اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۰اردیبهشت  ۹۸ /  ۲۹ آوریل ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

از ناهید فتحعلیان فعال صنفی بازنشسته اطلاعی در دست نیست!

ده روز از بازداشت  ناهید فتحعلیان  می‌گذرد فتحعلیان فعال صنفی بازنشسته و از همیاران سیل‌زدگان است و از زمان بازداشت اطلاعی از اتهام و محل نگهداری وی در دست نیست و این روند نگران کننده است. ضروری است تشکل‌های صنفی و گروههای بازنشسته از او دفاع نمایند.

انتظار می‌رود تشکل‌های صنفی و گروه‌های بازنشسته در دفاع از حقوق انسانی و حقوق شهروندی فرهنگیان به ادامه بازداشت وی اعتراض کنند و این بی‌خبری را محکوم نمایند.


آیدا یونسی: یا توضیح دهید یا عذرخواهی کنید

در پیام ویدئویی که روز شنبه 6 فروردین ماه آیدا یونسی، خواهر علی یونسی دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف منتشر شده است؛ وی از نگرانی اعضای خانواده می گوید و مقامات قضایی جمهوری اسلامی را به عذرخواهی برای رویکرد سرکوبگرایانه قرون وسطایی شان فرا می خواند.

علی یونسی ، دانشجوی دانشگاه شریف در تاریخ 22 فروردین ماه توسط نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی بازداشت شده بود و بنا به گزارش های بعدی به شدت تحت فشار و ضرب و شتم نیروهای حکومتی قرار گرفته بود. در برابر رویکرد سرکوبگرانه جمهوری اسلامی باید صدای فعالین دربند و زندانیان سیاسی باشیم و در همبستگی با خانواده های آنها، جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کرد.


اعتصاب غذای مریم ابراهیم وند در بند زنان زندان اوین

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد، از روز دوشنبه ۱ اردیبهشت در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است

اعتصاب غذای این زندانی که از تیرماه ۹۷ به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی، عدم برخورداری از حق داشتن وکیل، عدم اجازه مطالعه پرونده و دخالت نهادهای امنیتی در روند رسیدگی به پرونده صورت گرفته است.

مریم ابراهیم وند در شهریورماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار خود در تهران به دلیل تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از ۳۵ روز بازداشت در سلول انفرادی و با پایان مراحل بازجویی، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی (به صورت وجه نقد) از بازداشتگاه این نهاد امنیتی آزاد شد.

ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷ با تماس تلفنی حاجی محمدی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مجددا بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شد. او پس از یک ماه و پایان مراحل بازجویی با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیون تمومانی به زندان قرچک ورامین منتقل شد. مریم نهایتا در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ بدون اطلاع قبلی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

نمایش مضحک پیامکی وزارت بهداشت برای مقابله با خشونت خانگی علیه زنان

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از تاریخ 22 فروردین ماه پیامک هایی را به شماره موبایل ها ارسال می کند و در آن از شهروندان درخواست می کند که در صورت وجود هر گونه “همسر آزاری و کودک آزاری” با شماره اورژانس اجتماعی 123 تماس گرفته و با گزارش موارد خشونت گام اولیه کاهش خشونت در دوران کرونا برداشته شود.

در همین رابطه به طور مثال مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان می گوید که در پنج روز ابتدایی پس از ارسال این پیامک وزارت بهداشت روزانه به طور متوسط 200 تماس در شماره اورژانس اجتماعی این استان ثبت شده و عموم تماسها هم مربوط به خشونت خانگی علیه زنان و کودکان بوده است. و به این ترتیب مفروض به وجود آمارهای مشابه در سایر استانها، دیگر مقامات رژیم چنین اذعان می کنند که ظاهرا این اقدام وزارت بهداشت برای حل مساله خشونت خانگی، بازخورد “مثبتی” داشته است.

اما همین جا باید یک مکث کوتاه کرد و خبر را دوباره بررسی کرد؛ وزارت بهداشت یکی از زن ستیزترین حکومتهای تاریخ بشر که خود اساسا سازمانده اصلی خشونت، تبعیض و محروم ساختن زنان در همه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی است، دارد ادعا می کند که تدابیر و تحرکاتی را برای حل بحران خشونت علیه زنان در دوران کرونا اتخاذ کرده است. شاید ریاکارانه تر از این دیگر نتوان چیزی پیدا کرد.

ایسکرا  ۱۰۳۸

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل