نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

در این شماره نگاه هفته خبرهای متنوعی را پوشش  داده ایم. جانباختن دوکولبر بر اثر انفجار مین، انفجار مین و کشتن کولبران توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده. در ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی جان انسان از همه چیز ارزانتراست. در اثر جنگ ارتجاعی ایران و عراق مناطق زیادی از مرزهای مشترک مین گذاری شده است.  در طول جنگ ایران و عراق حدود ٢٠ میلیون قطعه مین در خاک ایران کاشته شده که از این تعداد بین ١٠ تا ١٥ میلیون مین همچنان در مناطق مرزی ایران وجود دارند. سالانه بطور متوسط صد نفر در اثر انفجار مین های کاشته شده کشته و زخمی میشوند.

حکومت اسلامی مسبب کشتن و زخمی شدن، هزاران نفر از انسانهایی است که در اثر انفجارمین جان خود را از دست داده اند. گرانی و بیکاری، فساد و اختلاس های مییلیونی و فقر در جامعه ایران با هزاران مصائب اجتماعی توسط  حکومت جنایتکار اسلامی به مردم تحمیل شده است.

کمپین نجات زندانیان سیاسی عرصه ای دائمی از فعالیت های مینا احدی و کمیته  بین المللی علیه اعدام است. هم اکنون کمپین نجات هوشمند علیپور در جریان است. این کمین در سطح بین المللی و داخل کشوری فعالانه در جریان است. در نشریه ایسکرا و ستون نگاه هفته ما فعالیتهای این کمپین را پوشش میدهیم.

 

انفجار مین و جانباختن دو کولبر

سه شنبه، ٣ مهرماه، در پی انفجار مین در مسیر یکی از کاروان های کولبران مرزی در نزدیکی روستای دروران از توابع شهرستان مریوان، دو کولبر با اسامی علی نادری اهل روستای گونتو از توابع دیواندره و عبدالله محمدزاده اهل روستای تینال از توابع مریوان جان خود را از دست دادند و یک کولبر دیگر نیز به شدت دچار آسیب شد.

 

گرامیداشت فعالین محیط ریست در مریوان

“صلاح سعید‌پور” قهرمان شنای ایران که ٢٠ روز قبل با حضور بر مزار دو جانباخته محیط‌ زیست مدال‌هایش را تقدیم به شریف باجور و امید کهنه‌پوشی کرده بود، روز یکشنبه هشتم مهرماه در همین راستا عرض دریاچه زریبار را با شنا طی کرد. این اقدام از سوی کمیته ورزشی چیا و صلاح سعید‌پور به منظور حمایت از تلاش‌های مدنی نجات زریبار و زنده نگه داشتن یاد شریف باجور و امید کهنه‌پوشی به انجام رسیده است. این اقدام صلاح سعید‌پور مورد استقبال ورزشکاران، مربیان و نهادهای مدنی و خانواده‌های باجور و کهنه‌پوشی قرار گرفته است.

 

پدر هوشمند علی‌پور: پسرم و محمد استادقادر تحت بدترین شکنجه‌ها قرار گرفتند!

مصطفی علی‌پور، پدر هوشمند علی‌پور، در گفت‌وگو با سازمان حقوق بشر ایران تأکید کرد که ورود فرزندش و محمد استادقادر از اقلیم کردستان عراق به خاک ایران، برای انجام عملیات مسلحانه نبوده است و این دو تحت شکنجه وادار به اعتراف دروغین شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران؛ پنجم شهریور ١٣٩٧: اواخر ماه گذشته، در روز ٢٩ مرداد ١٣٩٧، سیمای جمهوری اسلامی اظهارات دو جوان ٢٤ و ٢٥ ساله به نام‌های محمد استادقادر و هوشمند علی‌پور را پخش کرد که به عملیات مسلحانه در خاک ایران اعتراف می‌کردند. مصطفی علی‌پور، پدر هوشمند علی‌پور، در گفت‌وگو با سازمان حقوق بشر ایران تأکید کرد که ورود فرزندش و محمد استادقادر از اقلیم کردستان عراق به خاک ایران، برای انجام عملیات مسلحانه نبوده است و این دو تحت شکنجه وادار به اعتراف دروغین شده‌اند.

مصطفی‌ علی‌پور در این باره گفت: “پسر من همراه با چند نفر از دوستانش روز ١٢ مرداد وارد خاک ایران شدند و میان جاده سقز- بانه، جایی به اسم کلیخان، در کمین نیروهای جمهوری اسلامی افتادند. مأموران در این کمین به سمت آنها تیراندازی و بازداشت‌شان کردند.”

وی افزود: “به زور از آن‌ها اعتراف گرفتند. پسر من تحت هیچ شرایطی برای افدام مسلحانه به داخل کشور نیامده است او برای فعالیت تبلیغی و سیاسی و صحبت با مردم کردستان قصد ورود داشتند که متأسفانه توسط نیروهای دولت همراه با محمد استاد قادر دستگیر شدند.”

مصطفی‌ علی‌پور گفت که هوشمند و دوستش به اقدام مسلحانه اعتراف کردند تا حتی به قیمت مرگ، از زیر شکنجه رها شوند.

هوشمند علی‌پور در ١٨ سالگی نیز بازداشت شده بود

او گفت: “پسر من یک انسان آزادی‌خواه بود. او سال ٨٨ در دادگاه انقلاب سردشت، زمانی که١٨ سال سن داشت، به چهار سال حبس محکوم شد و این چهار سال محکومیت را در زندان مرکزی ارومیه سپری کرد و تا سال ٩٢ در زندان بود. فعالیت او در چهارشنبه سوری و مراسم‌های شادی نوروز و پلاکاردهایی به زبان کردی بوده که به عنوان یک فعال مدنی همیشه فعالیت داشته و ظلم و زور را نپذیرفته است. حکومت همیشه با خانواده ما مشکل داشته، زیرا یک خانواده سیاسی بوده‌ایم. به همین خاطر در آن سال او را دستگیر کردند و چنین حکم ناعادلانه‌ای، یعنی چهار سال زندان به او دادند. دادگاه جمهوری اسلامی در آن زمان او را به یک حزب کرد نسبت داد؛ در حالی که آن موقع با هیچ یک از احزاب کرد همکاری نداشت.”

علی‌پور گفت که طی هفته‌های اخیر هیچ اطلاعی از فرزندش و محمد استادقادر به آن‌ها نداده‌اند. او تأکید کرد: “نمی‌دانیم آیا زنده‌اند یا مرده؛ حتی اجازه نمی‌دهند که پی‌گیری کنیم. یک روز می‌گویند در اطلاعات شهر بانه بودند، بعد می‌گویند اطلاعات سقز و حالا می‌گویند سنندج! خانواده محمد هم مثل ما؛ وقتی به دنبال سرنوشت آن‌ها می‌رویم، ما را تهدید می‌کنند”.

هوشمند با داعش می‌جنگید

مصطفی علی‌پور افزود: “پسر من مدت زیادی در ترکیه بود و پناهنده سازمان ملل بود و الان هم در سازمان ملل اسم دارد و قبولی دارد؛ اما به خاطر ظلم و جنایات داعش دوباره به کردستان عراق رفت و مدت چهار سال در کنار حزب پاک، یکی از احزاب مخالف نظام جمهوری اسلامی، با داعش جنگید. فقط مبارزه‌اش با داعش بوده است. همه می‌دانند که او بر روی داعش، سازمانی که دشمن بشر است، اسلحه به دست گرفت و چندین مرتبه هم زخمی شد. او در خط مقدم نبرد با داعش بود. پسر من و محمد استاد قادر از مردم کردستان، چه عراق چه ایران، دفاع می‌کردند.”

اجازه ندادند وکالت متهمان را بر عهده بگیرم

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری که قرار بود وکالت متهمان را بر عهده بگیرد، به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “فعلا هیچ‌گونه اجازه‌ای به من ندادند که مراحل حقوق آنها را دنبال کنم. پرونده هر دو زندانی در شعبه سوم بازپرسی شهرستان سقز است و اتهام آنها محاربه است. تا جایی که مطلع هستم،‍ هوشمند علی‌پور و محمد استاد قادر در اطلاعات سنندج نگه‌داری می‌شوند.

سه شنبه, اوت ٢٨, ٢٠١٨ – ٢٠:١٢

 

بیانیه محکوم کردن مجازات ضد انسانی اعدام

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان همبستگی جهانی علیه مجازات اعدام در سال ٢٠٠٢ روز دهم اکتبر (١٨ مهر ماه) را روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام اعلام کردند. هدف از برگزاری اکسیون‌های گوناگون در این روز آن است که همگان به تلاش برای لغو مجازات اعدام در همه کشورهای جهان فراخوانده شوند.

این در حالی است که در کشور ما ایران تنها طی ٦ماه نخست امسال ١٦٦ تن از جوانان این مرز و بوم با بهانه‌های مختلف اعدام شدند و طی سال ٩٦ نیز ٣٩٧ زندانی توسط حاکمیت فاشیستی اعدام شدند.

هنوز ایران داغدار اعدام درویش بی گناه محمد ثلاث بود که خبر اعدام ابوالفضل چزانی کودک مجرمی که ناباورانه در قم به دار کشیده شد، همه را در بهت فروبرد. پس از آن نوبت سه زندانی بلوچ رسید که در ١٢ شهریور آنان را بدون سر و صدا و بدون آنکه حساسیت زیادی را برانگیزد، در زندان زاهدان بدار آویختند. اعدام رامین حسین پناهی برنامه بعدی برای مرعوب کردن جامعه بود اما به دلیل حساسیت های گسترده مردم کردستان، حاکمان خونریز به ناچار اعدام او را به تعویق انداختند و پس از انتقال بزدلانه این زندانی سیاسی به زندان رجایی شهر در گوهردشت کرج، همراه با دو زندانی مظلوم و رنج کشیده دیگر، زانیار و لقمان مرادی در سحرگاه روز ١٧ شهریورماه سربدار شدند.

این اعدامها در میان بن بست و محاصره همه جانبه حاکمیت در میان انبوه بحرانهای جهانی و منطقه‌یی و داخلی، قبل از هر چیز نشانه ترس و بیم یک حاکمیت ضد مردمی از خیزشهای مردمی با خواست آزادی، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی است.

ما فعالین سیاسی و مدنی ایران به عنوان صدای بخشی از جامعه ایران که بی شک انعکاس دهنده خواست اکثریت جامعه رنج دیده و شکنجه شده ایران است، خواستار لغو فوری حکم اعدام هستیم. ما معتقدیم اعدام به هر بهانه و با هر دستاویزی یک قتل آشکار و عمد دولتی است که نزدیک به چهل سال است توسط این حاکمیت اجرا شده و در خدمت بقای یک حاکمیت نامشروع بکار گرفته شده است.

ما خانواده همه زندانیان محکوم به اعدام و خانواده همه زندانیان سیاسی – عقیدتی طی نزدیک به چهار دهه حاکمیت جمهوری اسلامی و همینطور خانواده هزاران جان باخته دهه شصت را فرامی‌خوانیم که علیه اعدام یک صدا شویم. از عموم فعالین و کسانی که می‌خواهند صدای خود را برای لغو حکم نفرت انگیز اعدام در ایران بلند کنند می خواهیم که به کمپین لغو مجازات اعدام ، این قتل عمد دولتی بپیوندند.

خانواده جان باختگان و زندانیان سیاسی

جمعی از فعالین سیاسی و مدنی

 

مهرماه

گزارش جلسه هفتگی”برای کودکان”-پیرانشهر-شنبه١٣٩٧/٧/٧

جلسه این هفته “برای کودکان” با بحث و گفتگو در مورد مباحث زیر برگذار شد:

ارائه مقاله توسط پریشان محمدی،باعنوان:”روانشناسی نقاشی کودکان(بخش ١)

ارائه بحثی توسط زینب سطحی تحت عنوان نکات تربیتی در مورد کودکان.

جلسات هفتگی”برای کودکان”روزهای شنبه ٤ تا ٥/٣٠ عصر در کافه کتاب اندیشه ی پیرانشهر برگذار خواهد شد.حضور برای همه ی علاقمندان به حوزه ی مسایل کودکان آزاد است.

 

کودکان مقدمند!

نوزادی که بخاطر مشکل تنفسی در بیمارستان پیرانشهر تشنج کرده و به بیمارستان مطهری ارومیه اعزام شده بود، نتنها مشکلش برطرف نشد، بلکه بخاطر بی توجهی و اشتباه پرستار در تزریق سرم نزدیک است یک دستش را نیز از دست بدهد.

پیگیریها و شکایت خانواده اش نیز هنوز هیچ جوابی نگرفته است.

“برای کودکان”ضمن یادآوری این اصل که “بهداشت و درمان رایگان حق همه شهروندان است”اعتقاد دارد که کودکان مقدمند و بزرگترین ثروت یک جامعه همانا کودکان بوده و ایجاد بهترین امکانات رفاهی و بهداشتی جهت رشد آنان وظیفه همه دولتها است.

 

دستگیری و بازداشت

کرماشان؛  “ابراهیم اسکافی” نویسنده و فعال دانشجویی توسط نیروهای اطلاعاتی در کرماشان بازداشت گردید. این فعال دانشجویی پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل و از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

مهاباد؛ پنج‌شنبه پنجم مهرماه، “ابراهیم دیوازی” اهل مهاباد توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردید. نیروهای اطلاعاتی به منزل شخصی ابراهیم دیوازی یورش برده و پس از تفتیش منزل او را بازداشت کرده‌اند.

 

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از شرکت کاله در عراق

شرکت کاله به پیمانکاری محمد محمد دوست که در عراق مشغول فعالیت است در حق کارگرانش اجحافات بیشماری را روا داشته است. این پیمانکار که بیش از ٢٠ کارگر را به خدمت گرفته است با اتمام کار بدون اینکه با کارگرانش تسویه حساب کند با دادن درصد ناچیزی از حقوقشان به ایران برگشته و گوشی خود را هم خاموش کرده است. محمد دوست اسم نفراتی که پول از ایشان طلبکارند را در گوشی اش بلاک لیست کرده است. اکثر کارگران به امید دریافت حقوق بالا به این پروژه رفته و بدون قرارداد کار کرده اند. کارگران با گرفتن ویزای زیارتی بدون حق بیمه و سایر مسایل رفاهی و فقط به امید حقوق بیشتر تن به این کار دادند.

پس از اتمام کار ایشان اعلام کردند که در کارش متضرر شده است و از حقوق همه کارگرانش ٥٠٠ هزار تومان کسر کرد. پول ویزای کارگران را هم نپرداخته است. کارگران این پیمانکاری بیش از ٦٠ درصد از حقوقشان را طلبکارند و دسترسی به این پیمانکار بد حساب ندارند

گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای ها و سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران از همه کارگرانی که ایشان را می شناسند درخواست می کند آدرس این پیمانکار را به ما اعلام کند تا خانواده های کارگری به حقوق شان دست یابند.

همچنین گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای ها و سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران از همه کارگران می خواهد این پیمانکاربدحساب را تحریم کرده و به دیگر کارگران اطلاع رسانی کنند.

نسان نودینیان

ایسکرا ۹۵۶

 

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل