پوتین: از جنگ داخلی جلوگیری شد!خلع سلاح واگنر وعفو شورشیان

پوتین در مراسمی در میدانی در کرملین از ارتش، وزارت کشور، سرویس امنیتی و گارد ملی روسیه تشکر کرد که مانع از جنگ داخلی و هرج‌ومرج شدند. در همین حال وزارت دفاع روسیه آماده می‌شود تا سلاح‌های سنگین واگنر را تحویل بگیرد.

آقای پوتین همچنین باردیگر تایید کرده است که اعضای این گروه شورشی «عفو» شده‌اند. آقای پوتین گفت اعضای واگنر بیشترشان میهن‌پرستان واقعی هستند که گمراهانه به ماجراجویی مجرمانه کشانده شدند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، اعضای واگنر اکنون می‌توانند انتخاب کنند که به ارتش روسیه ملحق شوند، نزد خانواده‌هایشان برگردند یا به بلاروس روند.

فرمانده آنها، یوگنی پریگوژِن هم قرار است به بلاروس منتقل شود. بررسی بی‌بی‌سی نشان می‌دهد ممکن است او وارد بلاروس شده باشد. بر اساس سایت ردیابی پرواز، یک جت شخصی امبرائر در یک پایگاه هوایی در نزدیکی مینسک، پایتخت بلاروس، به زمین نشسته است.

این هواپیما در شرکتی ثبت شده که وزارت دارایی آمریکا آن را مرتبط با یوگنی پروگوژین می‌داند و آن را تحریم کرده است. در هر حال بی‌بی‌سی نمی‌داند که او در این هواپیما بوده است یا نه.

از او دیروز پیامی صوتی منتشر شد که تاکید کرد قصدش شورش و براندازی نبوده و می‌خواسته اعتراضش به بی‌عدالتی در حق گروه واگنر را نشان دهد. معلوم نیست این پیام کجا و کی ضبط شده است.

دیروز روزنامه روسی کومرسانت نوشت سرویس امنیت فدرال روسیه ممکن است برای او اعلام جرم کند. اما پس از صحبت‌های امروز ولادیمیر پوتین بر بخشش، این نهاد گفته است پرونده تمام اتهام‌های کیفری برای کسانی که در شورش شرکت داشتند را بسته است چون آنها درست در لحظه ارتکاب واقعی جرم از این کار دست کشیدند.

در همین حال الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، که میانجی پایان شورش شد از اینکه اجازه داده شده کار به اینجا کشیده شود انتقاد کرد. رئیس‌جمهور بلاروس به خبرنگاران گفت او و دیگران تصور می‌کردند تنش بین فرماندهان ارتش و واگنر بتدریج برطرف شود؛ اما چنین نشد.

آقای لوکاشنکو گفت در این میان هیچکس قهرمان میدان نشد، نه ولادیمیر پوتین، نه یوگنی پروگوژین و نه حتی خود او. او اشاره‌ای نکرد که یوگنی پریگوژین اکنون کجاست.

رئیس‌جمهور بلاروس همچنین گفت نگران حضور نیروهای واگنر در کشورش نیست و آنها کاملا زیرنظر دستگاه‌های امنیتی خواهند بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد ۲۵ هزار عضو واگنر که با ارتش اوکراین می‌جنگیدند خلع سلاح می‌شوند. اما سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز گفت فعالیت این گروه در جمهوری مالی و جمهوری آفریقای مرکزی که «آموزش نیرو» است ادامه می‌یابد.

دیروز مرکز عضوگیری واگنر در سیبری نو هم دوباره شروع به کار کرد در حالیکه نمایندگان دوما، مجلس سفلی نمایندگان روسیه، عضوگیری واگنر از مجرمان زندانی را ممنوع کردند. اعضای جدید باید با وزارت دفاع روسیه قرارداد ببندند.

یوگنی پریگوژین واگنر را از استخدام پیکارجویان خارجی و هزاران زندانی زندان‌های روسیه تشکیل داده بود.در این شورش خلبان‌های یک هلی‌کوپتر ارتش که ساقط شد کشته شدند و آقای پوتین در مراسم امروز یک دقیقه سکوت به احترام آنها اعلام کرد. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …