آیا هیچ وقت در ایران انقلاب سوسیالیستی شده است؟

لطفا به هر دو ویدئو گوش کنید و اگر فارسی خوب می فهمید. بدون تعصب ، بدون جانبداری و اینکه از کی خوشتان می آید و از کدام بدتان می آید. خودتان قضاوت کنید که سوتفاهم کجا اتفاق می افتد.

https://www.youtube.com/watch?v=_TkQOO9g7Ls    آذر ماجدی    https://www.youtube.com/watch?v=v2gKhaMqtMw&t=6s    حمید تقوایی

من این نوشته را تلگرافی می نویسم.

انقلابات در یک صد سال اخیر در ایران.

۱- انقلاب مشروطیت برعلیه فئودالیسم وعلیه دودمان قاجار بود. انقلاب مشروطه الگوی خودش را از بلژیک گرفته بود. جامعه طرفدار مدرنیسم بود،عدالت خانه می خواهد؛ تحصیل و آموزش می خواهد. میخواست مدرنیسم را وارد ایران کند، صنعت بیاورد.رضا شاه راه آهن ساخت. هم چپ در آن بود و هم راست. اجتماعیون – عامیون بودند. حزب کمونیست اول ایران همزمان با انقلاب اکتبربوجود آمد. انقلاب مشروطه را با مشروعه اخته اش می کنند.تا مقطع ۲۸ مرداد ۱۳۳۲. بعد از کودتا داستان عوض میشود . مبارزه برعلیه استعمار و نیروهای مداخله گر روسیه و انگلیس به مبارزه بر علیه غرب و مخصوصا آمریکا تبدیل میشود. شاه میشود سگ زنجیری آمریکا و ژاندارم آن در خاورمیانه. دوره اول متفکرینش دهخداست، میرزا ملکم خان ،فروعی، صادق هدایت و احمد کسروی است. در دوره دوم جلال آل احمد، علی شریعتی و حتی شاملوش را هم بگیریم. یک جنبش ضد خارجی ، ناسیونالیستی چه از چپ و چه از راست . …

( خلاصه ای از سخنرانی حمید تقوایی در پلنوم ۴۸)

۲- انقلاب ۱۳۵۷ ، انقلاب مردم ایران برعلیه رژیم شاه بود . برای آزادی های سیاسی ، برای آزادی زندانیان سیاسی و در وهله دوم برعلیه سرمایه داری و تشکیل شوراهای کارگری و کنترل کارگری. اما خمینی را بر علیه انقلاب سوار کردند تا جلو نفوذ چپ را بگیرند. نه بورژوازی ایران ( چه ملی و چه وابسته اش) و چه سرمایه داری جهانی نمی توانست تحمل کند که حکومتی کارگری روی کار بیاید. و خمینی را آورردند تا کمونیستها را قلع و قم کند. جنبش اعتراضی ضد غرب بود و چپ ها به رژیم شاه می گفتند سگ زنجیری آمریکا.

ایرانیت( ناسیونالیسم ، ملی گرایی، مشروطه چی) و اسلامیت ( ملی-اسلامی ، اسلام سیاسی، حکومت دینی، مشروعه چی) داعو سر ترم نیست. هر بار قدرت را بین خودشان دست بدست کرده اند.

۳- انقلاب سوسیالیستی. حمید تقوایی در کجای سخنرانیش از انقلاب سوسیالیستی صحبت کرد.

آذر چندین بار می گوید چپ سگ زنجیری امپریالیسم. یعنی حمید اینطور گفته است . دقیقه ۹:۴۶، ۲۵:۱۶و ۵۰:۵۳. در صورتی که حمید تقوایی می گوید چپ ضد امپریالیست که به شاه می گفت سگ زنجیری آمریکا ۱۲:۴۲ .

 

داستان اشباح: لطفا دقیقه ۱۲:۲۵ آذر را با دقیقه ۱۳:۳۰ حمید مقایسه کنید. اشباح ضد امپریالیست که در جنگ بین آمریکا و ایران پشت ایران هستند.نوام چامسکی و اسلویچ ژیژاک هستند که اسم می برد.کسانی که از احمدی نژاد و حسن نصرالله دفاع می کنند. در جنگ سوریه پشت اسد هستند. این اشباح کل چپ ایران از حکمتسیت خط رسمی گرفته تا بقیه جنابات روسیه و سوریه را نمی بینند. اما تجاوز آمریکا به سوریه را می بینند. هم چنانکه طالبان در افغانستان را ندیدند ، اما دخالت نطامی آمریکا ، کانادا و ناتو را دیدند. شما را رجوع می دهم به بحثهای منصور حکمت بعد از ۱۱ سپتامبر.

دوره های کمونیستی دقیقه ۲۰:۳۰

آذر در دقیقه ۲۵:۲۲ می گوید که حمید تقوایی گفته دهخدا،کسروی و صادق هدایت نماینده کمونیسم بودند. این را با دقیقه ۸:۴۵ حمید تقوایی مقایسه کنید. در سخنان حمید می گوید نماینده چپ ، نه از سوسیالیسم و نه از کمونیسم حرفی به میان می آورد.

جنبشها: حمید ازجنبش چپ و جنبش راست صحبت کرد.نه از جنبش کمونیستی. دقیقه ۱۹:۵۶. در مانیفست آمده است که سرمایه داری پرولتاریا را می سازد. آیا در جامعه فئودالی کارگران وجود داشتند یا مبارزه طبقاتی بین مالک(خانها) و رعیتها ( دهقانان) بود. چرا بورژوازی ایران و حتی چپ جامعه داد و فغان می کند که باید صنعت خودمان را داشته باشیم و میخواهد مناسبات سرمایه داری را تکامل ببخشد. نقش اصلاخات ارضی در سال ۱۳۴۱ چه بود؟ ریحتن دهقانان از روستاها به شهرها و کار در کارخانه ها از کجا آمد؟ چرا بخشی ازکو مه له تا بهار ۱۳۶۱ فکر می کرد که جامعه ایران هنوز نیمه مستعمره – نیمه فئودال است.جنبش کارگری وجود داشته ، شما را رجوع می دهم به کتاب خاطرات دوران سپری شده از یوسف افتخاری. من وارد بحث رابطه جنبش کمونیستی و جنبش کارگری نمی شوم. اما وقتی جنبش کمونیستی و سوسیالیستی وجود نداشته و شوروی و سرمایه داری دولتی را در حزبی به اسم حزب توده و سپس فدایی اکثریت به اسم سوسیالیسم به مردم ایران فروخته اند بیاید از سه جنبش که منصور حکمت در کنگره ۳ فرموله کرد صحبت کند؟ بحث پوپولیسم خلقی و سرمایه داری ملی و مترقی( سرمایه داری ملی و وابسته و بحث نیمه مستعمره – نیمه فئودال و … کجا قرار می گیرد . تولد مارکسیسم انقلابی برعلیه این چپ ( سوسیالیسم خلقی و جهان سومی بود).

بحث منصور حکمت در کنگره سوم سر جنبشها : ملی – اسلامی، ناسیونالیسم پرو غرب و کمونیسم کارگری جایی داشت. اما این بحث در زمان حزب کمونیست ایران ( سلطانزاده و حیدر عمو اوغلی) و یا کودتای ۱۳۲۸ و حزب توده بی معنی است. جنبش کمونیستی کارگری که ادعای لغو کار مزدی و استثمار و براندازی مناسبات تولیدی سرمایه داری بکند کجا بود. خواستهای حداقل و حداکثر که در یک دنیای بهتر آمده چه مناسبتی داشت. حق کودک و برابری زن و مرد در قاموس  آن چپ کجا بود.

ما کمونیسم کارگری را ساختیم چون کمونیسمهای دیگر را قبول نداشتیم. شما را به سخنرانی منصور حکمت در کنگره ۳ رجوع می دهم . می گوید ما مجبور بودیم برویم خودمان یک حزب بسازیم.

حقوق بشر: دقیقه۲۴:۰۵ ،۳۵:۱۰ حمید تقوایی و دقیقه ۴۱:۲۹ از آذر ماجدی.

حمید تقوایی دارد از حقوق بشر بورژوایی انتقاد می کند و می گوید مجازات اعدام و سکولاریسم ( جدایی مذهب از دولت توش نیست) . آذر می گوید حمید تقوایی خواهان حقوق بشر بورژوایی است . و منصور حکمت گفت بجای کلمه بشر از انسان استفاده کنیم.

آذر در دقیقه ۴۴:۲۵ می گوید در مدرنیسم حمید از کمونیسم خبری نیست. میخواهد جامعه ای مثل فرانسه درست کند که در آن مدرنیسم ، سکولاریسم، حقوق زن و دمکراسی باشد.

انقلاب دو مرحله ای: جمهوری دمکراتیک خلق و بعد سوسیالیسم. در تمام این سخنرانی چنین چیزی پیدا نمی کنید.

آذردر دقیقه ۴۹:۲۴ می گوید گویا حمید گفته چوب لای چرخ بورژوازی نگذارید. یعنی به سرمایه داری ، ناسیونالیسن پرو غرب و آمریکا انتقاد نکنید. اولا گویا جمهوری اسلامی خودش حکومتی بورژوازی نیست. چون چوب لای چرخ بورژوازی نگذارید بطور عمومی سرمایه داری در قدرت و در اپوزسیون را در بر می گیرد. شاید یک خلط مبحث بطور ناخودآگاه در رابطه با اینکه  دعوای اصلی بر سر مبارزه جدی با جمهوری اسلامی است تا با اپوزسیون پرو غرب. چون قبلا هم به این مسئله کشتی گرفتن با موسوی و کروبی طرح میشد. که من نمی خواهم اینجا به این موضوع بپردازم.

در پایان یک جمله معترضه دارد در رابطه با مراسم ۸ مارس ۱۹۷۰ ، انتقاد از این جمله است که حمید دختران خیابان انقلاب را به مبارزه سهند در دفاع از آزادی زن در ۱۳۵۷ وصل کرده است . آذر می گوید من در آن تظاهرات شرکت کردم ۵۳:۲۱ و می پرسد آقای تقوایی شما آن موقع برای حجاب چه کار کردید؟ ۵۵:۰۹ . من دیگر توضیحی ندارم.

لپ کلام این ویدیوی ۵۸ دقیقه ای این است که حزب کمونیست کارگری یک حزب بورژوا لیبرال است و با استفاده از نام کمونیسم کارگری و یک دنیای بهتر ، حمید تقوای قصد دارد جنبش کمونیسم کارگری را به لیبرالیسم، ناسونالسیم پرو غرب بفروشد و به منصور حکمت و جنبش کمونیسم کارگری ضربه بزند. هم چنانکه در یک پست فیس بوکی نیز گفته بود که ۱۲ سال است دارند به کمونیسم کارگری ضربه می زنند.

در واقع می گوید شما سوسیالیست و کمونیست نیستید. دمکرات و لیبرال هستید. شما طرفدار طبقه گارگر نیستید و طرفدار سیستم سرمایه داری هستید.

چیزی که رضا مقدم هم در ۵ ویدیو در مصاجبه حمید بشارت خودش را با سوالات تکراری خسته کرده که همین را بگوید . شما دروغ می گویید و لیبرال در لباس کمونیست کارگری هستید و طرفدار حقوق زن، ضد مذهب ، و ضد کارگر و طرفدار سرمایه دارهستید.

اگر حزب کمونیست کارگری تغییر استراتژی داده باشد و بی خود از نام کمونیسم کارگری و طرفدار برنامه یک دنیای بهتر است و میخواهد با رضا پهلوی انقلاب دمکراتیک بکند . اولا من اولین نفری خواهم بود که جدا شده و به صف شما می پیوندم. اما من که الکترون والانس ( با بار ضعیف الکتریکی) نیستم که از حزب کمونیست کارگری جدا شوم . از حزب حکمتیست خط رسمی تقاضتی عضویت کنم ، من را نپذیرند . به حزب کمونسیت کارگری – حکمتیست بپیوندم و سرگردان شوم تا یک بار الکتریکی قوی دیگر من را به خود جذب کند. در ثانی یعنی در این

حمید تقوایی را تشخیص دهد و افشا کند. “خط انحرافی “حزب هیچ کمونیستی نیست که

آیا این یکخورده بی انصافی به کادرهایی نیست که همزمان با شما به این جریان پیوسته اند.

من صادقانه به شما توصیه می کنم یکبار دیگر به این ویدیو بدقت گوش دهید. مگر اینکه برای اثبات نظرات خودتان دارید برداشتی نادرست را به جای حرفهای حمید می گذارید. مشکل معرفتی است.

من به همه سازمانهای اپوزسیون می گویم واقعا اگر برای یک ساعت تصور کنید که حزب کمونیست کارگری نبود. امروز وضعیت چپ در ایران چگونه می بود . ما از منصور حکمت ، مارکسیسم انقلابی و کمونیسم کارگری صحبت می کنیم از یک کوه ادبیات و ۴۰ سال تئوری دادن و عمل کردن. اگر حجاب گیت ننوشته شده بود،دمکراسی و تعابیر، و …  اگر حزب کمونیست ایران تشکیل نشده بود ، اوضاع کو مه له چگونه میشد. حال که تشکیل شده و این همه ادبیات نوشته شده به چه سر نوشتی دچار شده. منظورم این است که خوراک شما شده حزب. و اگر حزب نباشد ، خوراک شما چی میشود.

حزب دارد کارش را می کند، شما هم به کار خودتان ادامه دهید. اگر برداشت شما درست نبود در آینده نزدیکی سر یک چهار راه بهمدیگر خواهیم رسید و دست همدیگر را به گرمی خواهیم فشرد. و اگر تحلیل شما درست باشد ما هم اگر عمر یار باشد جامعه ای مثل فرانسه با مدرنیته، سکولاریسم، برابری زن و مرد، دمکراسی با ناسیونالیسم پرو غرب درست می کنیم. اما در آن حکومت کارگر حق اعتصاب خواهد داشت. می تواند سندیکا داشته باشد. می تواند تفاصای اضافه دستمزد کند. بی خدایان آزاد خواهند بود. کسی بخاطر زنا محصنه و غیر محصنه سنگسار نخواهد شد. کسی بخاطر ناباوری به خدا اعدام نخواهد شد. کودکان مقدم خواهند بود . آموزش رایگان، خمل و نقل رایگان، تحصیل رایگان خواهد بود. بورژوازی اینها را در اسکاندیناوی پیاده کرد.

ما هم اگر انقلاب کردیم دو حالت بیشتر نداریم یا دروغ می گوییم و کارگران را سرکوب می کنیم چون کارگر خاموش و ارزان را باید به بانک جهانی و بورژوازی جهانی بفروشیم . و یا حالا که سوسیالیست نیستسم دولت رفاه را تشکیل می دهیم . البته دوران دولت رفاه هم تمام شده است. و توحش بورژوازی این امکان را هم مخصوصا در خاورمیانه به ما نمی دهد. اما تلاش خودمان را داریم می کنیم. من به شما قول می دهم از کلمه کمونیسم کارگری و یک دنیای بهتر استفاده نخواهیم کرد.

این نوشته خیلی کنایه دارد. جدی نیستند که نقدشان کنید. اما خیلی صمیمانه است.

این نوشته نظرات خودم است و نظرات حزب نیست.

 

موفق باشید.

سلیمان سیگارچی

۶ژوئن۲۰۱۸

 

اینرا هم بخوانید

آتش سوزی در بازارچه اصغری در شهر مهاباد

به گزارش خبرگزاریهای روز جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ در ساعت …