رویترز ایران به سرکوب مردم اهواز ادامه می‌دهد

العربیه:خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه 4 می 2018 در گزارشی درباره وضعیت مردم عرب اهواز تاکید کرد که ایران به سرکوب، دستگیری و تبعیض علیه عرب‌های اهواز ادامه می‎دهد.

براساس این گزارش صدها نفر از شهروندان عرب اهوازی در نتیجه تظاهراتی که ماه گذشته در منطقه سرشار از منابع نفتی اهواز رخ داد، دستگیر شدند. این تظاهرات به دلیل انکار وجود عرب‌ها در نقشه اهواز رخ داد و این تظاهرات که دو هفته به طول انجامید به تظاهراتی علیه همه سیاست‌های “ظالمانه” دولت ایران علیه عرب‌های اهواز مبدل شد.

در این گزارش به اظهارات فعالان عرب اهوازی و افرادی که بازداشت و آزاد شده‌اند و همچنین به گزارش‌های سازمان حقوق بشر اهواز و مرکز مستندسازی نقض حقوق بشر در ایران استناد شده است. مقامات ایران به سوالات خبرگزاری رویترز درباره اوضاع دستگیرشدگان و گزارش‌ها درباره مورد شکنجه قرار گرفتن این افراد پاسخی ندادند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود به مائده شعبانی، دختر 15 ساله‌ای اشاره کرد که به دلیل سرودن شعرهایی که عرب‌ها را به مقاومت در مقابل ستم و سرکوب ایران تشویق می‌کند، بیش از 3 ماه است که بازداشت و تحت شکنجه قرار دارد. خدیجه نیسی، مادری که سه فرزند دارد نیز از دیگر زنان بازداشت‌شده‌ای است که رویترز به آنها اشاره کرد.

براساس این گزارش زمانی که در ماه ژانویه گذشته اعتراضات سراسری علیه فساد و گرانی، همه ایران را فرا گرفت، پلیس و تظاهرکنندگان در منطقه اهواز در جنوب غرب ایران با یکدیگر درگیر شدند.

اعتراض علیه به حاشیه رانده‌شدن

همزمان با فروکش کردن شعله در برخی شهرها، تظاهرات در اماکن مختلفی ادامه یافت. شهروندان عرب اعتراض خود را به سیاست‌هایی که آنها را به حاشیه رانده و بیکاری و بی‌عدالتی در استخدام‌ها و حقوق سیاسی را اهواز فراگیر کرده و همچنین در اعتراض به انتقال آب رودخانه‌ها به مناطق فارس‌نشین مانند اصفهان، ادامه دادند. منطقه اهواز بیش از 85 در ثروت‌های نفتی ایران را در اختیار دارد.
افرادی که در این اعتراضات دستگیر و آزاد شده‌اند، به رویترز گفته‌اند از سوی نیروهای امنیتی سپاه پاسداران تحت فشار قرار گرفته‌اند که خبر دستگیری خود را اعلام نکنند.

شکنجه بازداشت‌شدگان

خبرگزاری رویترز بر اساس شهادت سه تن از افرادی که در این اعتراضات دستگیر و سپس آزاد شده‌اند، گزارش کرد که این افراد مورد ضرب و شتم مستمر، تهدید و شکنجه قرار گرفته‌اند. در یکی از این موارد به آلت تناسلی فرد بازداشت شده، شوک الکتریکی وارد شد.

فعالان اهواز نیز می‌گویند ده‌ها نفر دیگر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و سپس آزاد شده‌اند. یکی از افرادی که پیش از این دستگیر شده بود نیز گفت در حین مکالمه تلفنی با خانواده‌اش، مجموعه‌ای از سیم‌های برق به سر او وصل شده و تهدید شده در صورتی که چیز خاصی به خارج از زندان بگوید، به سر او شوک برقی وارد خواهد شد.

تعدادی از افراد دستگیر شده، به دلیل تغییر مذهب از تشیع به اهل سنت بازداشت شده و تعدادی دیگر به دلیل فعالیت‌هایشان در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با نهادها و مراکز خارج از کشور بازداشت شده‌اند.
دفتر استانداری خوزستان، سازمان زندان‌ها، نهادهای قضایی و سپاه پاسداران به درخواست‌های رویترز برای مشخص کردن تعداد و اوضاع بازداشت‌شدگان پاسخی ندادند.

شعار علیه دخالت‌های نظامی ایران در دیگر کشورها

به گزارش رویترز تعدادی از تظاهرکنندگان خلال اعتراضات شعار دادند در حالی که مردم داخل کشور در حال رنج کشیدن هستند، نباید اموال ایران صرف دخالت در سوریه، عراق و یمن شود.

آمار رسمی نشان می‌دهد نرخ بیکاری در اهواز به 14.5 درصد رسیده است، این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در سراسر ایران 11.8 درصد است.

فعالان اهوازی به رویترز گفته‌اند که آمار جدید نشان می‌دهد درصد ناچیزی از مدیران عرب در مراکز دولتی و محلی به خدمت گرفته شده‌اند. این فعالان ایران را به تلاش برای تغییر ساختار دموگرافیک منطقه متهم می‌کنند.

اینرا هم بخوانید

کمیسر عالی حقوق بشر خواستار پایان خشونت جنسیتی و لغو حکم توماج صالحی در ایران شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «سرکوب خشونت‌آمیز» زنان و دختران در …