کنگره کمونیسم قرن بیست و یکم

این نوشته متن کتبی سخنرانی افتتاحیه کنگره یازدهم حزب است. تنها برخی نکات وعباراتی که در یادداشت سخنرانی وجود داشت ولی در ارائه شفاهی بحث از قلم افتاده بود به متن اضافه شده است. ح.ت.

همگیبه یازدهمین کنگره حزب کمونیست کارگری ایران خوش آمدید. به مهمانان عزیز، به نمایندگان کنگره و به همه اعضا و کادرهای حزب که در این نشست حضور دارند خوش آمد میگویم.

صحبت من بعنوان افتتاحیه در مورد خود کنگره است. در این مورد که این گردهمائی چه کسانی است. از یک زاویه این کنگره نمایندگان حزب است. حزب کمونیست کارگری ایران یازدهمین کنگره اش را برگزار میکند. نمایندگانی که انتخاب شده اند، و همینطور دوستان دیگری که بعنوان ناظر و مهمان شرکت کرده اند، در اینجاحضور دارند.

 ولی واقعیت فراتر از این است. این فقط یک گردهمائی حزبی نیست. این کنگره آرمانهائی، امرهائی، اهداف وخواستها و گرایشها و جنبشهائی را نمایندگی میکند و  بسیار از یک گردهمائی تشکیلاتی-حزبی فراتر میرود.

این کنگره تپش جنبش سرنگونی طلبانه در ایران است. کنگره موج عظیم اعتراض ومبارزه و بچالش کشیدن جمهوری اسلامی را که از دیماه  ٩٦ شروع شد  نمایندگی میکند. جنبشی که دیماه ٩٦ یک نقطه اوجش بود ولی سابقه اش به مدتها قبل برمیگردد. این کنگره کسانی هست که به این جنبش اسم دادند و پرچم دادند. از همان تیر ماه ٧٨ که این جنبش بپا خاست آنرا جنبش توده ای برای سرنگونی جمهوری اسلامی نامیدند، به آن تعین بخشیدند، معرفی اش کردند، و آنرا بجلو راندند و تعمیق و رادیکال اش کردند. نه تنهادر تیر ٧٨ بلکه در ٨٨ هم و در ٩٦ هم.

این پرچم   از ٥٧  برافراشته شده بود. پرچم ایستادگی در برابر یک حکومت تا مغز استخوان ارتجاعی که به اسم انقلاب ٥٧ ولی برای درهم کوبیدن آن روی کار آمده بود. این کنگره آن جنبش است.من از نسل ٥٧ هستم  اما جوانانی در این سالن هستند که با جنبش ٨٨ و٩٦ به صف ما پیوستند. این کنگره جوانان فعال در درگیریها و باریکای بندی خیابانی در دیماه ٨٨ و در دیماه ٩٦ است.

این کنگره تپش قلب جامعه ای هست که آزادی میخواهد و برابری میخواهد و رهائی میخواهد ومیخواهد از شر جمهوری اسلامی خلاص بشود.

این کنگره “سوسیالیسم بپا خیز برای رفع تبعیض” است. کنگره شعار “موسوی بهانه است کل نظام نشانه است” و شعار ” اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا”. و این پایان ماجرا را همین کسانی که در این سالن نشسته اند حدود بیست سال قبل از ٩٦ در کنفرانس برلین اعلام کردند. و جامعه بر اساس همان خط وهمان شعارها وهمان پرچمی پیش رفت که این حزب در برابر آن خطی که میخواست با استحاله و ترمیم و مشاطه گری جمهوری اسلامی را حفظ کند برافراشته بود. اولین انفجار علیه این خط در کنفرانس برلین رخ داد که سازماندهدگانش وسخنگوهایش امروز در همین سالن هستند. این کنگره سرنگونی طلبی است.

این کنگره نه به جمهوری اسلامی است ازهمانروز اولی که این حکومت جنایت و کشتار روی کار آمد.

این کنگره زنان ایران است. کنگره نه به آپارتاید جنسی ونه به زن ستیزی اسلامی. این کنگره جنبشی است که در همان اولین هشت مارس در سال ٥٧ سربلند کرد و گفت نه به حجاب. سخنگویان وسازمان دهندگان آن حرکت، هم سنها و هم نسلهای من، الان در این سالن هستند. 

این کنگره جنبش دختران خیابان انقلاب است. این کنگره نماینده دختر آبی است. نماینده زنان سرکش عربستان سعودی است.این کنگره نماینده جنبش نام من کجاست در افغانستان است. مبلغین وحامیان و سخنگویان این حرکت در این سالن هستند.

این جنبش کسانی است که در برابر فلاکت عمومی و حقوقهای نجومی ایستادند. این کنگره کسانی است که شعار “معیشت منزلت حق مسلم ما است” و شعار”سوسیالیسم بپاخیز برای رفع تبعیض” را سر دادند و شعار “کارگر بیدارست از استثمار بیزار است” را. این سالن، سالن فعالین این حرکتها است.

اینسالن کولبران کردستان را نمایندگی میکند. داغ لعنت خوردگان. “هیچ بودگانی” که بپا خاسته اند تا “هرچیز” گردند. این کنگره، کنگره پا برهنه ها است. کنگره ده ها مرتبه بزیر خط فقر رانده شدگان. این کنگره کسانی است که ناگزیرند کودکانشان را به بازار کار روانه کنند. سازماندهندگان جنبش کودکان کار وخیابان در این سالن هستند. این کنگره حزبی است که اعلام کرد کودکان مقدمند و منافعشان بر همه چیز پیشی میگیرد. این کنگره جشن آدم برفیها در کردستان است. این کنگره متعلق به کودکانی هست که همین امروز در خیابانهای شهرهای ایران دستفروشی میکنند، شیشه اتومبیلها را پاکمیکنند و به بردگی مزدی ای تن میدهند که شایسته هیچانسانی در هیچ جای دنیا نیست. این کنگره سیاسی کردن مساله کودک و دست به ریشه بردن مساله کودک هست. و ریشه، سرمایه داری سودپرست دوران ما است، در همه جای دنیا. نظام بردگی مزدی ای که جمهوری اسلامی هارترین وحشی ترین و ضد انسانی ترین نماینده آن است.

این کنگره شوراها است. کسانیکه در انقلاب ٥٧ در کارخانه ها در تهران واصفهان و دیگر شهرها شوراها راسازمان دادند در این سالن هستند. این کنگره اداره شورائی است کنگره جنبشی که از انقلاب ٥٧ پرچم شوراها را بدوش گرفت، این مشعل را برافروخت و مثل دوندگان المپیک نسل به نسل مشعل شوراها را دست یدست داد، تا وقتی در هفت تپه این شعله زبانه کشید و شعار اداره شورائی در جامعه پییچید. این کنگره حزب جنبش شورائی و شعار زنده باد شوراها است.

این کنگره کسانی هست که در انقلاب ٥٧ اعلام کردند سرمایه داری در ایران بدون دیکتاتوری عریان و هار امرش نمیگذرد، اعلامکردند دیکنتاتوری بخاطر بدجنسی اعلیحضرت  نیست، ضرورت کارکرد سرمایه داری است و جامعهبا چهل سال رنج و مشقت این را تجربه کرد. این کنگرهحزبی است که از همان روز با این دیکتاتوری قدم بقدم جنگید و در برابرش ایستاد. حزبی که علیه بیکاری را سازمان داد. شوراها را سازمان داد و صدای کردستان بود. 

این کنگره حزبی هست که با شعار “بژی سوسیالیسم” انقلاب ٥٧ را در سنگر کردستان ادامه داد. و در برابر جلادانی که به اسم انقلاب به روی نه فقط مردم کردستان بلکه مردم سراسر ایرن شمشیر کشیده بودند ایستاد. سر دهندگان فریاد “بژی سوسیالیسم” در جنگ بی امان علیه جمهوری اسلامی الان در این سالن هستند.

این کنگره مبارزین علیه اعدام است. این کنگره کسانی است که سنگسار را عملا در جامعه ایران متوقف کردند. این کنگره “سکینه محمدی آشتیانی” ها است. کنگره “ندا آقا سلطان” ها است. کنگره “نازنین فتحی” ها و “کبری رحمانپور” ها و “ریحانه جباری” ها است.

این کنگره اعتصاب کارگران نفت در سال ١٣٧٥ است واعتصاب کارگران شرکت واحد در سال ٨٤، اعتصاب کارگران شاهوو نساجی های سنندج در ٨٢، و اعتصاب هپکو و آذراب وهفت تپه همین امروز. این کنگره “لاف ایز لایف” و “زیر بار ستم” نمیکنیم زندگی است.

این کنگره چهره بخشیدن به جنبش کارگری، بمیدان آوردن خانواده های کارگران و گسترش مبارزات کارگری به سطح شهر هاست. کنگره پرچمدار مجامع عمومی و شوراها در مبارزات هر روزه کارگران.

 این کنگره خواست تحصیل رایگان در اعتصاب سراسری معلمان است و بهداشت ودرمان رایگان در مبارزات سراسری بازنشستگان. فعالین این جنبشها امروز در این سالن هستند. این کنگره حزبی است که فط نوک کوهش را میتوان دید. بدنه اصلی اش در ایران درگیر یک مبارزه بی امان است در زندانها و در بیرون از زندانها. حرکت عظمیمی که کیفرخواستش را علیه جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف اعلام کرده و در برابر حکومت ایستاده است.

این کنگره فعالینی است که امرشان فقط به یک چارچوب جغرافیائی محدود نیست. این کنگره کمونیسم قرنبیست ویکم است. این کنگره کمونیستهای قرن ما است. این کنگره جنبش اشغال است. این کنگره اعتراضزنان دنیا است، کنگره جنبش فمن و جنبش اعتراض عریان.

اینکنگره حمایت از حقوق همجنسگرایان در تورنتو و استکهلم و ونکوور ونماینده و صدای اعتراض آنان در ایران است.

این کنگره انقلابات موسم به بهارعرب است.کنگره محمد بوعزیزی ها و وائل غنیمها و جنبش تمرد علیه اخوان المسلمین است. این کنگره “نان آزادی کرامت انسانی” در انقلاب مصراست. این کنگره جوانان غزه است وقتی مانیفستشان را علیه کل این دنیای وارونه، علیه اسرائیل و حماس و آمریکا وسازمان ملل و علیه همه عقبماندگی و ارتجاعی که در آن منطقه بیداد میکند اعلام کردند.

این کنگره حزبی است که این حرکتها را تبیین کرد، این حرکتها را برجسته کرد و پرچم انها را بلند کرد. این کنگره حزبی است که با شعار نه به دولت مافوق مردم میدان التحریر قاهره را به زاکوتی پارک نیویورکمتصلکرد.این کنگره کمونیستها و جنبشهای آزادیخواهانه قرن بیست و یکماست.

این کنگره مقابله با اسلام سیاسی به پهنه دنیا است. در ایران و عراق وافعانستان  وآلمان وسوئد و در همه جا. این کنگره جنبش چارلی ابدو و کنگره جنبش اکس مسلم و جنبش بی خدایاناست.

این کنگره نجات جان هزاران پناهنده است. این کنگره کسانی است که پناهندگان را در مقطع دیپورتشان از فرودگاهها  برگرداندند و نجاتشان دادند. سازماندهندگان آن حرکتها الان در این سالن هستند.

این کنگره شکست نخوردگان است. شکست نخوردگان ٥٧، شکست نخوردگان ٧٨، شکست نخوردگان ٨٨ و شکست خوردگان ٩٦.واین کنگره پیروزمندان انقلاب آتی ایران است. در این مورد تردید نکنید!

به کنگره آزادی و برابریوانسانیت، به کنگره شوراها، به کنگره حزب کمونیست کارگری ایران، خوش آمدید.

انترناسیونال 838

اینرا هم بخوانید

این کوه موش خواهد زائید – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …