یک خبر جالب از آلمان

 از روز پنجشنبه ۲۳ آوریل اتفاق جالبی در آلمان رسانه ای شده است. دو افسر حکومت سوریه بدلیل شرکت وسیع در دستگیری و شکنجه و اعدام مخالفان حکومت اسد در شهر کوبلنز آلمان دادگاهی شده اند. این دو افسر سوری مدتی قبل به آلمان آمده و تحت عنوان اپوزیسیون دولت اسد تقاضای پناهندگی کردند اما توسط پناهندگان سوری شناسایی شده و به دستگاه قضایی آلمان معرفی شدند. دولت آلمان آنها را دستگیر کرد و دیروز اولین جلسه دادگاه آنها با حضور تعدادی از شاهدان جنایات آنها تشکیل شد. دادگاه اعلام کرده است که این اولین مورد از محاکمه کسانی است که بدلیل جنایت علیه بشریت در این کشور محاکمه میشود و این اتفاق میتواند در کشورهای دیگر اروپایی نیز اتفاق بیفتد. البته منظورشان فعلا فقط در مورد جنایات دولت سوریه است. 

اینکه به چه دلیل سیاسی دولت آلمان حاضر شده جنایتکاران حکومت اسد را در این کشور محاکمه کند موضوع این نوشته کوتاه نیست. نکته مهم این است که محاکمه جنایتکارانی که از کشورهای دیگر به اروپا فرار میکنند استارتش زده شده است. یادآوری کنیم که حمید نوری از جنایتکاران جمهوری اسلامی که در اعدام فعالین سیاسی در دهه شصت نقش داشت نیز چند ماه قبل با تلاش فعالین اپوزیسیون در سوئد دستگیر شد و چندماه است در زندان این کشور بسر میبرد. این دو اتفاق مهم است که باید با تلاش اپوزیسیون دولت های جنایتکار منطقه هرچه بیشتر و در کشورهای بیشتری گسترش پیدا کند. یادمان هست که دو سال قبل شاهرودی از جنایتکاران جمهوری اسلامی را دولت آلمان علیرغم فعالیت حزب کمونیست کارگری و تعداد دیگری از مخالفین جمهوری اسلامی از بیمارستانی در این کشور فراری داد و به ایران رساند. درمورد این دو افسر جنایتکار سوری، اسنادی به دادگاه تحویل داده شده از جمله ۱۰۰۰ عکس از شکنجه شدگان و کشته شدگان در زندانهای بشار اسد که توسط یک عکاس حرفه ای سوری تهیه شده است. دادگاه از شاکیان این دو افسر دعوت کرده که در دادگاه حضور داشته باشند. در پروسه دادگاه از یک سازمان با اسم مخفف ECCHR «مرکز اروپا برای حقوق بشر» نام میبرند که از طرف این نهاد ده نفر از شاکیان دعوت شده اند و این نهاد آنها را نمایندگی میکند.  

دستگیری حمید نوری در سوئد و دو افسر سوری در آلمان اتفاق سیاسی مهمی است که به همت مخالفین جمهوری اسلامی و حکومت اسد عملی شده و تا همینجا ترس و وحشت جنایتکاران جمهوری اسلامی را ده چندان کرده است. جنایتکاران دیگر به راحتی جرات نمیکنند پا به کشورهای اروپایی بگذارند. دولت های اروپایی را هرچه بیشتر وادار میکنیم جنایتکاران حکومت های دیگر از جمله جمهوری اسلامی را چنانچه پا به خاک این کشورها گذاشتند دستگیر و علنی محاکمه کنند. حزب کمونیست کارگری نقش مهمی در افشای جنایات جمهوری اسلامی و راه اندازی گفتمان دستگیری و محاکمه سران و جنایتکاران جمهوری اسلامی، شکست بسیاری از پروژه های سیاسی جمهوری اسلامی در غرب و همینطور ضرورت انزوای سیاسی این حکومت در سطح جهانی داشته و محاکمه دو افسر جنایتکار حکومت سوریه، حکومتی که مورد حمایت فعال جمهوری اسلامی بوده است، را موفقیتی برای مردم و اپوزیسیون حکومت های سوریه و جمهوری اسلامی میداند و به تلاش برای محاکمه مقامات جمهوری اسلامی فعالانه ادامه میدهد. اتفاقی که در سوئد و آلمان افتاد راه تلاش برای محاکمه سایر جنایتکاران را هموارتر میکند. اصغر کریمی

اینرا هم بخوانید

حکومت در حال زوال و شرایط استخدام – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …