کولبرانی که اسمشان کولبر نیست

مسئله امرا معاش برای بخش قابل توجهی از مردم کردستان که در نوار مرزی ایران و عراق زندگی میکنند، از طریق حمل کالا از عراق به ایران تا مین میشود. که نام “قاچاق چی” بخود گرفته است.

حمل این کالاها از طرق مختلف انجام میگیرد، بخشی بار را روی کول خود میگذارند که به اسم کولبر شناخته میشوند.  در واقع سخت ترید و شاق ترین روش امرار معاش است اگر بشود اسم آنرا کار برای امرار معاش گذاشت. مسئله کولبری خود به یک معضل بزرگ تبدیل شده است که مورد بحث این نوشته کوتاه نیست.

بخشی دیگر حمل کالا بوسیله اسب یا قاطر انجام میشود که خطرات جانی زیادی دربر دارد و بحث این نوشته هم نمیباشد. بخش دیگری از ازطریق وسایل نقلیه یعنی ماشین انجام مشود. و این هم مانند دوشیوه دیگر با خطرات بسیار مواجه است و از طرف نیروها مرزی رژیم جنایات کار جمهوری اسلامی مورد حمله و تعرض قرار میگیرند. بعضا یوسیله شیلک مستقیم نیروهای رژیم به ماشین آنها، یا ماشین از جاده خارج مشود یا اثابت گلوله به افراد داخل ماشین جان خود را از دست میدهند، یا اینکه مجبورند برای اینکه خطر را “رفع” کنند از “جاده” های صعب العبور وخیلی باریک و در واقع میشود گفت کوره راه و در تاریکی شب رانندگی کنند که باعث سقوط به دره و گرفتن جان آنان خواهد شد.

تازه اگر عده ای شانس بیاورند و از این مهلکه جان سالم بدر ببرند در داخل ایران و برای رساندن این کالاها به مقصد به مشکلات جدی دیگری بر میخورند و آن هم جاده های نا امن و تعقیب آنها از طرف ماموران حکومت و بر اثر شیلیک به آنها، بازهم تعدادی جان خود را از دست میدهند.

حتی این افراد برای اینکه وانمود کنند که کالای “قاچاق” همراه ندارند و از دست نیروهای سرکوبگر رژیم خلاس شوند، همسر و بچه هایشان را نیز با خود میبرند که متاسفانه باز هم  ما شاهد این هستیم که نه تنها خود فرد راننده بلکه همسر و بچه هایشان هم جان خود را از دست میدهند.  دو هفته پیش بین سقز بوکان یکی از این افراد بر اثر تصادف بچه اش را از داد و خودش بشدت آسیب دیده که بازهم اگر زنده بماند فلج خواهد شده و در حال حاظ در بیمارستان سقز بستری است.

از این نمونه ها زیاد است. تازه ترین نمونه قربانیان این نوع حمل کالا امید شجاعی اهل روستای مولان آباد بود که پنج شنبه شب هفته گذشته برای اینکه از چشم ماموران جنایتکار این رژیم بدور بماند مجبور میشود که در تاریکی شب و در مسیری نامناسب و باریک رانندگی کند، که  متاسفانه ماشین او از جاده خارج میشود و جان خود را از دست میدهد.

من همین جا ضمن ابراز تاسف عمیق خود برای از دست دادن این انسان شریف به خانواده و بستگان امید صمیمانه تسلیت میگویم.

کولبری شغل نیست. کولبری تحمیل شرایط برده وار و جهنمی بتمام معنا است که حکومت جمهوری اسلامی به بخش وسیعی از کارگران بیکار در شهرهای مرزی تحمیل کرده است. کار یا بیمه بیکاری خواست و مطالبه اصلی کارگران کولبر مرزی است. حکومت اسلامی موظف است یا کار را برای کارگران بیکار فراهم کند یا بیمه بیکاری به آنان پرداخت کند. بلند تر کردن خواست و مطالبه کار یا بیمه بیکاری و خواست تضمین امنیت این شغل برده وار از سوی حکومت اسلامی باید امر هر روزه فعالین عرصه های کارگری، اجتماعی و امر مردم باشد.

20 شهریور 96

ایسکرا ۹۰۱

اینرا هم بخوانید

دو ویروس کشنده، ویروس کرونا و ویروس رژیم اسلامی

مردم ایران نزدیک به یکسال است با ویروس کرونا روبرو هستند و بیش از چهار …