.

اینرا هم بخوانید

امام جمعه تهران:”به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد، اما در برابر ناهنجاری ایستاده‌ایم”!

وب سایت حکومتی انتخاب به نقل از احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران:به زور کسی …