اعتراض علیه شیوه رئیس جمهوری فیلیپین در مبارزه با قاچاق مواد مخدر

رادی وفرانسه:هزاران نفر از مردم فیلیپین، روز شنبه ۲۶ اوت، در مراسم خاکسپاری پیکر جوانی که از سوی پلیس کشته شده بود، خواستار پایان دادن به اعدام‌های فراقضائی در این کشور شدند. این بزرگترین تظاهرات علیه اقدامات بی‌رحمانه رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در مبارزه با قاچاق مواد مخدر به شمار می‌رود.

قتل کیان دولوس سانتوس، ۱۷ ساله در هفته گذشته، موجی از اعتراض را در فیلیپین علیه کارزار جنجالی اما عوام‌پسند رودریگو دوترته در مبارزه با قاچاق مواد مخدر برانگیخت.

تظاهرکنندگان فیلیپینی، مرگ این جوان را نشانگر خشونت‌های مکرر پلیس و نقض حقوق بشر می‌دانند.

از زمانی که رودریگو دوترته به قدرت رسید، یعنی حدود ۱۴ ماه پیش، پلیس فیلیپین اعلام کرده که ۳۵۰۰ نفر را در جریان عملیات ضدقاچاق مواد مخدر کشته است. هزاران نفر دیگر نیز در جنایات مربوط به قاچاق مواد مخدر و اتفاقاتی که درباره آنها توضیح داده نشده، کشته شده‌اند.

با این حال، بر اساس نظرسنجی‌های رسمی، برنامه رئیس جمهوری فیلیپین در مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوی اکثریت مردم این کشور حمایت می‌شود.

اما قتل کیان دولوس سانتوس، که پدرش یک دستفروش و مادرش یک مستخدم مهاجر است، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و موجی از خشم عمومی را به دنبال آورد.

پلیس اعلام کرده که این نوجوان یک قاچاقچی مواد مخدر بود که در جریان بازداشتش، به سوی پلیس تیراندازی کرد. اما تصاویری که توسط دوربین های مدار بسته ضبط شده نشان می دهد که دو پلیس در حالی این نوجوان را می‌کشند که او مسلح نبود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که حدود سه هزار نفر پس از آن که جمعه‌شب را در نزدیکی خانه مقتول گذراندند، روز شنبه در خیابان‌های مانیل برای محکوم کردن قتل او تظاهرات کردند.

اینرا هم بخوانید

خزعبلات عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم:”با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید”!

رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی گفته است:”با زنان زیبایی که اهل …