۱۱ بهمن: تجمعات سراسری و گسترده معلمان – روز گذشته معلمان در بیش از ۳۰۰ شهر و روستا و ناحیه آموزشی اعتصاب کردند

اعتراضات معلمان در سراسر کشور ادامه دارد. روز ۱۱ بهمن ماه معلمان در ادامه دو روز اعتصاب و تحصن گسترده در دفاتر مدارس در سطحی سراسری و در شهرهای مختلف، دست به تجمعات سراسری زدند. این تجمعات در تهران مقابل مجلس اسلامی، در شهرها مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و در شهرستانها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شد. معلمان بازنشسته نیز به پیوستن به این تجمع فراخوان داده و همدوش با معلمان شاغل در تجمع شرکت داشتند. 

فراخوان این اعتراضات از سوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان داده شده و امروز نیز با استقبال گسترده ای پاسخ گرفت و تجمعات بزرگ و پر شوری برپا شد. در این تجمعات حضور زنان مثل همیشه برجسته بود. گزارشات تاکنونی از تجمعات امروز از جمله در این شهرها خبر میدهند: تهران، یزد ، تبریز، اردبیل، همدان، ایلام، شیراز، اقلید، نوشهر، البرز، مریوان‌، خرمشهر، ارومیه، شاهین شهر، فسا، کرمانشاه، اراک، جوانرود، نورآباد ممسنی، همدان،  سقز، خرم آباد، اصفهان،  سمیرم، دلفان، اهواز، بجنورد، رومشگان، باغ بهادران ،  چادگان، شوشتر، ارسنجان، آبدانان، شهرضا، زنجان، پلدختر، بهشهر، شوش دانیال، داراب ، رشت، ایذه، کازرون،  ‏الیگودرز،  بافق، لامرد، بیجار،  قم، بوشهر، گراش، دشتستان، شبانکاره، هرسین،

در تهران تجمع کنندگان با شعار اعتراضی خود وعده های توحالی حکومت را به چالش کشیدند. در شیراز جمعیت بزرگ شرکت کنندگان با شعارهای کوبنده خود اعتراض خود را به تهدیدات امنیتی علیه معلمان اعلام کردند.معلمان شعار میدادند: با اهل قلم هر که در افتاد، ور افتاد. شعارهای دیگر جمع کنندگان عبارت بود از : “اجرای رتبه بندی، حق مسلم ماست”، “مرگ بر دروغگو”. بنا بر خبر ها در این روز محمد علی زحمتکش بازرس انجمن صنفی فرهنگیان استان فارس و یکی دیگر از معلمان به نام قهرمان حاتمی دستگیر شدند. در یزد معلمان با شعار “معلم بیدار شو، از حق خود دفاع کن” ، ” معلم زندانی آزاد باید گردد” صدای اعتراضشان را بلند کردند. در بافق یزد معلمان با پهن کردن سفره خالی اعتراض خود را به فقر و بی تامینی اعلام داشتند و بر روی سفره شان بنرهایی با نوشته های زیر گذاشته شده بود:  ” معلم زندانی آزاد باید گردد”، “همه اش وعده شنیدیم، عدالتی ندیدیم”، “فریاد، فریاد، از اینهمه بیداد”. در سقز تجمع کنندگان شعار میدادند:”نه تهدید، نه سازش، رتبه بدون خواهش”، معلم زندانی آزاد باید گردد “. یک صحنه زیبای تجمع معلمان در سقز اعلام پشتیبانی اولیای دانش آموزان از تجمع و اعتراض معلمان بود.  بنا بر خبر ها اولیای دانش آموزان و دانش آموزان سنین بالاتر پاسخهای خوبی به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان داده و از اعتراضات معلمان حمایت کردند.

یک شعار برجسته تجمعات اعتراضی این روز از جمله در شهرهای اهواز، اراک، سقز، تهران، یزد، کرمانشان و… شعار معلم زندانی آزاد باید گردد بود که بر فضای تجمع طنین انداخته بود. شعارهای دیگر این تجمعات عبارت بودند از: “برای رفع تبعیض معلم به پا خیز  معلم “، “معلم می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “دولت خیانت میکند، مجلس حمایت میکند”، “آموزش رایگان، حق فرزند ایران”،

در دلفان رادا مردانی در جمعیت حاضرین سخنرانی کرد و از خواستها و مطالبات معلمان سخن گفت. علاوه بر معلمان بازداشتی در شیراز در تجمعات اعتراضی روز ۱۱ بهمن، جبار دوستی از اعضای انجمن صنفی معلمان در مریوان و احمد حیدری از معلمان شرکت کننده در تجمع تهران نیز بازداشت شدند. همچنین در این روز حکم چهار سال و شش ماه حبس به جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ابلاغ گردید.

همچنین در روز گذشته دهم بهمن ماه «شعبان محمدی»، عضو انجمن صنفی فرهنگیان مریوان به دست مأموران دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در خانه ی خود دستگیر شد. بعلاوه رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان طی ابلاغیه‌ای که به او داده شده باید ظرف مدت ۱۰ روز در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای مقدس اوین حاضر گردد. و این در حالی است که هم اکنون شماری از معلمان دیگر در بازداشت بسر میبرند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در قطعنامه پایانی اعتصاب و تحصن روز دهم بهمن ماه اعتراض خود را به دستگیریها و تشدید فضای امنیتی علیه معلمان  اعلام کرده و میگوید:” اجرای حکم زندان محمدتقی فلاحی و حسین رمضانپور طی روزهای گذشته و بازداشت شعبان محمدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در روز ۱۰ بهمن و پرونده‌سازی و احضار ده‌ها فعال صنفی از تهران تا مریوان نشان از آن دارد که جواب حاکمیت به مطالبات، مشت آهنین است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به ادامه دربند بودن معلمان و خط سرکوب فعالان صنفی، اعلام می‌کند که مرعوب این سرکوب‌ها نخواهد شد و بر عهد خود با معلمان وفادار است و فعالان صنفی برای تحقق عدالت و آزادی حاضر به پرداخت هزینه هستند تا به جامعه و دانش‌آموزان خود درس حق‌طلبی بدهند”.  شورای هماهنگی در این قطعنامه ضمن بر شمردن خواستهای سراسری معلمان اعلام کرده است که اگر به مطالبات آنها پاسخ داده نشود، در روزهای ۲۳ تا ۲۷ بهمن به تحصن خود ادامه خواهند داد و در روز ۲۸ بهمن تجمع سراسری برگزار خواهند کرد. یک تاکید قطعنامه روز دهم بهمن ماه معلمان،  آزادی بازداشت شدگان و توقف پرونده سازی علیه معلمان معترض است. تمامی معلمان زندان باید فوری و بدون قیدو شرط آزاد شوند.

 رئوس خواستهای برشمرده دیگر در این قطعنامه و تحصنهای روز گذشته معلمان از جمله عبارتند از: اجرای قانون‌ همسان‌سازی بازنشستگان مطابق قانون خدمات کشور در سال ۱۴۰۰ ، تصویب اجرای کامل رتبه‌بندی و اختصاص بودجه لازم برای آن در سال آینده،  توقف  خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش و  آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان، رسیدگی به حقوق نیروهای خدماتی مدارس، پایان دادن به غارت صندوق ذخیره فرهنگیان، امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی و قراردادی، آزادی بازداشت شدگان و توقف پرونده سازی علیه معلمان معترض.

در ادامه شورای هماهنگی تاکید کرده است که اگر تا پایان بهمن‌ماه تکلیف رتبه‌بندی بر اساس حداقل هشتاد درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه مشخص نگردد و احکام جدید صادر نشود و نیز  وضعیت همسان سازی معلمان بازنشسته مشخص نگردد اعتراضات گسترده‌تری در دستور قرار گرفته  و اقدام به تعطیلی کلاس‌ها در اسفند ماه خواهند نمود. در پایان معلمان در قطعنامه خود بر همبستگی و اتحاد همگانی به عنوان شرط پیروزی در مبارزاتشان تاکید کرده اند. 

معلمان با اعتراضاتشان به بودجه ریاضتی حکومت سد محکمی را در مقابل تعرضات حکومت مافیایی حاکم به زندگی و معیشت برپا کرده اند. این اعتراضات تا همین جان با حمایت های وسیعی از بخش های مختلف جامعه روبرو شده و همه توجه ها را به خود جلب کرده است. از جمله تشکلهای مختلف کارگری و بازنشستگان حمایت خود را از فراخوان ها اعتراضی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان اعلام کرده اند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، صدای مستقل کارگران فولاد اهواز و کارگران نیشکر هفت تپه با مبارزات و خواستهای معلمان اعلام همبستگی کرده و بر آزادی فوری معلمان زندانی تاکید کرده اند. این حمایت ها را باید گسترش داد. حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت همه جانبه خود را  از مبارزات و حواستهای معلمان  بر آزادی فوری و بدون قیدو شرط تمامی معلمان دربند تاکید دارد و همه مردم را به حمایت وسیع از مبارازت معلمان فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

11 بهمن ۱۴۰۰، 31 ژانویه ۲۰۲۲

http://rowzane.com/news/article=244125

اینرا هم بخوانید

بیانیه ۶۱ وکیل: طرح نور پلیس خلاف قانون و آزادی‌های عمومی است

۶۱ وکیل دادگستری با صدور بیانیه‌ای با انتقاد شدید از آغاز به کار مجدد گشت‌های …