وضعیت کارگران ساختمانی کردستان

ایلنا:در جلسه روز گذشته، وزیر کار به کارگران ساختمانی استان کردستان وعده داد که مشکلات و مطالبات آنها را پیگیری نماید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته، اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد در جلسه‌ای با شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) مشکلات کارگران این صنف از جمله مشکل درمان را مطرح کردند.

میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان) که در این جلسه شرکت داشته، می‌گوید: در این جلسه با بیان اینکه یکی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی در برابر بیمه‌شده، ارایه خدمات است که وجود درمانگاه سازمان تامین اجتماعی در شهرستانهای مریوان و سرواباد و بانه و سقز و کامیاران و… یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمند و مهم برای منطقه است ولی متاسفانه این درمانگاه‌ها حتی توان رقابت از لحاظ تجهیزات پزشکی با یک درمانگاه معمولی را ندارند. این درمانگاه‌ها از داشتن پزشکان متخص بی‌بهره‌اند و نبود تجهیزات پزشکی مدرن و امروزی و نبود دستگاهای عکسبرداری از قبل آم‌آر‌آی، سونوگرافی و….. و بسیاری از اقلام داروهای مفید و به درد بخور که شامل دفترچه نیستند را مطرح نمودم و همچنین درخواست شد که به وضعیت این درمانگاه‌ها در مناطق محروم بخصوص استان کردستان رسیدگی شود که کارگران بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین مشکلاتی بیمه‌ای، از قبیل اینکه غرامت از دستمزد برای ایام بیماری و خارج از محیط کار برای کارگران ساختمانی لحاظ شود و تصویب سخت و زیان آور بودن کارهای کارگران و استادکاران ساختمانی و پیگیری درخواست بیمه بیکاری برای کارگران ساختمانی و بحث سهمیه بیمه کارگران ساختمانی شهرستان و استان و تصویب ماده ۱۸ کسب و کار در هیت وزیران و هچنین بحث‌هایی از قبیل توجه به استقلال انجمن‌های صنفی، تقویت شوراهای سازش انجمن‌ها و آسانکاری در مراحل رسیدگی به شکایات کارگران و استادکاران ساختمانی، درخواست پیگیری شعبه‌ای جداگانه در دادگاه در خصوص مطالبات مزدی استادکاران و اختصاص مکانی برای دفتر کانون کارگران ساختمانی استان، پیگیری طرح ساماندهی کارگران میدانی و درخواست سرمایه‌گذاری شرکت‌های شستا تامین اجتماعی در استان‌های محروم بخصوص شهرستان‌های مریوان و سرواباد به دلیل مرزی بودن در زمینه‌های گردشگری و صنعتی و توریستی و …با آقای وزیر مطرح شد.

مشکلات پیگیری می‌شود

شریعتمداری نیز در ادامه جلسه گفت:  مطالبات بیان شده به‌جا، برحق و قانونی است؛ بسیاری از محدودیت‌هایی که بیان شد را قبول داریم و از اینکه شفاف و صریح مطالبات گفته شد، خوشحال هستم. مطمئن باشید مطالبات شما را با دقت بررسی خواهیم کرد و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

صدیقی ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده خبرهای خوش برای کارگران ساختمانی مریوان و کردستان در راه باشد و با پیگیری جناب وزیر، مشکلات به تدریج حل شود.

اینرا هم بخوانید

کمیسر عالی حقوق بشر خواستار پایان خشونت جنسیتی و لغو حکم توماج صالحی در ایران شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «سرکوب خشونت‌آمیز» زنان و دختران در …