اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۱۱ مهر ۹۷ / ۳ اکتبر ۲۰۱۸

 

خودکشی

صبح روز یکشنبه هشتم مهر ماه نود و هفت ، زنی بیست ساله به علت مشکلات خانوادگی و مشکلات اقتصادی اقدام به خود کشی نمود و از طریق حلق آویز نمودن به زندگی خود پایان داد .

تا لحظه تنظیم این خبر از هویت این زن اطلاعی در دست نیست .

 

سعاد العلی فعال ۴۶ساله توسط عوامل رژیم اسلامی در بصره ترور شد

تاره فارس که به دختر شایسته عراق و ملکه زیبایی این کشور معروف بود به قتل رسید

روز سه‌شنبه سعاد العلی فعال ۴۶ساله, عراقی در منطقه العباسیه بصره به‌دست عوامل رژیم اسلامی ایران ترور شد. بر اساس فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی گذاشته شده در حالی که او سوار بر خودرو خود بود فردی به او شلیک می‌کند. این فعال عراقی ریاست سازمان دوستی جهانی برای حقوق‌بشر را به عهده داش

 

مهر ماه ۹۷ : نامه نسرین ستوده به فرزندش

از  دو ماه پیش در زندان اوین در بازداشت است، با نگارش نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است.

نسرین ستوده مادر در بند به فرزند دلبندش به مناسبت اولین روز مدرسه اینگونه نوشت  .

نیمای عزیزم سلام

نمی دانم باید نامه را از کجا شروع کنم؟ آیا می توانم شروع سال تحصیلی ات را بدون وجود من و حتی پدرت نادیده بگیرم و بگویم نیما جان امسال هم یک سالی است برای خودش مثل سالهای قبل. لطفا سر وقت مدرسه ات را برو مشق هایت را بنویس درس ات را بخوان و پسر خوبی باش تا ما برگردیم.

متنفرم که به عنوان یک مادر چنین حرف های بی سر و تهی به تو بزنم که همواره در مدت عمر کوتاهت در تلاطم زندان و ملاقات و قطع ملاقات و ترس از بیداد زیستی.

یا نمی توانم به عنوان یک مادر از تو بخواهم وجودم را نادیده بگیری و با خود فکر کنی اصلا مادر نداری تا به این ترتیب با خیالی راحت به کار و مبارزه ام! بپردازم. دور باد از من که با تو چنین بیرحمانه رفتار کنم.

اما نیمای من!

چگونه می توانستم شاهد اعدام نوجوانان باشم و سکوت کنم؟ چگونه می توانستم چشم بر کودک آزاری ها ببندم تا شب ها را با خیالی آسوده در کنارت بگذرانم؟ تا روز اول مهر کیف مدرسه ات را بر پشت ات بگذارم و به اتفاق بابا تو را تا مدرسه بدرقه کنم؟ پسرم، من نمی توانستم… .همین. گناهم همین بود و حرفه ام که به نفرین ابدی در ایران دچار شده است مرا و این بار پدرت را نیز در این طوفان بی عدالتی و بی شهامتی یی که جامعه وکالت ایران را از کار انداخته است در خود فرو می برد و من در این روزها بیش از پیش به تو می اندیشم و به تنهایی تو و مهراوه عزیزم که با همه ی افتخاری که همواره برایمان ارمغان آورده است حالا باید نقش پدر و مادر را توامان برایت بازی کند و از تو به شایستگی مراقبت کند.

اشک های عاشقانه ام را نثارت می کنم تا گوشه ای از ظلم و بیداد زمانه را برایت قابل تحمل سازد.

تهران – اوین

مامان نسرینهزاران بار می بوسمت که رویت را مدتهاست ندیده ام

 

نسرین ستوده ممنوع‌الملاقات شد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در زندان اوین به سر می‌برد، روز یکشنبه هشتم مهر از ملاقات با خانواده خود منع شد. “با استناد به نامه دادستان که به رویت ستوده رسیده است، این وکیل دادگستری به علت رعایت نکردن حجاب ممنوع‌الملاقات شده است”.

پیش‌تر از ستوده خواسته شده بود که تعهد کتبی برای رعایت حجاب دهد که او نپذیرفته بود.

 

با پایان مرخصی؛ نرگس محمدی به زندان اوین بازگشت

نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که در روز چهارشنبه به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود،  با پایان مدت مرخصی و عدم تمدید آن به زندان اوین بازگشت.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی طی یادداشتی در این خصوص گفت: “با تمدید مرخصی نرگس محمدی موافقت نشد. او از بیماری فلج عضلانی و بعد تشنج بعد از فلج رنج می‌برد. این بیماری در کنار آمبولی ریه نیاز به مداوا و رسیدگی دارد. به نظر وکیل وی، نرگس محمدی در حال حاضر می‌تواند شامل آزادی مشروط شود که تا‌کنون چنین نشده است”.

پیش از این عذرا بازرگان، مادر این فعال حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران از مسئولان خواسته بود تا با مرخصی فرزندش برای دیدار با پدر موافقت کنند.

لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۵ مرداد ماه مسئولان زندان از اعزام نرگس محمدی به پزشک مغز و اعصاب جلوگیری کردند اما این فعال حقوق بشر زندانی در تاریخ ۲۲ مردادماه در پی وخامت حال عمومی به بیمارستان خمینی اعزام شد.

گفتنی است نرگس محمدی پیشتر در تاریخ ۹ تیرماه نیز به بیمارستان منتقل شده و پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۷ پس از انجام عمل جراحی به زندان اوین بازگردانده شده بود.

پیش‌تر محمود بهزادی‌راد وکیل نرگس محمدی درخصوص آخرین اقدام حقوقی انجام شده در پرونده موکلش گفت: ۶ سال و ۴ ماه از مدت بازداشت موکلم می‌گذرد و حدود ۳ سال و ۸ ماه از مدت محکومیتشان باقی مانده است. این در حالی است که با وجود امکان استفاده از آزادی مشروط برای موکلم، علی‌رغم درخواست آزادی مشروط، متاسفانه تاکنون با آن موافقت نشده است.

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

ایسکرا ۹۵۶

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل